PMD
Aktiv medlem
Ja.så vad betyder det här nu då? att jag inte ens får köra omkring med drönaren bara för att det finns en kamera på den? även om jag varken filmar eller fotar?
---
---
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja.så vad betyder det här nu då? att jag inte ens får köra omkring med drönaren bara för att det finns en kamera på den? även om jag varken filmar eller fotar?
Vi är tillbaka till problemet att sannolikt är all icke-trådstyrd fjärrstyrning av en kamera på stativ även den är tillståndspliktig.
Frågan är vid vilket avstånd mellan fotografen och kameran gränsen går?
Undrar om samma sak gäller om man fotografera med kameran på stativ och använder trådlös fjärrkontroll, eller wifi-app i telefonen?
Kanske man behöver kameraövervakningstillstånd även då (om det inte är rent landskapsfoto eller arkitekturfoto som motiv)?
Följande punkter verkar myndigheterna gå efter för att något ska räknas som kameraövervakning:
- Kameran ska vara uppsatt.
- Kameran ska inte manövreras på platsen.
- Kameran ska vara riktad mot en plats dit allmänheten har tillträde.
- Kameran ska kunna användas för personövervakning.
/ Kiwi
Bra lagstiftning.
Så om jag sätter min kamera på stativ med en trådlös fjärrutlösare på för fotografera mig och min familj på semester så borde jag egentligen söka tillstånd för det? För det uppfyller ju samtliga kriterier.
Ja, om man skall tolka lagen strikt (så som den berättas om i tråden iaf), så måste du ansöka om tillstånd.
Ett alternativ kan ju möjligtvis vara med en trådad fjärr med längre kabel (då borde man klara sig så som jag tolkar det).
Sedan är jag lite nyfiken på vad som gäller alla GoPro-liknande kameror som monteras lite här och där (både med och utan fjärrstyrningsmöjlighet...
Ja, om man skall tolka lagen strikt (så som den berättas om i tråden iaf), så måste du ansöka om tillstånd.
Vad skulle hända om ett par hundra tusen fotografer skickade in en ansökan om tillstånd för kameraövervakning för att de planerar att åka på semester till någon plats i Sverige och förmodligen kommer att ta semesterbilder på allmän plats med kameran på stativ med trådlös fjärrutlösare?
Ett tillstånd för varje plats man planerar att besöka....
Bra lagstiftning.
Webbkameror på gator och torg är väl 640x480 pixlar. Dessa har inte kameraövervakningstillstånd.Datainspektionen har en liknande skrivning:»Om man med andra kännetecken, till exempel hur en person rör sig eller vad en person har på sig, utan större osäkerhet kan skilja en person från en annan, är det fråga om personövervakning enligt lagen och tillstånd krävs.«Så om man fotograferar från 50 meters höjd och kan se två människor, den ena klädd i rött och den andra i blått, så är det alltså personövervakning? Jisses...
Det enda positiva med dagens beslut är att det faktiskt är fullt lagligt med en dashcam i sin bil. Däremot förstår jag inte hur de kan bedöma att den inte är »fast monterad«, när de nu tycker att en kamera uppe i luften är det.
/ Kiwi
Sannolikt är även trådstyrd manöverering av kamera på stativ tillståndspliktig om tråden är tillräckligt lång. Dvs då fotografen inte manövrera kameran på plats. Antar att vi talar om armlängds avstånd eller så.
Tror nog att det kan räknas som "på plats" vid avsevärt längre avstånd än så. Men du har rätt i att det är ointressant om fjärren har tråd eller inte.
Vad tror ni om när man fotar Timelapse och är 50-100m bort för att fota med en eller två kameror till?
Vad tror ni om när man fotar Timelapse och är 50-100m bort ...
Verkar tyvärr som du måste "manövrera" kameran och det gör du knappast om du gått så långt bort.
De som jag känner som gör timelapse brukar hålla sig precis intill, av andra skäl.
O nu klev det förbi en gubbe.Webbkameror på gator och torg är väl 640x480 pixlar. Dessa har inte kameraövervakningstillstånd.
http://webbkamera.engelholm.se/view/index.shtml
O nu klev det förbi en gubbe.
En COOP o jag tyckte mig se en systembolagskasse.... DET måste vara kameraövervakning.