ctlindsten
Aktiv medlem
Då får du ju vara snabb så att de inte hinner få syn på din ipad display med kamerabild.
Jo visst, men displayen får ju vara igång, så länge du inte filmar eller fotar Du kan ju styra genom liveview med drönaren.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då får du ju vara snabb så att de inte hinner få syn på din ipad display med kamerabild.
Jo visst, men displayen får ju vara igång, så länge du inte filmar eller fotar Du kan ju styra genom liveview med drönaren.
Det finns ju i alla sammanhang en mer eller mindre stor chans att komma undan med brottsligt beteende, men jag tycker nog inte att man ska basera sin verksamhet på det.Sen så vill jag tillägga en annan sak som jag glömde att ta upp innan. Om nu någon vill "sätta dit" en för att man har tagit bilder med en drönare, så måste ju dom kunna styrka att det var just DU som körde drönaren och tog bilderna vid det tillfället, och ange platsen. Dessutom eventuell rättegång som tar mycket tid och resurser om dom vill stämma. Ingen orkar ge sig på alla dessa drönarägare så, det är en extremt liten chans att åka dit om man nu skulle flyga och ta bilder utan tillstånd. Dom enda jag kan tänka mig lägger ner den tiden och pengarna, är försvarsmakten eller en privatperson som känner sig extremt kränkt.
Det finns ju i alla sammanhang en mer eller mindre stor chans att komma undan med brottsligt beteende, men jag tycker nog inte att man ska basera sin verksamhet på det.
Jaha och? Jag menar att displayen är igång för att jag ska kunna styra, se vart man flyger, du vet att den inte spelar in förrns man trycker in record knappen va?
Jag kommer iaf ansöka om ett licens att flyga drönare kommersiellt och kolla upp alla lagar noggrant. Det kommer fixa sig
Ja, jag hoppas verkligen att det kommer att fixa sig, och jag beundrar din outtröttliga optimism.
Nej, du kan inte ha kameran igång alls, det är kameraövervakning även om du inte spelar in.
Det är till och med tveksamt om kameran kan vara monterad på drönaren om du läser ansökningsblanketten för kameraövervakning:
http://www.lansstyrelsen.se/skane/S.../Ansokan_kameraovervakning.ifb_2015-03-11.pdf
Så står det:
Tillstånd enligt kameraövervakningslagen krävs när en
övervakningskamera:
• är uppsatt, och
• kan riktas mot en plats som allmänheten har tillträde
till, och
• kan användas för personövervakning samt
• inte manövreras på platsen.
Hur som helst blir det ganska uppenbart att det här är gjort av folk med noll koll. T.ex ska man ange kamerans brännvidd men inte sensorstorlek
Ja det stämmer och tack för din kommentar Men som sagt, licensen kommer jag söka och höra med min kompis vad som behövs. För nu så kommer ju lagen ändras, och vi får se vad som händer. Dom säljer ju drönare som smör, och folk kommer inte att tåla dessa dumma lagar påhittade av folk som inte har full koll...Kommer även göra ansökningarna via länststyrelsen. Sure det kan vara mycket jobb, men det kommer nog bli enklare väldigt snart.
Att Datainspektionen anser att filmning och fotografering från obemannade flygfarkoster räknas som kameraövervakning är inte falsk information, oavsett om det prövats i domstol eller inte.
Domen i förvaltningsrätten gäller väl tills en högre rättsinstans har dömt annorlunda?
Eller befinner sig lagen i något slags limbo tills dess?
En dom gäller bara om den har vunnit laga kraft. Den är dock överklagad och beslut fattas alltså efter sommaren.
/ Kiwi
Visst, men vad händer om man skulle bli haffad för kameraövervakning med drönare nu ifall de efter sommaren fortfarande finner att drönare är tillståndspiktiga övervakningskameror. Antar att man ligger illa till.
Min kompis som håller på med det här som sitt jobb säger att eget granskningstillstånd träder i kraft som en lag snart, vet någon exakt vad det innebär? Jag har inte haft en chans att tala med honom när han är på resande fot.
Jag kommer inte flyga inne i städer, utan på landsbygden och där får man flyga så länge det inte är över privat mark. Jag läser på transportstyrelsen och lantmäteriets hemsidor just nu, och där står det inget om att man inte får flyga över ett område där allmänheten har tillträde. Så länge man håller sig 50 meter ifrån djur, människor och privat mark så är det ingen fara står det.
Den enda relevanta lagändring som jag känner till trädde i kraft vid årsskiftet. Den innebär att det numera är Lantmäteriet och inte Försvarsmakten som ska granska och godkänna flygfoton före publicering.