snap01
Aktiv medlem
Du utrycker dig nedsättande om kvinnan. Tycker det är ett utmärkt exempel på hur det inte ska gå till. En drönare med normalobjektiv kan mycket väl fota solbadande personer på balkonger där de inte förväntar sig bli sedda. Personens utseende har förstås ingenting med saken att göra.
Jag har flygfotat två gånger i modern tid. Ena gången med helikopter. Bägge gångerna under 120m utan att bryta mot några lagar. Du får nog kolla din kurslitteratur igen...
regelerna är som jag skrev
gemensamt övergripande regelverk (gäller både för privat- och kommersiellt flygande)
Maximal flyghöjd över marken: 120 m (400 ft).
Ett säkerhetsavstånd till människor, djur och egendom på minst 50 m skall upprättas som inte hör till flygningen (Gäller 1B. Vid 1A skall området vara "tillräckligt stort så att ingen kommer till skada").
Farkosten skall befinna sig inom synhåll för piloten under hela flygningen.
Flygning i kontrollerade luftrum, trafikinformationszoner (TIZ) och trafikinformationsområden (TIA) får bara genomföras efter tillstånd av och på de villkor som lämnas från flygtrafikledningen för det aktuella luftrummet
Mer information finns att läsa i Transportstyrelsens föreskrifter om obemannade luftfartyg (UAS) TSFS 2009:88.
För aktuella ändringar eller tillägg till denna föreskrift, vänligen håll dig uppdaterad via denna sida: Tryck här!
Ansvarsförsäkring
Ett UAS-tillstånd kan enbart godkännas om det finns en giltig ansvarsförsäkring på den aktuella farkosten. Möjligen kan din befintliga företagsförsäkring täcka in flygande farkoster, men det är långt ifrån fallet hos alla bolag. Om ditt försäkringsbolag inte täcker detta, så brukar vi rekommendera Inter Hannover. De är specialiserade på dessa typer av försäkringar och kan hjälpa till med helhetslösningar. Du finner deras kontaktuppgifter och hemsida här.
Generellt sätt kan man säga att inget försäkringsbolag i dagsläget försäkrar själva farkosten (den del som flyger), även om det finns enstaka undantag hos vissa bolag. Det kan möjligen gälla dig som är helhetskund i något försäkringsbolag. Ring och kolla vad som gäller för just dig.
detta står bland annat här
http://www.pitchup.se/regler-och-tillstand-for-uas-och-dronare
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS_2009_88.pdf
så vad ska jag kolla upp?
jag har inte brutit mot någon regel håller mig till dom som finns men tycker att en lite mer eu anpassad vore bra som jag skrev i inägget förut.