Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerainställning vid gruppfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

ThereseW1

Avslutat medlemskap
Hej!
Har planer på att fotografera mina två pojkar tillsammans med deras två kusiner. De blir då fyra stycken som jag ska försöka få så skarpa som möjligt. Hur ska jag ställa in kameran på bästa sätt? Vilken bländare är att föredra. Jag kommer att fota med blixt och med en rätt så stor octabox. Vilka övriga inställningar bör jag tänka på? När det gäller fokus, vad är bäst då? Tycker det är svårt att få acceptabel skärpa på alla fyra....
Hjälp!

Tack på förhand!
Therese

Beror väl på

Det beror väl mycket på hur du tänker ställa upp dom? Står alla på rad bredvid varandra är det väl inte så svårt med fokus, men jag antar att du vill ha en mer spännande komposition. Sen beror det väl på vilken bakgrund du har, vill du ha osärpa där får du ju jobba med litet skärpedjup/stor bländare så då blir det genast mer finlir för att få grabbarna skarpa

Tack för svar

Ja jag tänkte mig nog att de skulle få stå lite omlott. Känns inte så spännande att ha dem på rad. Vad gäller bakgrund så tänkte jag mig grå alternativt svart. Undrar om f8 räcker för att alla ska bli skarpa i bilden. Var ska man i så fall fokusera? På någon í främre ledet eller på någon i det bakre...?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar