Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerainställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

johann1983

Aktiv medlem
Vad kör ni oftast för kamerainställningar i studion?

Slutartiden har jag alltid kört på slutare 1/250
De senaste åren har jag kört med en rätt liten bländare men det sista har jag bytt sedan jag köpte ett Sigma 50mm 1.4 så nu kör jag på bländare runt 4-5
Börjar dock fundera på om jag inte borde öka bländaren till det dubbla eftersom jag inte riktigt upplever den skärpa som jag är van vid sedan tidigare.

Vad har ni för kamerainställningar?

Brukar ni ställa in extra kontrast, saturation, skärpa etc eller kör ni neutralt?
Jag gör det sistnämna

i studion skall du välja bländare efter blixt ljuset, alt. ställa bländare efter det skärpedjup du vill ha och sedan ställa blixtarna efter bländaren.

Slutartiden har mindre betydelse för bildens exponering, så kortaste blixtsynktid brukar oftast vara bra.

i studion skall du välja bländare efter blixt ljuset, alt. ställa bländare efter det skärpedjup du vill ha och sedan ställa blixtarna efter bländaren.

Slutartiden har mindre betydelse för bildens exponering, så kortaste blixtsynktid brukar oftast vara bra.

Är det till mig du skriver detta eller är det för att skriva allmänt om andra undrar?

De senaste åren har jag kört med en rätt liten bländare men det sista har jag bytt sedan jag köpte ett Sigma 50mm 1.4 så nu kör jag på bländare runt 4-5

Vilket objektiv använde du tidigare?

När du skriver att du använde en liten bländare förut, menar du litet bländartal (stor öppning) eller liten bländaröppning (stort bländartal)?

Vilket objektiv använde du tidigare?

När du skriver att du använde en liten bländare förut, menar du litet bländartal (stor öppning) eller liten bländaröppning (stort bländartal)?

Jag menade liten i fysisk form, dvs ett högt bländartal

Innan hade jag inte ens en Canon så då använde jag ett par objektiv till Olympus som är kanske snäppet bättre än kitobjektiv

Jag menade liten i fysisk form, dvs ett högt bländartal

Innan hade jag inte ens en Canon så då använde jag ett par objektiv till Olympus som är kanske snäppet bättre än kitobjektiv

Ok.
Har inte testat Sigman själv, men den lär vara skarp. Och borde vara som skarpast runt bländare 4.

Om du nu bytt system från Olympus till Canon (i samband med Sigma köpet) kan det ha med hur mycket Olympuskameran har skärpt bilderna mot vad Canon gör. Svårt att svara på utan mer information och kanske bildexempel. Lite frågor:
- Ligger skärpan rätt (kan ligga både framför och bakom det man vill ha skarpt, om inte kamera/objektiv är kalibrerade mot varandra)?
- Fotograferar du RAW eller JPG
- Om du fotograferar JPG, vad har kameran då för inställning för skärpa?
- Om du fotograferar RAW, måste du själv skärpa bilderna (hur mycket är beroende på om dom ska ut på webben, på papper mm).
- Har du något annat objektiv till kameran du kan jämföra skärpan med?
- Kan du lägga ut ett bildexempel (gärna 100% delförstoring för att man lättare ska se)?
- Vilken kamera har du?

Ok.
Har inte testat Sigman själv, men den lär vara skarp. Och borde vara som skarpast runt bländare 4.

Om du nu bytt system från Olympus till Canon (i samband med Sigma köpet) kan det ha med hur mycket Olympuskameran har skärpt bilderna mot vad Canon gör. Svårt att svara på utan mer information och kanske bildexempel. Lite frågor:
- Ligger skärpan rätt (kan ligga både framför och bakom det man vill ha skarpt, om inte kamera/objektiv är kalibrerade mot varandra)?
- Fotograferar du RAW eller JPG
- Om du fotograferar JPG, vad har kameran då för inställning för skärpa?
- Om du fotograferar RAW, måste du själv skärpa bilderna (hur mycket är beroende på om dom ska ut på webben, på papper mm).
- Har du något annat objektiv till kameran du kan jämföra skärpan med?
- Kan du lägga ut ett bildexempel (gärna 100% delförstoring för att man lättare ska se)?
- Vilken kamera har du?

Jag kör alla inställningar neutralt.
Av någon anledning så känns bilderna skarpare runt F9-10 på Sigma objektivet. Av någon anledning så känns det nästan lite out of focus
Jag blev lite fundersam eftersom det här objektivet ska vara skarpt redan vid låga bländartal

Jag har testat fokus, det var lite bakfokus men det korrigerade jag genom att lägga ut en tidning framför mig och fokusera på en rad.
Sedan justerade jag bakfokus tills dess att den raden som jag ville skulle bli skarp blev så.

Jag fotograferar alltid RAW.

Jag har en 50D

Jag har bara det objektivet

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar