macrobild
Avslutat medlemskap
Jag har läst en del där, men allt som står där är inte sant och det vet du säkert. Resonemangen där är till största delen ifrån ett optiskt/fysikt perspektiv och så långt är mycket rätt, men saknar den räkneövningen som det är konstruera något i praktiken - det är lite väl mycket förenklingar i dina och dina lärjungars tankar.
Fysiska optiska tankarna är i stort sätt riktiga även om det är väl mycket förenklingar även där när man blandar in infallsvinkelsändingarna och hur det påverkar microlinsernas prestanda då man skalar optiska system.
Men påstår du att du får en bättre kamera med hänsyn till hög ISO brus, frihet ifrån störningar och annan oönskad modulation och dynamik på samma lilla sensoryta i mobilkameran om du går ifrån 3 Mp till 12 Mp vid samma strömförbrukning, samma sensorgenerion, samma utläsningshastighet (per bild) och samma optik så rekomenderar jag dig att börja jobba som systemutvecklare på DALSA istället - de längtar efter folk som kan trolla.
jag ser att du utgår från att allt är lika " samma sensorgeneration" men nu är det knappast lika, se tidigare svar vad det gäller verkningsgrad från sensorer och varje ny generations förbättringar, vilket oftast också betyder allt fler pixlar.