ErlandH
Aktiv medlem
Om man levererar någon timme pilotjobb inhyrt blir det inget anställningsförfarande ...
Men då är det ju du som bedriver drönarfotografering. Och du är väl inte ett danskt företag?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om man levererar någon timme pilotjobb inhyrt blir det inget anställningsförfarande ...
Givetvis är den manövrerad. Dock inte från den plats där den är uppsatt. Den som sätter upp kameran (dvs drönarpiloten) är väl definitionsmässigt ansvarig för att den är uppsatt?Varför då? De har ju själva kommit fram till att det är en fast uppsatt kamera som inte är manövrerad. Piloten är därmed inte fotograf eller ansvarig, äger varken utrusning eller företag.
Men då är det ju du som bedriver drönarfotografering. Och du är väl inte ett danskt företag?
Givetvis är den manövrerad. Dock inte från den plats där den är uppsatt. Den som sätter upp kameran (dvs drönarpiloten) är väl definitionsmässigt ansvarig för att den är uppsatt?
Det rimliga sättet att lagligt fotografera med drönare i Sverige är att vara ett bolag baserat i ett annat EU-land (med mildare regler) och åka till Sverige för att drönarfotografera, antingen på uppdrag eller för egna ändamål.
Nej, jag är kund till företaget. Som i sin tur anlitar mig som pilot.
Jag vet, halmstrå, men hela lagen är så knäpp.
Vem som äger övervakningskameran är irrelevant. Det är den som sätter upp den (med eller utan hantverkshjälp) som är ansvarig. En hyrd övervakningskamera som sätts upp gör inte uthyraren ansvarig.Knappast, det vore som om hantverkaren som skruvade upp en vanlig övervakningskamera skulle vara ansvarig istället för ägaren.
Vilket gör dig ansvarig för kameraövervakningen.De får gärna åka på mitt uppdrag. Jag kan assistera som pilot.
Vem som äger övervakningskameran är irrelevant. Det är den som sätter upp den (med eller utan hantverkshjälp) som är ansvarig. En hyrd övervakningskamera som sätts upp gör inte uthyraren ansvarig.
Vilket gör dig ansvarig för kameraövervakningen.
Ola, det är inte ett halmstrå du griper efter. Det är inte ens en halmtråd. Det går inte att bo i Sverige och lagligen fotografera med drönare.
Kan du förklara varför Högsta förvaltningsdomstolens lagtolkning är "helknäpp"?Knäppt sa Måns. Helknäppt sa Bill och Bull.
Det är som om poliserna Kling och Klang nu börjat tolka lagar.
Kan du förklara varför Högsta förvaltningsdomstolens lagtolkning är "helknäpp"?
Kan du förklara varför Högsta förvaltningsdomstolens lagtolkning är "helknäpp"?
Tack så mycket för gratulationen, men tyvärr har jag inte det jobbet. Det är dock alltid trevligt att få positiva kommentarer i forumtrådarna.För övrigt gratulerar jag dig till ett bra jobb som kommunikatör för HFD.
Nej, jag är kund till företaget. Som i sin tur anlitar mig som pilot.
Mats: Det finns ingen ny drönarlag. Det är samma gamla kameraövervakningslag som har funnits i flera decennier i olika former. Den nuvarande lagen är från 2013.
Arne: juristerna i HFD, som säkerligen grundligt har läst både lagen och förarbetena kom till en annan slutsats, och efter att ha läst lagen (men inte förarbetena) så tycker jag inte att den är orimlig. Om du tittar i lagtexten så finns det formuleringar om kameror uppsatta på luftfartyg. Dessutom är det rätt troligt att termen "uppsatt" förtydligas en del i förarbetena.
För att kunna ogiltigförklara HFDs dom så måste man ha rätt bra på fötterna. Det är trots allt en grupp av Sveriges högsta jurister som sitter där. Man får nog utgå från att de är lagkunniga.
Nota bene: HFD stiftar inte lagar. Den tolkar lagar vid behov. Kameraövervakningslagen är helt klart en dålig lag men det är inte HFDs sak att ändra den.
Vi har en lagstiftare för att stifta lagar (dvs riksdagen). Det kan väl inte vara så svårt att hålla reda på att rättsväsende och riksdag inte är samma sak i Sverige?
Tack så mycket för gratulationen, men tyvärr har jag inte det jobbet. Det är dock alltid trevligt att få positiva kommentarer i forumtrådarna.
Det krävs inte mycket fackkunskaper för att förstå hur fotografering med drönare går till, så jag tror knappast att HFDs justitieråd famlade i mörkret om den saken.Jo, jag är väl förtrogen med hur lagstiftning och domstolar fungerar. Att vara juridiskt kunnig innebär inte automatiskt att personen besitter fackunskaper utanför juridiken. Mitt intryck efter att ha läst domen är tyvärr bristande tekniska insikter. Juridiken (i detta fall) är trots allt en tolkning av intentioner i lagstiftningen. Fotografering på allmän plats är tillåten och normalt sett även från luften. Lägg därtill den konstanta hanteringen och drönarnas mycket begränsade verkningstid. Det blir då verkligt svårt att jämställa detta med kameraövervakning.
Det tror jag inte. Jag tror att HFD har varig mycket noga med att väga alla faktorer innan de uttalade domen.HFD hade lika gärna kunnat komma till en annan ståndpunkt.
Ja, och det är därför det är helt fel inriktning att klaga på HFD. Domstolen kan inte ändra på lagen. Det kan bara riksdagen göra. I början av nästa år ska den av regeringen tillsatta utredningen om kameraövervakning presentera sitt resultat. Sen kan en proposition om en ny lag skrivas, men det lär nog ta lite tid innan en sådan är klar att läggas fram för riksdagen.Att lagen är helt otidsenlig är ställt utom allt tvivel.
Att du är kund hos det danska företaget är ointressant. Det avgörande är att de köper tjänsten av dig, som väl är verksam i Sverige. Då behöver du tillstånd.
Pilot/assistent kan jag vara gratis med deras grejer.
Det spelar nog ingen roll om du får betalt. Om någon ger dig i uppdrag att plåta med drönare är det ju du, inte uppdragsgivaren som är ansvarig.
Jag ger DEM uppdrag att ta lagliga bilder från luften i Sverige. De utför detta med deras egen drönare. Bilderna kommer tillhöra dem, initialt. Jag assisterar genom att vara pilot. Hade jag kallats fotograf hade det inte varit övervakning och upplägget onödigt.
Jag ger DEM uppdrag att ta lagliga bilder från luften i Sverige. De utför detta med deras egen drönare. Bilderna kommer tillhöra dem, initialt. Jag assisterar genom att vara pilot. Hade jag kallats fotograf hade det inte varit övervakning och upplägget onödigt.
varför skulle dom låta dig köra deras drönare vad är poängen med det? Om jag vore dansken så tar dom jobben utan någon inblandning från dig vad skulle dom tjäna på att använda dig? Brukar du göra drönaruppdrag? vad har du för drönare i sådana fall?