Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerans livslängd

Produkter
(logga in för att koppla)

parfois

Avslutat medlemskap
Jag har i flera år velat köpa en digital systemkamera, men inte haft råd, har dock sparat ihop pengar till en nu. Först tänkte jag köpa en Nikon D40, men har insett att Nikon D60 är bättre.

Min fråga är.. Hur länge håller såna här kameror egentligen? Jag fotogragerar enormt mycket och det vore ju surt om den slets ut efter ett par år... Någon som vet något om detta? Tack på förhand!

Klara

Hej

Jag har inte läst något om D60, men Ken Rockwell skriver på sin sida att han har använt sin D40 i 15månader och tagit 15.000bilder och att den fortfarande fungerar bra.

Enligt erfarenhet av mina kameror från 50/60/70-tal så kommer nog elektroniken att ge sig efter kanske 30år(ren spekulation, prylarna är förhoppningsvis bättre idag), i form av lödningar som släpper/oxid etc. Vad det gäller plasten vet jag faktiskt inte, eftersom dom kameror som gjordes förr inte hade så mycket plast. En del av mina Yashica GSN har börjat spricka i plasten, och dom är runt 30år gammla.

Nikon själva har säkert räknat på hur länge mekanism/slutare, lcd och allt sådant kommer att hålla. En del knappar för elektronik etc har datablad där det står hur många nedtryckningar som knappen beräknas hålla för.

Edit:

Hittade denna site. Tolkade det som att genomsnitts D40/x/60 mekanism dör vid drygt 100.000exponeringar. Enligt Kaplan-Meier överlevnadsberäkningar så kommer drygt 30% av kamerorna att överleva till mellan 315.000 och 485.000 exponeringar.

http://d40-photog.blogspot.com/2008/02/camera-shutter-life-expectancy-database.html

//Alexander

Senast ändrad:
Jag har i flera år velat köpa en digital systemkamera, men inte haft råd, har dock sparat ihop pengar till en nu. Först tänkte jag köpa en Nikon D40, men har insett att Nikon D60 är bättre.

Min fråga är.. Hur länge håller såna här kameror egentligen? Jag fotogragerar enormt mycket och det vore ju surt om den slets ut efter ett par år... Någon som vet något om detta? Tack på förhand!

Klara

Om ett par år så har utvecklingen gått framåt och du vill nog ha en ny kamera.

Lägg undan 20öre per bild som du tar så tror jag att du har pengar till ny kamera när den blir utsliten.

Klara

Hur mycket är enormt mycket? Tror att de flesta kameror känns omoderna innan de är utslitna.

Jag hade samma fråga när jag köpte min första DSLR. Fick för mig att min D70s skulle hålla för evigt.

Sedan ökade intresset i takt med att bilderna blev fler, och jag köpte på mig fler kameror. D200, D2x, D90, D700.

Du kommer köpa en ny kamera innan D60'n är paj.

För professionell användning -- dvs flera tusen exponeringar i veckan -- är nog inte instegsmodeller som D40 och D60 att rekommendera. Men för de flesta amatörer är de nog i praktiken outslitbara.

Hur skall någon kunna svara på en kameras livslängd, när mycket beror på hur du själv, ingen annan, behandlar kameran?

Rent tekniskt lär den fungera i många, många år, de första digitala kamerorna fungerar fortfarande naturligtvis, lite service mellan varven, liksom med all teknik, bör göra kameran pigg i många, många år till.
I viss mån, om det skulle behövas, tillgången på reservdelar förlänger en kameras livslängd avsevärt.

Tappar du kameran i backen eller i vattnet, blir livslängden kort, mycket kort!

Jag hade samma fråga när jag köpte min första DSLR. Fick för mig att min D70s skulle hålla för evigt.

Sedan ökade intresset i takt med att bilderna blev fler, och jag köpte på mig fler kameror. D200, D2x, D90, D700.

Du kommer köpa en ny kamera innan D60'n är paj.

Höll inte din D70:n, var den helpaj, när du gick över till D200:n?

Blev bilderna bättre, med dina täta byten?

Blev bilderna bättre, med dina täta byten?

Neeej, inte det gamla urvattnade förnumstiga argumentet....det må väl vara upp till var och en vad man använder för utrustning och hur ofta man skaffar nytt/byter....allt som ger fotoglädje för den enskilda individen (väldigt subjektivt) är positivt som jag ser det! Inlägg som det ovan doftar jantelag!

Ha'de / Matti

Klara

Hejsan. Om du nu vill ha en Nikon och säkert varit och " tittat " så kan du med gott samvete köpa en D 60 om nu priset blir det " rätta " Det är idag inte den allra modernaste med allt vad det nu innebär. Skall man nu eftersträva att hela tiden ha det senaste och kanske bästa, så gäller det ju att ha välfylld plånbok. Fortfarande så gäller att det är personen bakom kameran, som till stor del avgör hur bildresultatet blir Dagens digitalkameror håller och fungerar länge om man är normalt aktsam. Ett annat förslag är att titta på en Canon 1000D
Alt att köpa begagnat av någon, person i bekantskapskretsen / NE

En sak som alltid frånses och som jag skrivit i liknande trådar är att du kan skicka kameran på service då den börjar bli sliten efter x antal tusen exponeringar och sen är den redo för x antal tusen till.

men som nån annan sa fotar du så mycket som det låter kommer du nog vara gladare åt en lite mer avancerad kamera med dedikerade knappar för vanliga funktioner, som jag vill minnas att du måste in i menyerna på d40/60 för att ändra typ ISO och sånt.
köp lite mera avancerad kamera och väx i den :)

Neeej, inte det gamla urvattnade förnumstiga argumentet....det må väl vara upp till var och en vad man använder för utrustning och hur ofta man skaffar nytt/byter....allt som ger fotoglädje för den enskilda individen (väldigt subjektivt) är positivt som jag ser det! Inlägg som det ovan doftar jantelag!

Ha'de / Matti

Vaa, är det något märkligt argument, byta kamera för att få bättre bilder?
Det är ju klart, kommer din farsa med en ny kamera, till dig, go for that!

En sak som alltid frånses och som jag skrivit i liknande trådar är att du kan skicka kameran på service då den börjar bli sliten efter x antal tusen exponeringar och sen är den redo för x antal tusen till.

men som nån annan sa fotar du så mycket som det låter kommer du nog vara gladare åt en lite mer avancerad kamera med dedikerade knappar för vanliga funktioner, som jag vill minnas att du måste in i menyerna på d40/60 för att ändra typ ISO och sånt.
köp lite mera avancerad kamera och väx i den :)

Han skrev, "Jag fotograferar enormt mycket ...", och vad betyder det för en hobbyfotograf?
Alltså, därför måste man ha en mera avancerad kamera, är det det du tycker är viktigt, Snowbear?
Ofta brukar det bli perfekta bilder, av en driven fotograf, med många exponeringar bakom sig, skitsamma om kameran är en instegsmodell eller en hysteriskt pro avancerad, faktiskt!

Min Canon EOS 300D från hösten 2003 fungerar fortfarande. Det som behövts bytas ut är batteriet som efter några år tappade orken.

Jag ha ren gammal Kodak digital kamera ifrån 1997 - den fungerar fortfarande, men man vill inte använda den då den har löjligt dåliga prestanda idag.

Batteriet håller 3-5 år eller ungefär 300 laddningar viket som nu inträffar först.

Elektronik klarar sig säkert i ungefär 10 år utan större problem.

Slutaren tål omkring 100000 exponeringar. Denna går dock att byta för någon tusenlapp.

Spegelmekanismen håller mellan en och två slutarelivslängder. Denna går oftast också att byta.

Interna blixten håller omkring 5-30 tusen blixar ungefär, mycket beroende på arbetstemperaturen och med vilken effekt den kör. Denna går oftast att byta.

Bajonetten håller för 300-2000 obektivbytan innan den börjar bli glapp. Denna går oftast att byta.

Så oroa dig inte - sällan amatörer sliter ut sina kameror. Och köper du ett nytt hus i samma system så kan du ju fördela slitagen mellan husen också :)

Min D7D gick mellan 250.000 och 300.000 exponeringar innan jag bytte slutare i den. Inte för att den var trasig utan bara för att Minolta, som inte ens finns längre, bjuder på den reparationen om man vill... Så nu kan den nog gå minst 300.000 exponeringar till, har inte märkt nåt slitage alls på kameran.

Jo, displayen har blivit lite repig, men det är nog för att jag tidigt slarvade bort displayskyddet...

Fota på o var glad bara, kameran håller!

Han skrev, "Jag fotograferar enormt mycket ...", och vad betyder det för en hobbyfotograf?
Alltså, därför måste man ha en mera avancerad kamera, är det det du tycker är viktigt, Snowbear?
Ofta brukar det bli perfekta bilder, av en driven fotograf, med många exponeringar bakom sig, skitsamma om kameran är en instegsmodell eller en hysteriskt pro avancerad, faktiskt!

man måste ingen ting här i världen, jag tror bara att han blir lyckligare av att köpa en d80/d90 istället för en d60/d40 om man fotar "enormt mycket" och vill ha bättre kontroll över sina inställningar!

Måste han därför köpa en mer avancerad kamera ? nej jag har inte ens nästan påstått det.

Tack för alla svar..

Med att fotografera "enormt mycket" menar jag att jag tex sedan i juli 2008 tagit ungefär 15.000 foton med min digitala kamera, det kanske inte är mycket, vad vet jag.. Vet bara att jag tar fler foton än mina bekanta :) Vill inte att kameran ska slitas ut och tvingas till lagning eller slängning efter ett par år...

Vaa, är det något märkligt argument, byta kamera för att få bättre bilder?
Det är ju klart, kommer din farsa med en ny kamera, till dig, go for that!

Äähhh...sluta polemisera....du förstår säkert vilken attityd jag menar Lars. Alla kan inte vara gudasända bildkonstnärer och åtminstone jag kan känna en viss tillfredställelse i att äga fin utrustning som både skänker ägandeglädje och som känns bra att arbeta med....men det är väl bara jag det ;-)

så på 8 månader 15000 bilder det blir typ 2000 bilder i månaden klara då kameran 150.000 exponeringar ja då har du drygt 6 år att fota innan du måste skicka kameran på service för slutaren börjar bli lite sliten detta är ju inte en exakt vetenskap men ungefär.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar