Det här är olika myndigheter med olika lagområden. Transportstyrelsen är intresserade av att vi inte krockar med annat i luften. Lantmäteriet är intresserade av att vi inte sprider foton/filmer av saker som är känsliga för landet. Datainspektionen/länsstyrelserna är intresserade av att göra livet surt för oss.
Transportstyrelsen verkar vara den myndighet som har mest logiska argument och tankegångar. Flyg försiktigt, tänk efter före, flyg inte där flygplan kan befinna sig... Har du en mindre drönare, så behöver vi inte bli inblandade. Har du en större drönare och/eller fotar/filmar kommersiellt, så behöver du ha ett tillstånd av oss. Jag har inga problem att acceptera detta.
Lantmäteriet har tyvärr inneburit en försämring i och med deras övertagande från Försvarsmakten. Jag förstår att FM inte var så sugna på att gå igenom varenda suddiga bild från en drönare, innan dessa får läggas ut på Instagram. Så de skapade det här med självgranskningsrätt, som jag själv har åtnjutit under en längre tid. Fortfarande en grymt tramsig lag i sin utformning, men den blev iaf överkomlig med deras inställning. Men Lantmäteriet tycks åter vilja se på allt som finns. Eller kanske inte allt, men vilka undantag som ska gälla och när och för vem är fortfarande en gåta.
Men även om vi skulle ha både Transportstyrelsen och Lantmäteriet på vår sida, så har vi ändå Datainspektionen & Co att oroa oss för. Får de igenom sin linje att fotografering/filmning från drönare är att betrakta som kameraövervakning, så är det morsning & goodbye för den här branschen. Då hjälper inga övriga tillstånd öht. Ja, om man nu inte tänker använda sin drönare för just kameraövervakning. Men inte ens då är det ju säkert att man får tillstånd,
vilket alla som någon gång ansökt om tillstånd har fått erfara...
Allt hänger alltså på domen som kommer nu efter sommaren.
/
Kiwi