Om man nu försöker vara lite seriös och bortser från COOP-gubbar, fisklinor I drönarna, antal rotorer och andra konstiga resonemang för att kringgå lagen så kan man väl till att börja med att konstatera att domen som nu avkunnats är prejudicerande och ger slutligt besked om hur kameraövervakningslagen ska tolkas. En domstols roll är enbart att tolka lagstiftningen efter hur lagstiftaren (riksdagen) beslutat. Det finns inget uppdrag att tolka om utifrån t ex allmän opinion eller vad fotosidans medlemmar tycker. Det händer ganska ofta att lagstiftning blir obsolet p g a händelser I omvärlden, teknisk utveckling eller andra orsaker. Jfr t ex med alla skattefifflare som släpptes ut ur Svenska fängelser och dessutom fick skadestånd p g a Högsta domstolens omtolkning av ett EU-direktiv. För att lösa sådana problem får aktuell lag kompletteras eller ändras
Kameraövervakningslagen är ganska gammal och ändrades senast 2013. Syftet med den ändringen var bl a att göra regelverket enklare. Trots att det bara är 3-4 år sedan fanns inte problematiken med drönare vid det tillfället. Så sent som för ett år sedan (november 2015) tillsatte Regeringen en utredning för en ny översyn av lagen (Dir. 2015:125). Inriktningen var I första hand att säkerställa att kameraövervakning kan användas där det behövs för att bekämpa brott. Men det finns också ett uppdrag att se över användningen av drönare. Eller som det är uttryckt I direktiven:
……………Av särskilt intresse i detta sammanhang är vad de förändringar som infördes genom kameraövervakningslagen har inneburit i praktiken. Det är också av intresse att undersöka hur lagens tillämpningsområde förhåller sig till användningen av ny teknik. Ett exempel är användningen av kamerautrustade drönare som har blivit allt vanligare på senare tid. Tekniken används redan i dag och har många potentiella användningsområden inom både offentlig och kommersiell verksamhet. Några exempel är inom skogs- och jordbruk, räddningsarbete och för inspektioner och tillsynsarbete, men också inom tjänsteindustrin. Kamerautrustade drönare kan samtidigt användas på ett sätt som innebär att enskilda skulle kunna utsättas för integritetskränkande övervakning………………
Utredningen har under 2016 fått tilläggsdirektiv och just nu är uppdraget att utredningen ska vara klar 15 juni 2017. Därefter utformas förslag till eventuella ändringar av kameraövervakningslagen.
Så vill man flyga drönare och samtidigt fotografera gäller det att uppvakta och påverka riksdagens partier. De är de som tar besluten. Eftersom det finns en hel del kommersiella intressen kring denna fråga lär lobbyverksamheten redan vara igång