Annons

Kamerapaket

Produkter
(logga in för att koppla)

lassejloo

Medlem
Hej!

Jag är en kille på snart 19 år och har alltid haft ett stort intresse för bild, konst och form. De senaste två åren har foto blivit det jag ägnat mig mest åt. Men för tillfället använder jag mig utav en rätt enkel Digital Kompakt kamera.

Därför skulle jag bli glad om jag fick tips från lite mer erfarna fotografer. Vad är en bra "nybörjar" kamera.

Det skall alltså vara en Digital Systemkamera, och jag fotar det mesta. Mycket i fjäll miljö på vinter men även mycket annat!

Tacksam för svar!

/Lars
 
Jag skulle rekommendera canons EOS 350D, eller 300D.

Eller nikons motsvarande modeller. Vet inte vilken det är som är nikons budgetmodell, D50 eller D70 skulle jag tro.

Till kameran ett lämpligt allroundobjektiv, till att börja med.
 
D70 är ju det enda rätta! ;-)

Skämt åsido. Det finns ett antal modeller som alla är lämpliga, lite beroende på vad man vill ha för funktioner och hur stora händer man har osv.

De som är mest aktuella, lite beroende på budget, är väl dessa:

Nikon D50
Nikon D70(s)
Canon 350D
Konica Minolta D5D
Konica Minolta D7D
Pentax *ist DS
Pentax *ist DL
Olympus E-500

Alla är bra och har sina för och nackdelar. Dessa för och nackdelar är ganska flitigt diskuterade på fotosidan redan och en sökning ger dig säkerligen många timmars läsning. ;-)
De modeller som är vanligast att folk skaffar är nog D50, D5D och 350D, skulle jag tro.
 
En liten sammanställning av vilka digitala systemkameror som är vanligast på fotosidan.

1682st Nikon D70
1457st Canon 350D
1269st Canon 300D
1077st Canon EOS 20D
765st Canon EOS 10D
266st Nikon D100
247st Nikon D50
179st Konica-Miolta D5D
175st Konica-Minolta D7D
142st Canon EOS 1D Mark2
90st Canon EOS D30
85st Nikon D2X
51st Nikon D1
47st Canon EOS 5D
46st Canon EOS 1DS
44st Pentax IST DS
43st Nikon D1X
41st Canon EOS 1D
38st Nikon D2H
31st Olympus E-300
28st Canon EOS 1DS Mark2
26st Canon Digital Rebel
22st Olympus E-1
21st Nikon D200
18st Olympus E-500
12st Pentax IST D
9st Canon EOS 1D Mark2 N
8st Fujifilm FinePix S3 PRO
7st Nikon D1H
6st Canon EOS D60
4st Kodak DCS 520
3st Canon 1N D20000
3st Kodak PRO DCS660
2st Pentax IST DL
2st Canon Digital Rebel XT
2st Kodak PRO14
1st Kodak DCS 560
1st Kodak DCS PRO SLR/N
 
Mitt standardtips, baserat på bästa möjliga bildutbyte kopplat till ekonomin är:

Canon EOS 350D

Konica Minolta Dynax 5D

Nikon D50

Pentax ist

Olympus E-xxx


Till Konicas fördel är att den innehåller bildstabilisering som skakar runt sensorn i mottakt med fotografens darrhänthet. Nackdelen med Konicaminolta är det mindre utbudet av tiullbehör.Canonkameran håller jag på första plats beroende på att den har högre upplösning, ger bra bilder samt har ett stort utbud av tillbehör. Nikon placerar jag på tredje plats beroende på den något lägre upplösningen, något äldre teknik och något mijndre utbud av tillbehör. Pentax är små på marknaden och Olympus är helt nytt system.

Kläm och känn i butiken.

Till kameran föreslår jag att du köper ett objektiv 18-50 mm ungerfär, det brukar finnas i ett paket. Fotografera ett tag och fundera på vad du saknar om du saknar något. Et tips är att du inte saknar en annan kamera, utan tillbehör i form av stativ, objektiv, blixtar, varma tröjor, termos, lekkamrat och en fotokurs.

Överväg även begagnade kameror och tillbehör. Det bör finnas gott om Nikon D100, Canon EOS 300D och 10D för en inte allt för hög peng. Kameror som alla pressterar bra.


Fotografering i RAW vilket jag anser vara överlägset bäst her behov av stora minneskort, samt en bra RAW-konverterare, t ex Capture One LE gör livet enklare. Ett bra bildbehandlingsprogram samt en hyfsat välutrustad dator med CD/DVD-brännare, gott om hårddisk och primär minne och snabbhet på omkring 3 GHz kommer man långt på. Helheten i processen är A och O.


Välkommen till fotografins magiska värld.
 
Tack för alla svar!

Jag är nog mest inne på en Canon EOS 350.

Jeroen Hartings,
varför tycker du Olympus E-500 istället?

Tack!
 
lassejloo skrev:
Tack för alla svar!

Jag är nog mest inne på en Canon EOS 350.

Jeroen Hartings,
varför tycker du Olympus E-500 istället?

Tack!
Jag går mycket på känsla när jag ska välja kamera.

Har lekt en hel del med E-500, och den ligger helt enkelt bättre i handen. Ergonomin är bättre än 350D och byggkvaliteten känns mycket förtroendeingivande. Bildmässigt är dessa kameror likvärdiga, upp mot ISO 800, sen är 350D något bättre. Detta är dock inget som syns i varken utskrifter - utan först vid pixelgranskning i Photoshop på 100% förstoring (vem betraktar bilder på det sättet?).

E-500 har dessutom mycket, mycket trevligare kitobjektiv än vad som erbjuds ihop med 350D (och 20D för den delen också). Jag syftar på Canons 18-55 som känns alldeles för slapp och plastig. Knakig och rasslig. Usch jag ryser bara jag tänker på det objektivet :) (Notera att jag är Canon-användare).

E-500 (och alla andra DSLR's från Olympus) har dessutom SSWF, vilket betyder Super Sonic Wave Filter. Automatiskt rengöring av sensorn med hjälp av ultraljud. Garanterat dammfritt. Olympus är ensamma om detta.

E-500 har en gigantisk 2.5" LCD-skärm på baksidan, 350D har en liten 1.8". Det är faktiskt riktigt trevligt med större skärm, hur tramsigt den än låter.

E-500 har större dynamiskt omfång. Tidningen "Kamera & Bild" testade E-500:ans dynamiska omfång mot Nikon D70. Nikon D70 har betydligt större sensor med mindre pixlar, vilket är en mycket bra förutsättning. Ändå vann E-500 med större dynamiskt omfång (!). 350D's sensor ligger i klass med Nikon D70.
 
Scratchen skrev:
E-500 har en gigantisk 2.5" LCD-skärm på baksidan, 350D har en liten 1.8". Det är faktiskt riktigt trevligt med större skärm, hur tramsigt den än låter.

Är man närsynt så blir ju menyerna lite lättare att läsa då, de få gånger man behöver komma åt dem... Det är ju en rätt stor fördel. Framför allt ser ju bilderna mycket bättre ut då...
Edit: Och den större LCD:n kompenseras ju av en mindre sökare...

Ang. dammet så ser jag personligen inte det som ett problem. Jag har blåst lite med en blåsboll på sensorn i min D70 ett par gånger under de 18, eller så, månader jag haft den. Visst, bländar jag ner till f/22 eller så, så kan jag se någon enstaka svart prick i stora enfärgare ytor, utan detaljer...
Då är Konica Minoltas bildstabilisering en betydligt större fördel, som jag ser det. Bildstabiliseringen ger 2-3 steg extra och det lägre bruset ytterligare ett steg, jämfört med E-500, vilket gör att man kan handhålla bilder på 3-4steg längre tider. Olympus har väl inte öht några alternativ om man vill ha bildstabilisering?
 
Jag tänker inte rekommendera någon av de uppräknade modellerna men måste trycka på det att inte kika för mycket på bildkvalitetsskillnader i tester, d.v.s. 100%förstoringar & siffror. Skillnaderna är oerhört små i praktiken & de flesta kommer aldrig att märka skillnaden på papper, även i större format.

Gå i stället på ergonomi innefattande då: hantering, grepp, sökarens storlek/ljushet & känsla i helhet (om det känns viktigt).

Systemutbud (hur mycket behöver du?).
Prisvärdhet, vad får du med för de pengar du har? Hur mycket har du tänkt dig att kosta på, du kanske vill ha ett färdigt paket som känns bra på en gång alternativt bygga under många år?

Bakåtkompatibilitet vad det gäller optik & övrig utrustning.

Specialfunktioner typ Olympus dammborttagning eller KM:s bildstabilisering.

Snabbhet i AF samt serietagning.

Allt är en fråga om prioriteringar & alla kameror har sina för & nackdelar & ingen slår den andra på alla punkter.

Vet inte om detta hjälpte men det blir enligt mig inte bra att bara rekommendera en kameramodell till dig utan att veta vad du prioriterar & vad du tänkt dig...

//Larsa
 
dumbo skrev:
Olympus har väl inte öht några alternativ om man vill ha bildstabilisering?
Nej, inte än.
Dock så ingår ju t.ex Panasonic i FourThirds-gänget, och dom kommer förhoppningsvis tillhandlahålla objektiv med bildstabilisering inom en snar framtid (Panasonic väntas släppa en DSLR detta år), som tack vare standarden även kommer kunna användas på Olympus' kameror.
 
Jag är som dig, nybörjare. Hittade en canon 350d som jag är väldigt nöjd med. Den har fått bäst i test väldigt många tidningar mm.
Köpte den som kit (18-55 EFs)

7690kr på elgiganten, har inte sett den billigare nån annan stans.

www.elgiganten.se
 
Scratchen skrev:
Nej, inte än.
Dock så ingår ju t.ex Panasonic i FourThirds-gänget, och dom kommer förhoppningsvis tillhandlahålla objektiv med bildstabilisering inom en snar framtid (Panasonic väntas släppa en DSLR detta år), som tack vare standarden även kommer kunna användas på Olympus' kameror.

Ja visst. Det är fullt möjligt att Sigma och Tamron osv kommer att släppa objektiv till 4/3 åxå. Sigma har väl redan två objektiv med fattning för 4/3, tom.
Men vad framtiden kommer att bära i sitt sköte kan man mest bara spekulera i. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.