Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Asa_80

Aktiv medlem
Hejsan.. vill köpa mig en digital systemkamera men nu har jag enbart haft digitala kompaktkameror. Den jag har nu är en Sony DSC-N1 oc jag är ganska nöjd med den men vill ha nåt ännu värre.

Jag kanske inte riktigt vet hur man fotar med den kameran för bästa resultat men skulle ändå vara bra med tips och råd på en mycket bra kamera med bra objektiv till nästa kamera för mig. Max 10 000 kr får det kosta mig.

Har läst lite om Canon EOS 400D och den lät ju bra men vill ha era synpunkter och tips.

Sen vore kul om ni hade tips hur jag skall fota med min Sony DSC-N1 tills jag köpt en annan kamera.

Tack för allt och hoppas jag postade i rätt forum..

Hej!

Först... gå till www.dpreview.com och läs recensioner om de olika kamerorna.

Vill du ha en av de nysläppta kamerorna så kolla främst på Nikon D80, Canon Eos 400D och Sony Alpha 100. De är alla 10 megapixel kameror. Om du inte har något emot att gå ner lite i mega pixlar så kan du göra rejäla klipp på Nikon D50 och Nikon D70, både nya och begagnade, de är båda utgående modeller samt att många som har haft dem ett tag uppgraderar till Nikon D80 eller D200.

Nikon D80 kan du få för cirka 11,500kr med 18-70mm objektiv. D80 är den dyrare kameran i trion men också den mest avancerade, den som ger dig mest frihet att utvecklas, mest funktioner och snabbhet.

Canon Eos 400D kan du få några tusenlappar billigare med 18-55 kit objektivet men det är ett BETYDLIGT sämre objektiv (vissa säger hel kasst, men eftersom jag är Nikon användare ska jag inte uttala mig så mycket mer om det).

Sony Alpha 100 starkaste kort är inbyggd bildstabilisering. Det innebär att oavsett vilket objektiv du använder så motverkar kameran EN DEL av dina skakningar, dvs du kan få skarpa bilder även om du skakar en del. Detta är oftast mest användbart vid svagt ljus eller långa objektiv då slutartiden blir långa.

Alla kamerorna är mycket bra, endast idioter säger att det ena märket (åtminstonde i Canon och Nikon kriget) är bättre. Båda gör extremt bra kameror, extremt bra objektiv, extremt bra blixtar och annan utrustning.

Kom ihåg, att du köper inte bara en kamera när du köper en systemkamera, det du igentligen gör är att du köper in dig i ett SYSTEM med objektiv och all annan kringutrustning.

När jag valde kamera själv valjde jag i stort sett endast mellan Canon och Nikon då jag anser att de är de som ligger på topp (andra kanske inte håller med), de har även flest tillbehör.

Slutligen... i kamera valet, kom ihåg att kameran ska vara kul och skön att fota med. Gå ut och känn på kamerorna i affären, be om att få titta på den med batteri i, jämför skärmarna men framför allt jämför hur de ligger i handen, hur ergonimin är. För min del är Canon Eos 350D och 400D ergonmiska Mardrömmar, helt horibla på alla sätt och vis, framför allt därför de är för små. Det är dock många kvinnor som älskar dem av just samma anledning.

Har inga direkta tips med hur du ska foto med din nuvarande kamera, ha alltid med den, ta bilder på allt du ser som verkar intressant och även sånt som inte verkar intressant. Det är så man lär sig.

Att du inte vet hur man fotar med en systemkamera (eller någon annan) för bästa resultat är det som är kul. Att LÄRA är kul. Systemkameror gör dock att du utvecklas så mycket mer och snabbare än kompakt kameror.

Hoppas det långa svaret har hjälpt en del, finns det fler frågot så fråga gärna. Jag köpte nyss min Systemkamera och låg och valjde rätt länge innan jag gjorde valet (Nikon D80).

Mvh

Rasmus Mattsson

Grunderna är de samma för alla kameror. Förhållandet mellan bländare, slutartid mm

Köp en bok om grunderna i foto, eller läs några artiklar här, det har du sedan nytta av även med din nya systemkamera.

Tackar så jättemycket för ditt extremt långa och intressanta svar. Jag skall ta och gå ut och kika på dessa kameror och få se vad det blir.

Har väl egentligen inget övrigt att tillägga mer än att understryka det Rasmus påpekat - att man startar upp ett "system" med objektiv och tillbehör. När du "växer" som fotograf kommer du med största sannolikhet att vilja bygga ut din utrustning med fler objektiv, tillbehörsblixt etc och då kan det vara bra att känna till begagnatmarknaden (om man inte köper nytt förstås).

Canon och Nikon har ett större begutbud i Sverige, men eftersom jag inte äger någon av deras kameror så vet jag inte hur lätt det är att köpa i praktiken - det borde ju rimligen vara fler spekulanter. Men som sagt - har ingen aning.

Sony A100 kan förresten använda Minolta/KonicaMinolta optik och omvänt.

Anyway...som sagt. Känn på kamerorna. Ergonomin är mycket viktig. D80, 400D och Sony A100 tar nog i stort sett lika bra bilder.

Lycka till!

Glad att jag kan hjälpa till :)

Skriv gärna en rad i denna tråden när du har bestämt dig, vore kul att veta vad det blir :)

Mvh

Rasmus Mattsson

Hur är det med ljus när man fotar med en systemkamera? Måste man ha mycket ljus eller kan man fota lite i mörkare med blixt och få bra bilder?

Sen närbilder. Är det enkelt att ta närbilder?

ANvänder ni som har systemkamera stativ för det mesta när ni fotar?

Tacksam för svar!

Asa_80 skrev:
...Kan denna vara nåt att lägga bud på?...

El-Giganten har ganska ok priser på nya kameror. På sidan kan du också göra lite jämförelser - och i butik förhoppningsvis känna på modellerna.

Själv har jag en Pentax K100D med kitobjektiv och jag är otroligt nöjd.

Ingen kan direkt säga att den ena är bättre än den andre för det är nog mer en smaksak om vad man själv tycker (dvs vad man själv har för kamera). Jag själv har en konica minolta 5d som är nästan identisk med sonys alpha 100 när det gäller form och ergonomi som känns väldigt bra att hålla i jämnfört med canons ganska "ogenomtänkta" grepp.

När det gäller ljus brukar jag alltid köra med stativ när jag fotar i dåligt ljus och mörker men när det är ljust går det lika bra utan om man inte behöver ta fler bilder med samma vinkel dvs. Är det skapligt ljus kan man köra med blixt men med blixt när det är väldigt mörkt kan autofokusen ta tid på sig (med billigare objektiv och med den interna blixten).

Närbilder är lätt och bäst med macro-objektiv men går även med standadzoomar m.m. men då krävs det ofta lite mer ljus.. iaf med billigare objektiv.

Lycka till med ditt köp och vilken du än väljer så tror jag att du kommer känna dig nöjd.

Med lite tur hittar du någon modell som sitter som gjuten i din hand: precis lagom stor, alla knappar där dina fingrar vill ha dem, "ser snygg ut", reglagen känns bra...

Den kameran tycker du om, och den kommer du att ta med dig. Köp den, och bry dig inte så mycket om de tekniska specifikationerna. En kamera hemma i bokhyllan tar inga bilder. För det är väl bilder du egentligen vill ha, och inte en kamera?

Stämmer helt korrekt. Jag förstår äni inte så mycket av alla specifikatione rpå kameror förrutom at mer megapixelbilder ger bättre utskrifter.. Eller?

Skit i megapixlar. Det är rätt ointressant. Vad jag vet finns det ingen system med mindre än 6 mp och det räcker gott och väl till A4 minst!

Det intressanta är t.ex. hur mycket brus det blir vid höga ISO tal, hastigheten på kameran, bra sökare eller ej osv osv. Megapixel är bara ett kasst försäljningstrick.

Bilderna blir större, men också fulare med mindre detaljer och ser allmänt förjävliga ut (På många kameror, pratar iofs mest om kompaktkameror, men själva principen går ju att föra över även på system) (Om inte sensorn är bra)

Handlar det om att få mycket för pengarna (vilket ju är viktigt för de flesta, men särskilt för den som har en begränsad budget) skulle jag rekommendera en titt på Pentax K100d. Visserligen "bara" 6 Mp, men det är som sagt fullt tillräckligt. Kameran finns att få tag på för mellan 6000-6500:- med 18-55 objektiv. 1gb minne kostar ca 500:- och en extern Sigmablixt 2300:-. För under 10 000 har du fått en komplett startutrustning. (Givetvis är inte ett objektiv en komplett utrustning, men det är allt som behövs för att komma igång)
Jag har själv just skaffat mig en sådan, men har inte hunnit använda den tillräckligt för att uttala mig om kvaliteten, men de recensioner jag har läst innan har varit väldigt positiva. Priset är det inget annat märke som slår.
(inbyggd anti-skak är inte heller fel, sådana objektiv kostar extra)

Mvh Kristin

Okej, då skall jag inte stirra mig blind på megapixlarna. Får kolla runt lite vad folk tycker samt åka och testa och känna på kamerorna.

Nåt annat jag bör tänka på?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar