MobileForesight
Ny medlem
Det finns inget negativt med små pixlar! Det som är negativt är att dom sitter på små sensorer, vilket i stort sett är enda nackdelen med dom. "I morgon" kommer dom små pixlarna att finnas i fullformatskameror (24x36) och enda skälet till att dom inte redan finns i dom idag är en datorfråga, men inte i morgon.
Själv tycker jag en 12 Mpix FF-kamera är skrattretande simpel, ja t.o.m. dagens 21-24 Mpix FF!
Vad vi behöver är mer datorkraft i våra datorer och kameror så att vi kan arbeta snabbt med t.ex. en 50Mpix FF-kamera till att börja med samt att våra stackars lågupplösta 1-2 Mpix skärmar börjar matcha kamerornas pixelmängd. Då slipper vi dessa meningslösa diskussioner om "megapixelracet" och bl.a. diffraktion, som för övrigt en högupplöst sensor har mycket lättare att reda ut än dito lågupplöst.
Det finns indikationer på att vi börjar närma oss gränsen för Moore’s lag (min personliga bedömning). Fler och fler fysikaliska principer bromsar minskningen av linjebredden i processornerna (och därmed förmågan att packa megapixel). Vad IT-industrin gör för att fortsätta att pressa prestandan är saker som multi-core (2, 4, 8, 16, osv, processorkärnor).
Problemet här är att strömförbrukningen skjuter i höjden med fler processorkärnor. Detta blir extra problematiskt för batteridrivna produkter som kameror och mobiltelefoner. Jag tror att det kommer att ta allt längre tid mellan uppgraderingarna av megapixel och processorkapacitet.