så jädra tramsigt detta men det är bara att tacka tidningar/tv för att dom skapat hysteri mot drönare genom sina inslag. Antingen svårt att fylla tidningar så hittar man något (viktigt) ämne så kör man. Jag täcker på den här medelålders tanten neråt landet som låg o solade på sin balkong o plötsligt hörde en ett surrande ljud o sedan såg en drönare som svävade en bit från hennes balkong. Hennes tolkning var tydligen att dessa smågrabbar som körde denna drönare var ute efter att filma henne. well jag tror få medelålderskvinnor är något speciellt att fånga på film brukar oftast inte vara speciellt bildsköna o hur ska dom lyckats fånga henne på bild?
Balkongräcket är oftast rätt högt o att hitta rätt vinkel o lyckats se något är nog mer än ett önsketänkande men dessa skriverier har skapat ett löjligt agg mot drönare.
Jag själv har gått på kurs att lära mig flyga o få lära mig om dom regler som finns o använder min drönare för att fota för mäklare en ersättare för min 17 meters mast. Nu har jag inte investerat i något större än en phantom 3 med 4 batterier o två väskor samt kurs etc så totalkostnad är 30000 kr o det har jag kört in redan.
Det har hänt 4 gånger att folk haft negativa kommentarer när jag kört o fotat hus allt filmar du oss? trots att drönaren är riktad åt andra hållet.
Tillståndskostnaden för min drönare per år låg på ca 4000 kr om jag minns rätt sedan så tillkommer försäkring om jag råkar skada tredje part o visst allt kan hända det kan bli fel o den drar i backen men jag har flugit mycket i 6 månader o hittills inte orsakat något o har inget större intresse av det för det är inte lönt att teckna en försäkring på en drönare för 15000 kr dels så är det få bolag som gör det o dom som tecknar gör det oftast på större maskiner som kostar typ 65000 och mer. Så man betalar själv om man kraschar men alla som kör i yrke måste ha en 3 parts försäkring för att ha färsäkring på skada på egendom eller människor.
idag ang flygning kommersiellt så finns det flygzooner runt flygplatser o ska man flyga inom dom då måste man ringa flygledartornet o ha klartecken från dom övriga platser så gäller det att man inte får flyga närmare än 50 meter från folksamlingar. Självklart finns det även regler för skyddsoråden osv men jag önskar att man hade samma regler som vissa länder inom EU
- att man får flyga fritt utom närmare än 0,5 km eller säg 1 mil från en flygplats om man inte flyger över 120 meter. Finns inga plan som går under 120 meter på dessa avstånd från flygplatser.
- att 50 meter från folksamlingar är övriga kravet
När jag fotar med min drönare så tar jag bilder oftast på höjden 10-40 meter ingen jättevits att gå högre om det gäller villor om man inte gillar att bara se tak uppifrån.
att tro att man ska lyckas fånga några detaljer/ÖVERVAKA folk med en drönare som om den är typ phantom är bestyckad med en 20 mm vidvinkel o har du en modell större för runt 70000 kr så sitter där det t längsta obejktivet oftast är mellan 30 och 50 mm och dom maskinerna är inte tystlåtna dom hörs massor om man jämför med en phantom 3.
Med tanke på hur stressade folk är för drönare så kommer inte jag köpa denna som tänkte från början är för stor hörs för mycket
http://www.pitchup.se/zero-high-one-ready-to-shoot
däremot om man kommer kunna flyga i framtiden inom sitt yrke så kommer jag införskaffa denna
http://www.pitchup.se/dji-inspire1-pro
den har en sensor från typ pansonic gh 4 o då får man tillräckligt bra bilder samt en maskin som inte är så stor o inte låter så mycket.
Sedan fick jag rådet vid utbildningen att ha med alla tillstånd i väskan laminerade för att kunna visa upp då förstod jag inte varför idag med hysterin o fobin mot drönare så är det ett måste att ha med sig
försäkringspapper
förar intyg från länsstyrelsen
samt självgranskningsrätten från försvaret