ANNONS
Annons

Kamerainställningarna "apply-ade" på raw-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

WilliamT

Aktiv medlem
Hej hej!

Har en fråga här ang. Nikon D700 och bilder tagna i råfårmat. Har fotograferat ett event och fotograferade detta i raw-format eftersom jag tänkte att "det kan vara bra att ha" bilderna i raw-format om man vill göra något spektakulärt med dem eller ändra vitbalans osv. lättare i efterhand. I kameran ser bilderna bra ut och det hade nog dugit bra att fotografera i jpeg eller t.ex. raw+jpeg. Hade dock inte så mycket minne att jag klarade det så därför blev det bara raw. I lightroom ser man ju när man öppnar bilderna först en preview som har kamerainställningarna och dom ser bra ut. När bilden laddat klart ser man ju som vanligt bara rawfilen som ser dassig och trist ut. Därför måste man fixa den och sedan spara som jpeg. Jobbigt när det är 300 bilder som ser bra ut i preview men inte i raw (utan fix).

Min fråga är nu om det på något sätt går att "apply-a" kamerainställningarna på raw-filerna så att de ser ut relativt lika som de skulle gjort om man fotograferat i jpeg? Har provat att extrakta jpeg previews ur .NEF-filerna men det känns inte som att upplösningen räcker riktigt där. Har hört att nikons egna raw-konverterare kan göra något i stil med detta. Är det någon som har några bra förslag? Alternativet är kanske att göra en preset i Lightroom som ser ut som jpeg-previewsen (som man även ser i t.ex. bridge) och sedan lägga på den på alla bilderna.

Känns som det är vanligt att man tar i lite för mycket med det här med råformatet. Att det oftast räcker med jpeg i kameran om man inte vet att det är superviktigt som nån reklambild etc. Ofta borde det väl räcka att göra rätt från början och fotoa i jpeg. D.vs. ställa in vitbalansen med gråkort och exponera rätt.

Vad tror ni?

MVH Andreas
 
Antingen fixar du till en grundinställning du tycker är vettig i Lightroom eller också får du köra Nikons egen programvara.
 
Okej! Då är det som jag trott med andra ord. Är det Capture NX som gäller då som nikons egen programvara?
 
Det är Capture NX2 som gäller om man vill bibehålla kamerainställningarna, såsom D-lightning etc.
Använd Capture NX2 tillsammans med NX-view.
 
Okej! Vad gör NX-view? Kan kolla upp det iofs så behöver inget svar på just det.
Provade capture NX2 igår och det var faktiskt en otrolig skillnad jämfört med Lightroom. Känns mer rättvist nu när det blir som det ska och inte en massa krångel. Lightroom är dock smidigare om man vill gå igenom bilder och skapa gallerier och liknande snabbt. Blir till att skaffa capture nx2 å det snaraste!

Tack för svaren
 
ViewNX skall det vara.
Man sorterar bilderna i ViewNX och redigerar bilderna i Capture NX2 (de som behöver justeras).
Ej justerade bilder kan konverteras till jpeg i View NX.
 
ViewNX

Det går att exportera filer från RAW/NEF till JPEG i Nikon ViewNX och det görs då med den kameraprofil som valdes i kameran. Ändringar (EV, skärpa, recovery/fill mm) kan göras i "Quick Adjustment"-panelen till vänster före export. Den underliggande RAW-filen är opåverkad för vidare användning i Lightroom som inte använder sig av den sparade kameraprofilen. Om du inte behöver de mer omfattande redigeringsmöjligheter så sparar du ju en del pengar med ViewNX jmf CaptureNX.

Själv tycker jag att det blir fina bilder med min D700-preset som läggs som grund på allt jag importerar i LR. Jag har en ganska neutral inställning som behåller mer teckning i skuggorna än i defaultläget med hög kontrast. Datorn är en Macbook Pro från förra året med LED-skärm som är kalibrerad med Spyder3Elite. Det som är ändrat från standard är

Brightness 0 (default 25)
Contrast 0 (default 25)
och i stället för det under Tone Curve
Highlights +10
Lights +25
Darks +10
Shadows 0

Adobe Standard som färgprofil och sedan har jag justerat förskärpningen.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.