iSolen.se
Guest
mig veterligen kan man inte göra något undantag för en spikad lag, Den måste skrivas om o byggas på hur samhället ser ut idag inte baseras på en nästan 20 år gammal lag.
Det ligger en (förundersökning kan vi kalla det kommer inte på rätta namnet nu som kommer i juni om jah minns rätt) om dom ändrar lagen efter det som dom kommit fram så kan det bli en ändring först till efter valet 2018 o det är ingen ändring på den gamla lagen utan skulle då vara en ny modernare tolkning o alltså en ny lag.
Grunden med alla lagar är att den ska gälla samtliga finns inga undantag att få.
Sedan så visst man kan tycka att en drönare är lättflygen jag har kört 2 säsonger/år med uppdrag o flugit i allt från typ kraftig blåst i skärgården till mycket skog o ledningar etc o jag kan säga att med olika omgivningar/blåst etc så är det inte alltid lätt fluget o alla maskiner står inte alltid exakt stilla även om den ska göra det o driftar den o du inte har tillräckliga marginaler till omgivningen/landskapet så är det lätt att slå i ett träd eller liknande.
Jag har lyckats drifta in i en björk det är mitt enda (olycksfall) i arbetet hittills men jag går alltid genom terrängen där jag ska flyga rekar av den lägger upp en strategi var jag startar var jag ska gå ner o vilka vinklar etc jag ska köra innan jag startar.
Det svåra är när man tex ska filma o få det att bli bra handlar om en kombination att dels ha drönaren åkande på rätt höjd,rätt vinkel etc o sedan ha koll på omgivningen därför är det viktigt att göra ett körschema för annars blir det väldigt mycket att hålla reda på.
Så lättflugen? beror på omständigheter o vad man ska göra. Står du på ett öppet fält o inget att slå i enkelt visst men ska du in i luckor mellan träd på ett par meter o det blåser då är det inte lika enkelt.
Så enligt mig så är grunden alltid
reka platsen innan du lyfter
tänk igenom var du ska lyfta o landa
bestäm hur o vilka vinklar du ska köra samt olika höjder speciellt viktigt om du ska göra en film
det gäller flygningen sedan allt som gäller själva tekniken för drönaren skippar ja att ta upp här.
Lättflugen, ja, helt klart. Det är det som gör drönare så populära jämfört med t ex helikopter eller annat RC-flyg och mycket billigare och flexiblare än t ex deltavinge och riktig helikopter som jag bägge provat. Att det är svårt att få bra bilder bryr sig knappast DI om utan de räknar precis som med vanlig kameraövervakning med optimala förhållanden när de pratar identifierbarhet.
Undantag...de lyckades ju undanta dashcam så det kan göras i tolkingen också.
Vad jag är lite bitter över är att man inte kan flyga över stan ens om man håller sig under 50 meter. Där skulle jag också vilja se ett undantag, fast det är en annan lag. Jag tror man kan ta sig runt det på samma sätt som luftballonger, dvs genom kontakt med flygledare, men har inte koll.