Annons

kameraförsäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

pola

Aktiv medlem
Vad kan man hitta kameraförsäkringar till ett vettigt pris.?
När jag köpte Eos 300 fanns möjlighet att köpa till en kameraförsäkring via expert. Nu vid köpet av Eos 30 köpet jag kameran på annat ställe och kan därför inte teckna försäkring via expert.
Är lite orolig för utrustningen då jag hade tänkt fara och resa mycket med den...

Per-Olof Nordin

roinek skrev:
Jag har trygg-hansa, de tar 3% av nypriset.
Det finns en gamal tråd om detta om jag minns rätt.

Tar de 3% av "nypriset" (inköpspriset) för begagnatutrustning också? Jag vill inte betala över två tusen för mitt slitna tele...

/Pontus

Vd hemförsäkringen täcker kan variera rätt mycket mellan de olika bolagen.

Själv bytte jag från Trygg-hansa till länsförsäkringar just pga kameravillkoren.

På resande fot ersätter trygg-hansa stöldbegärlig ersättning för max 10.000 (eller nåt sånt), medans länsförsäkringar ersätter 30.000 (lite skillnad...).

Hej

Det man tecknar är en sakförsäkring, den utgår från ett värderingsintyg från en fackman.
Man måste ha värderingsintyg även på nya prylar, rätt irriterande, fakturan duger inte.

Anser denne att obejktivet är värt 23000 beg (nypris 56000) så utgår taxan och ersättningen från 23000.

Roine

Japp

Värderingen gäller i två år. Sedan bör du värdera om den med nytt intyg för att inte drabbas för hårt. Kameragrejor planar ju ut ett tag i värdeminskning.

Jag har en tilläggsförsäkring (drulle) hos trygghansa till hemförsäkringen. Den kostar nästan inget. När jag tappade min splitternya 16-35/2,8 i marken så att det pajjade fullständigt betalade de utan minsta krångel. Självrisken var 1000 kronor.

Jag har också en försäkring hos Folksam via Svenska Journalistförbundet som kostar 2,25 procent av försäkringsvärdet. Utrustning räknas som ny de första 5 åren. Man anger självvärde och betalar därefter. Självrisk 3000 kronor. Jag har den ifall jag skulle bli av med allt.

roinek skrev:
HEj

Värderingen var gratis i mitt fall. JAg tog blanketterna och gick ner till Expert. De fyllde i dessa.

Ok, tackar. Är Expert-butikerna rent generellt godkända som värderingsmän?
Om jag vill värdera min gamla Nikon Fm2, måste jag då gå till t.ex. Kameradoktorn?
/Micha

om jag precis köpt en ny kamera måste väl ändå värdet av den vara det som står på kvittot? då ska väl inte en värdering behövas?

fick just detta svar från trygghansa's kundservice:

"Eftersom din Hemförsäkring endast ersätter upp till 10000kr på denna kamera
så bör du ha en specialförsäkring.
Den täcker allriskskador, men inte fel på kameran, tex. mekaniska skador.
För att kunna teckna specialförsäkringen måste du fylla i en ansökan med ett
värderingsintyg, och kostnaden för försäkringen ligger på c:a 780kr/år."

Skaffa en allriskförsäkring via ett försäkringsbolag. Lämpligast är att göra det i samma bolag där du har hemförsäkringen. Försäkringsbeloppet bestämmer du själv, och därmed premien.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar