Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameradrönare, timelapse, dashcams och annat - övervakning enl dom!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är extremt svårt att på något vettigt sätt fylla i ansökningsblanketten för kameraövervakning för fotografering som klassas som kameraövervakning men som inte har övervakning som syfte. Men det är upp till länsstyrelserna att säga "vi avslår ansökan eftersom det inte rör sig om kameraövervakning" eller "vi bifaller ansökan eftersom det inte rör sig om kameraövervakning".
Länsstyrelserna kan inte godtyckligt hitta på hur de ska tolka lagen, så jag tror att det blir tämligen svårt för dem att ge tillstånd för en aktivitet som inte är den som det söks tillstånd för.

Ditt första alternativ lär alltså bli det som alltsomoftast kommer att hända.

Jag tror att det inte spelar så stor roll hur kameran är uppsatt. Det viktiga för att det ska räknas som kameraövervakning är att kameran inte manövreras från platsen där den är uppsatt.

Jo, just den uppsattpunkten var något som var svårt att knäcka...tror tom att det var den punkten som avgjorde i de två sista instanserna.

Länsstyrelserna kan inte godtyckligt hitta på hur de ska tolka lagen, så jag tror att det blir tämligen svårt för dem att ge tillstånd för en aktivitet som inte är den som det söks tillstånd för.

Ditt första alternativ lär alltså bli det som alltsomoftast kommer att hända.

Om de nu har bestämt att drönarfilmning/foto är övervakning får de snällt anpassa formulären efter den aktiviteten.

Om de nu har bestämt att drönarfilmning/foto är övervakning får de snällt anpassa formulären efter den aktiviteten.
Hur skulle formulären anpassas, och varför måste de anpassas? När nu flygfoto från drönare räknas som kameraövervakning så kan väl den befintliga tillståndsprövningsprocessen tillämpas som för all annan tillståndspliktig kameraövervakning?

Länsstyrelserna har ingen anledning att (och ska nog inte heller) försöka töja på reglerna för att tillgodose drönarfotografers önskemål.

Hur skulle formulären anpassas, och varför måste de anpassas? När nu flygfoto från drönare räknas som kameraövervakning så kan väl den befintliga tillståndsprövningsprocessen tillämpas som för all annan tillståndspliktig kameraövervakning?

Länsstyrelserna har ingen anledning att (och ska nog inte heller) försöka töja på reglerna för att tillgodose drönarfotografers önskemål.

Helt enkelt, eftersom filmning med drönare nu ingår i begreppet övervakning så bör formulären anpassas för att täcka även det fallet. Det är ett nytt fall så de får väl hänga med :)

Bör registreringsplikten omfatta alla radiostyrda modellflygplan eller ska det finnas undantag?

Egentligen alla farkoster som har förmåga att klättra upp i luften över en viss höjd och kan uppehålla sig i luften en viss tid. Exakta siffror får utarbetas.

/ Kiwi

Det är spridningen som kan ställa till skada för rikets säkerhet. Att du tar bilden spelar mindre roll.

Berätta om hur ett scenario skulle se ut, där det är spridningen som är det farliga – inte att bilden tas från början.

Det är väl ändå rätt intressant att det är okej att fotografera en tallskog i hur många vinklar som helst från en drönare, men att det är först när man lägger ut bilderna på Instagram som lagen säger »stopp, förbjudet!«..?

/ Kiwi

Senast ändrad:

Men det kan Datainspektionen tydligen?
Faktum är att det är länsstyrelsernas uppgift att tolka kameraövervakningslagen varje gång de behandlar en ansökan.

Ingen aning men de som sett dokumenten säger att det är omöjligt att fylla i dem eftersom frågorna gäller en helt annan verksamhet än drönarfoto.

Det är helt korrekt. Såvida man inte vill använda sin drönare för att just kameraövervaka, och därför håller drönaren på samma höjd och plats under en längre tid, så är det väldigt svårt att fylla i formuläret. Jag förstår inte hur företaget som ansökte om tillstånd lyckades.

Första knäckfrågan är adressen till den plats där »övervakningsutrustningen« ska sättas upp. Det fungerar kanske om man ska ta en bild på ett hus åt en mäklarfirma. Men ute i naturen..? Och om man ska filma längs en sträcka som går rakt över åkrar och skog..?

Andra knäckfrågan är anledningen till kameraövervakningen. Länsstyrelsen påpekar att det främst ska handla om att »förebygga brott, förhindra olyckor eller därmed jämförliga ändamål«...

Tredje knäckfrågan är vilka alternativa åtgärder till kameraövervakning som vidtagits. Man får oftast inte tillstånd om man inte har försökt med »till exempel lås, staket, belysning, larm, väktare«...

Fjärde knäckfrågan är att man ska förklara varför just kameraövervakningen löser problemet, när lås, larm och annat har misslyckats...

Femte knäckfrågan är att man ska berätta vilka brott och/eller olyckor som har inträffat på den plats som ska kameraövervakas...

Sedan blir det ännu roligare i formuläret. Ni kan se resten av det digra dokumentet här.

Någon här som fortfarande tror att det bara handlar om att »ändra lite« i formuläret, för att man skulle kunna få tillstånd för drönarfoto?

/ Kiwi

Det är helt korrekt. Såvida man inte vill använda sin drönare för att just kameraövervaka, och därför håller drönaren på samma höjd och plats under en längre tid, så är det väldigt svårt att fylla i formuläret. Jag förstår inte hur företaget som ansökte om tillstånd lyckades.

Första knäckfrågan är adressen till den plats där »övervakningsutrustningen« ska sättas upp. Det fungerar kanske om man ska ta en bild på ett hus åt en mäklarfirma. Men ute i naturen..? Och om man ska filma längs en sträcka som går rakt över åkrar och skog..?

Andra knäckfrågan är anledningen till kameraövervakningen. Länsstyrelsen påpekar att det främst ska handla om att »förebygga brott, förhindra olyckor eller därmed jämförliga ändamål«...

Tredje knäckfrågan är vilka alternativa åtgärder till kameraövervakning som vidtagits. Man får oftast inte tillstånd om man inte har försökt med »till exempel lås, staket, belysning, larm, väktare«...

Fjärde knäckfrågan är att man ska förklara varför just kameraövervakningen löser problemet, när lås, larm och annat har misslyckats...

Femte knäckfrågan är att man ska berätta vilka brott och/eller olyckor som har inträffat på den plats som ska kameraövervakas...

Sedan blir det ännu roligare i formuläret. Ni kan se resten av det digra dokumentet här.

Någon här som fortfarande tror att det bara handlar om att »ändra lite« i formuläret, för att man skulle kunna få tillstånd för drönarfoto?

/ Kiwi

Det är galet allt bara att en del kan få för sig att drönare ska jämföras med fastsatt kameror för kameraövervakning. Vi får vä se hur galet det blir om det kommer gå igenom då får man DAMMA AV FOTOMASTEN igen.
Jag själv har varit snubblande nära att köpa en stor drönare o om inte detta går igenom så blir det något större drönare. om man ser till hur många företag som betalar för tillstånd till transportstyrelsen o då borde omsätta en del skatteintäkter på sin verksamhet så kanske något ljushuvud inser att Sverige behöver dessa pengar med ett förbud försvinner massa skatteintäkter o med tanke på hur Sverige ser ut så behövs dom flesta.

Jag är i alla fall glad att jag inte lagt ner mer än drygt 30000 kr på drönare o är redan ( hemma) med kostnaderna på den. Det är nu rena intäkterna skulle komma. Min stora mast jag köpte för en massa år sedan kostade typ 28000+moms det är lite roligare o lite lättare att använda drönare för mäklarjobb.

Berätta om hur ett scenario skulle se ut, där det är spridningen som är det farliga – inte att bilden tas från början.

Det är väl ändå rätt intressant att det är okej att fotografera en tallskog i hur många vinklar som helst från en drönare, men att det är först när man lägger ut bilderna på Instagram som lagen säger »stopp, förbjudet!«..?
Om du tar en bild och inte sprider den så är det ingen annan som ser bilden. Det gör ingen skada på försvarsplanering och liknande viktigheter för rikets säkerhet. (Förutsättningen är också förstås att du inte är spion och muntligen eller skriftligen berättar vad bilden föreställer, men det är ju också en form av spridning).

Om du tar en bild och inte sprider den så är det ingen annan som ser bilden. Det gör ingen skada på försvarsplanering och liknande viktigheter för rikets säkerhet. (Förutsättningen är också förstås att du inte är spion och muntligen eller skriftligen berättar vad bilden föreställer, men det är ju också en form av spridning).

Vad tror du är störst risk: Att någon spion/terrorist ger sig ut och fotograferar/filmar precis vad de själva behöver? Eller att de sitter och letar upp bilder/filmer på Facebook och Instagram?

/ Kiwi

Egentligen alla farkoster som har förmåga att klättra upp i luften över en viss höjd och kan uppehålla sig i luften en viss tid. Exakta siffror får utarbetas.
Modellflygklubbarna håller nog andan och hoppas på det bästa.

Jag tror att det blir rätt svårt att utarbeta en registreringsregel baserad på flygetygets höjdkapacitet och uthållighet. En registreringsplikt baserad på vikt tror jag mer på (och finns väl redan?).

Men det kan Datainspektionen tydligen?
Faktum är att det är länsstyrelsernas uppgift att tolka kameraövervakningslagen varje gång de behandlar en ansökan.
Inte godtyckligt tolka, skrev jag. Länsstyrelserna har att hålla sig till rimliga tolkningar av lagen annars kommer de att få sina beslut överkörda i rättsinstanserna.

Datainspektionen har en lång historia av att tolka lagar snävt och restriktivt, men är inte tillståndsgivande myndighet för kameraövervakning.

Modellflygklubbarna håller nog andan och hoppas på det bästa.

Jag tror att det blir rätt svårt att utarbeta en registreringsregel baserad på flygetygets höjdkapacitet och uthållighet. En registreringsplikt baserad på vikt tror jag mer på (och finns väl redan?).

varför skulle dom hålla andan? dom har oftast inte en kamera på deras modellflyg. Dom flyger för att det är en hobby/kul värre för oss som vill jobba med att ta bilder på fastigheter i arbetet vi har investerat i pengar/tid för att kunna erbjuda våra kunder unika bilder på deras hus etc.

om det går igenom då kan man glömma drönarjobben för med alla regler det finns för kameror uppsatta då är det kört.

Kammarrättens dom är så pass färsk att jag inte trodde att någon redan hade hunnit ansöka om kameraövervakning med drönare. Var och när skedde detta?

Man fyller väl lämpligen i koordinater för det geografiska område som ska övervakas.

Ja, om man inte kan ange sådana skäl för övervakningen som lagen stipulerar så kan man förstås inte få tillstånd.

Jag förstår inte riktigt varför det här är ett problem för den som vill ansöka om tillstånd för kameraövervakning. Lagen anger ju ganska klart för vilka ändamål man kan få bedriva kameraövervakning. Om man inte kan uppfylla kraven så får man helt enkelt inte tillstånd.

Att flygfotografera med drönare för andra ändamål är ju numera inte tillåtet.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto