Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameradrönare, timelapse, dashcams och annat - övervakning enl dom!

Produkter
(logga in för att koppla)
mig veterligen kan man inte göra något undantag för en spikad lag, Den måste skrivas om o byggas på hur samhället ser ut idag inte baseras på en nästan 20 år gammal lag.
Det ligger en (förundersökning kan vi kalla det kommer inte på rätta namnet nu som kommer i juni om jah minns rätt) om dom ändrar lagen efter det som dom kommit fram så kan det bli en ändring först till efter valet 2018 o det är ingen ändring på den gamla lagen utan skulle då vara en ny modernare tolkning o alltså en ny lag.

Grunden med alla lagar är att den ska gälla samtliga finns inga undantag att få.

Sedan så visst man kan tycka att en drönare är lättflygen jag har kört 2 säsonger/år med uppdrag o flugit i allt från typ kraftig blåst i skärgården till mycket skog o ledningar etc o jag kan säga att med olika omgivningar/blåst etc så är det inte alltid lätt fluget o alla maskiner står inte alltid exakt stilla även om den ska göra det o driftar den o du inte har tillräckliga marginaler till omgivningen/landskapet så är det lätt att slå i ett träd eller liknande.

Jag har lyckats drifta in i en björk det är mitt enda (olycksfall) i arbetet hittills men jag går alltid genom terrängen där jag ska flyga rekar av den lägger upp en strategi var jag startar var jag ska gå ner o vilka vinklar etc jag ska köra innan jag startar.
Det svåra är när man tex ska filma o få det att bli bra handlar om en kombination att dels ha drönaren åkande på rätt höjd,rätt vinkel etc o sedan ha koll på omgivningen därför är det viktigt att göra ett körschema för annars blir det väldigt mycket att hålla reda på.
Så lättflugen? beror på omständigheter o vad man ska göra. Står du på ett öppet fält o inget att slå i enkelt visst men ska du in i luckor mellan träd på ett par meter o det blåser då är det inte lika enkelt.

Så enligt mig så är grunden alltid
reka platsen innan du lyfter
tänk igenom var du ska lyfta o landa
bestäm hur o vilka vinklar du ska köra samt olika höjder speciellt viktigt om du ska göra en film

det gäller flygningen sedan allt som gäller själva tekniken för drönaren skippar ja att ta upp här.

Lättflugen, ja, helt klart. Det är det som gör drönare så populära jämfört med t ex helikopter eller annat RC-flyg och mycket billigare och flexiblare än t ex deltavinge och riktig helikopter som jag bägge provat. Att det är svårt att få bra bilder bryr sig knappast DI om utan de räknar precis som med vanlig kameraövervakning med optimala förhållanden när de pratar identifierbarhet.

Undantag...de lyckades ju undanta dashcam så det kan göras i tolkingen också.

Vad jag är lite bitter över är att man inte kan flyga över stan ens om man håller sig under 50 meter. Där skulle jag också vilja se ett undantag, fast det är en annan lag. Jag tror man kan ta sig runt det på samma sätt som luftballonger, dvs genom kontakt med flygledare, men har inte koll.
 
Lättflugen, ja, helt klart. Det är det som gör drönare så populära jämfört med t ex helikopter eller annat RC-flyg och mycket billigare och flexiblare än t ex deltavinge och riktig helikopter som jag bägge provat. Att det är svårt att få bra bilder bryr sig knappast DI om utan de räknar precis som med vanlig kameraövervakning med optimala förhållanden när de pratar identifierbarhet.

Undantag...de lyckades ju undanta dashcam så det kan göras i tolkingen också.

Vad jag är lite bitter över är att man inte kan flyga över stan ens om man håller sig under 50 meter. Där skulle jag också vilja se ett undantag, fast det är en annan lag. Jag tror man kan ta sig runt det på samma sätt som luftballonger, dvs genom kontakt med flygledare, men har inte koll.

Jag har tagit upp det förut dom ger inga tillstånd från Brommaflyg överhuvud taget. Den enda gången du kan flyga inom kontrollzonen är när Bromma flyg är stängt o dom tider som gäller då är lördagar efter kl 17 o innan kl 11,45 på söndagen o då förutsätter det att du ringt kontrolltornet på flygplatsen inom 24timmar innan.

Jag har mailat med ansvariga för detta o har mailet sparat ge mig din mail så kan du få det själv.
 
Jag har tagit upp det förut dom ger inga tillstånd från Brommaflyg överhuvud taget. Den enda gången du kan flyga inom kontrollzonen är när Bromma flyg är stängt o dom tider som gäller då är lördagar efter kl 17 o innan kl 11,45 på söndagen o då förutsätter det att du ringt kontrolltornet på flygplatsen inom 24timmar innan.

Jag har mailat med ansvariga för detta o har mailet sparat ge mig din mail så kan du få det själv.

Sajtmejlade dig.

Undras hur ballongerna gör, de vet ju inte förrän någon timme innan. Har flugit över stan ett par gånger och de visste knappt ens när de startade vart de skulle.
 
Det finns alltså redan en lag som förbjuder kränkande fotografering så det behövs ingen speciallag mot kameraförsedda drönare för det.

Exakt helt rätt o jag tror att det problemet med kränkande fotografering med drönare är försvinnande liten mot andra sätt att fotografera. Varför inte fokusera på vad drönare är bra till för. Jag har/hade stor nytta av den när jag tex fotar fastigheter med sjövägen du kan få fram huset på ett helt annat sätt då. Sedan är det enklare o lättare att dra upp drönaren o fota fasader på hus än att hålla på med min tunga mast.
För min fotograferingen kränker jag ingen eftersom jag bara fotar fastigheter som jag har uppdrag med.
Jag har även fått förfrågan för att fotografera filma tak på höga hus för inspektion men tackat nej till det för jag vill alltid ha synlig kontakt med drönaren o jag vet att det finns många kablar vajrar på tak eftersom jag fotat från otaliga hotell tak i mitt jobb o det är inte värt att sätta drönaren i något sådant för man betalar sina egna skador däremot täcker försäkringen 3 part.
 
Undras hur ballongerna gör, de vet ju inte förrän någon timme innan. Har flugit över stan ett par gånger och de visste knappt ens när de startade vart de skulle.

Varmluftsballonger brukar flyga på lördagkvällar när Bromma har stängt. Att de inte vet förrän ett par timmar innan ifall de kan flyga eller inte beror på vädret, inte Bromma. Det är ju så med ballonger att det är lite svårt att veta var man kommer att hamna. Andrés första internationella flygning var ju i högsta grad oplanerad.
 
Varmluftsballonger brukar flyga på lördagkvällar när Bromma har stängt. Att de inte vet förrän ett par timmar innan ifall de kan flyga eller inte beror på vädret, inte Bromma. Det är ju så med ballonger att det är lite svårt att veta var man kommer att hamna. Andrés första internationella flygning var ju i högsta grad oplanerad.

Första gången var inte lördag om jag minns rätt men samtidigt var det jättelänge sedan så reglerna och öppettiderna kan ha ändrats. Det var typ 1998-1999.
 
Eller hur lättflugna de är. Eller om de kan röra sig där andra kameror inte kan.

För att vilja flyga och fotografera med drönare, så är Ola väldigt engagerad i att hitta svårigheter och inte möjligheter...


/ Kiwi

Lättflugenhet är en teknisk aspekt som förr eller senare kommer att leda till andra vansinnesbeslut. Samma sakg gäller var andra kameror kan röra sig . Även kan också variera med teknisk utveckling. Du kan t.ex redan. fotografera handhållet från vanligt flygplan eller helikoptrar. Att folk inte gör det beror på att de flesta tycker det är för dyrt, men vad som är dyrt och billigt kan variera med tiden. Lagar bör vara teknikneutrala.
 
Lättflugenhet är en teknisk aspekt som förr eller senare kommer att leda till andra vansinnesbeslut. Samma sakg gäller var andra kameror kan röra sig . Även kan också variera med teknisk utveckling. Du kan t.ex redan. fotografera handhållet från vanligt flygplan eller helikoptrar. Att folk inte gör det beror på att de flesta tycker det är för dyrt, men vad som är dyrt och billigt kan variera med tiden. Lagar bör vara teknikneutrala.

Jag fotade från helikopter men tyckte det var för högt upp och att köra med tele när allt skakar är bara att glömma. Ytterst få skarpa bilder.
 
Jag fotade från helikopter men tyckte det var för högt upp och att köra med tele när allt skakar är bara att glömma. Ytterst få skarpa bilder.

Flög i new york en regnig dag på analoga tiden så mina 400 ISO film räckte inte långt för att undvika skakiga bilder. Känner en flygfotograf via bekant sålde en Pentax 6x7 till han o han körde alltid på 1/1000 sekund o då blir bilderna skarpa. Med dagens dslr så borde det inte vara något problem att komma upp i den tiden. Drönaren kör oftast på f2,8 men betydligt långsammare tider men är rätt stadig i luften.
 
Flög i new york en regnig dag på analoga tiden så mina 400 ISO film räckte inte långt för att undvika skakiga bilder. Känner en flygfotograf via bekant sålde en Pentax 6x7 till han o han körde alltid på 1/1000 sekund o då blir bilderna skarpa. Med dagens dslr så borde det inte vara något problem att komma upp i den tiden. Drönaren kör oftast på f2,8 men betydligt långsammare tider men är rätt stadig i luften.

Det var sent i oktober och inte så bra ljus pga regn i luften. Fick välja mellan dålig slutartid eller för mycket brus.
 
Jag accepterar lagen men det vore lämpligt med ett undantag för de med tillstånd för kommersiellt bruk.
Jag kan inte se varför det skulle vara lämpligt med ett generellt undantag för övervakning kommersiellt bruk. Jag tycker att alla övervakningskameror även i fortsättningen ska vara tillståndspliktiga.

Felet är att all fotografering med drönare räknas som övervakning, så lagen måste ändras så att de som inte sysslar med övervakning kan fotografera från drönare utan en massa byråkrati.
 
Nej inför körkort o kräv utbildning o tag en avgift varje år på 5000-10000 kr av alla som ska använda drönare o ha krav på försäkringar för 3 part av alla som äger kör drönare då kommer marknaden rensas från amatörer som bara ska (leka) med sin drönare. Det o kraftiga böter för dom som kör med ej dessa krav uppfyllda.

Nej inför körkort och kräv utbildning och tag en avgift varje år på 5000-10000 kr av alla som ska använda kameror och ha krav på försäkringar för 3 part av alla som äger och använder kameror då kommer marknaden rensas från amatörer som bara ska (leka) med sin kameror. Det o kraftiga böter för dom som kör med ej dessa krav uppfyllda.

Ja, du inser hur absurd min text är och ändå är den rätt nära din ...

Problemet med att man inte lagligen kan fotografera från en drönare har inget att göra med att en massa amatörer flyger drönare. Det senare är måhända också ett problem (fast jag tvivlar på det), men helt separat från konsekvensen av HFDs lagtolkning.
 
För min del hade jag stoppat det ändå av moraliska skäl.
Det är möjligt att polisen hade sett mellan fingrarna med det. Det beror nog på hur mycket våld du hade använt.

Om polisen säger att viss person ska sluta göra något eller avlägsna sig några meter ska man göra det. Jag tänker inte gå in i juridiska argumentationer med befäl på plats, att ha juridiskt rätt är inte alltid moraliskt rätt.
Om fotografen inte stör polisens och räddningspersonalens arbete så finns det ingen laglig grund för polisen att stoppa fotograferingen, men det förekommer förstås att polisen missbrukar sin myndighetsställning (se bara på fallet Lars Epstein; allt som framkommit i det fallet, både från Epstein och polisen tyder på maktmissbruk, om än ganska milt).

Kränkande fotografering är en helt annan fråga och har inte med drönare eller gatufoto att göra.
Visst, det var mest ett sorts medhåll, men det går ju att ofreda folk med drönare och det finns en lag mot det också, så "problemet" med drönare som är närgångna behöver inte lösas med ytterligare lagstiftning.
 
Ligger du och solar naken på din privata tomt omgärdad av höga murar är det fritt fram att fotografera enligt lagen om kränkande fotografering då du inte är inomhus. Det borde även vara fritt fram att fotografera enligt kameraövervakningslagen, så länge de säkerställer att det inte är möjligt att se någon på gatan utanför eftersom det rör sig om övervakninga av privat område (din tomt) dit inte allmänheten har tillträde. Antar dock att det skulle kunna vara hemfridsbrott.
Det kan också vara fråga om ofredande om nakensolaren upptäcker drönaren.

Publicering av bilderna kan definitivt vara ofredande (eller någon motsvarande lagteknisk term).
 
Jag har tagit upp det förut dom ger inga tillstånd från Brommaflyg överhuvud taget. Den enda gången du kan flyga inom kontrollzonen är när Bromma flyg är stängt o dom tider som gäller då är lördagar efter kl 17 o innan kl 11,45 på söndagen o då förutsätter det att du ringt kontrolltornet på flygplatsen inom 24timmar innan.
Ett problem för trafikledningen är att de inte har dubbelriktad radioförbindelse med drönaren(s pilot). En sådan kommunkationskanal finns i stort sett alltid när trafikledningen ger färdtillstånd genom kontrollerad luft. Om det händer något oförutsett är det rätt bra att snabbt kunna komma i kontakt med en luftfarkost.

För att få använda flygradio behöver man ett radiocertifikat, vilket alla piloter måste ha förutom flygcertifikatet, så det är väl tänkbart att en certifierad pilot med en handhållen flygradio kan lirka till sig tillstånd att flyga i en öppen kontrollzon. (Men jag tror inte att det är lätt).
 
Det vore intressant med en juridisk reflektion angående Kameraövervakningslagen och eventuell konflikt med Yttrandefrihetsgrundlagen (YFGL). I YFGL kap 3, 8 §:
8 § Varje svensk medborgare och svensk juridisk person har rätt att framställa och sprida tekniska upptagningar. För rätt att offentligt förevisa en film, ett videogram eller någon annan teknisk upptagning med rörliga bilder kan det dock krävas granskning och godkännande i enlighet med 1 kap. 3 § andra stycket. Lag (1998:1439).
 
Ett problem för trafikledningen är att de inte har dubbelriktad radioförbindelse med drönaren(s pilot). En sådan kommunkationskanal finns i stort sett alltid när trafikledningen ger färdtillstånd genom kontrollerad luft. Om det händer något oförutsett är det rätt bra att snabbt kunna komma i kontakt med en luftfarkost.

För att få använda flygradio behöver man ett radiocertifikat, vilket alla piloter måste ha förutom flygcertifikatet, så det är väl tänkbart att en certifierad pilot med en handhållen flygradio kan lirka till sig tillstånd att flyga i en öppen kontrollzon. (Men jag tror inte att det är lätt).

Det finns en dubbelriktad radioförbindelse, nämligen en telefon.
 
Dåligt. Datainkvisitionen hittar som vanligt på egna regler och tolkar lagen som den vill.

När nu HFD har fastslagit en prejudicerande tolkning av kameraövervakningslagen så bör alla rätta sig efter den. Riksdagen får faktiskt ta och rycka tummen ur och stifta en ny lag som ger alla medborgare samma rättigheter och skyldigheter när det gäller drönarbaserad fotografering.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar