klintan74
Aktiv medlem
När jag läste rubriken, så trodde jag att du erbjöd dig att reparera drönare.
Hahaha. För rätt pris så
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
När jag läste rubriken, så trodde jag att du erbjöd dig att reparera drönare.
Skulle som många andra vilja skaffa drönare för bl a fota gårdar mm.
Blir lätt lite rörigt i mitt huvud när jag läser om lagar och regler
Stämmer det att om man ska fota eller filma för försäljning med drönare så måste man ha ett tillstånd från lantmäteriet för varje tillfälle/plats?
Om i så fall hur lång är handläggningstiden?
//Johan
…Fotograferar du på platser dit allmänheten kan förvilla sig ska du dessutom ha tillstånd för kameraövervakning från länsstyrelsen för varje enskild flygning för att få tillstånd från länsstyrelsen behöver du visa på att flygningen t.ex förhindrar allvarliga brott, förhindrar personskador eller någon annan slags samhällsnytta. Dvs mer eller mindre omöjligt att få sådant tillstånd vilket du snabbt inser om du försöker fylla i en ansökningsblankett.
-Den lagen du syftar på har väl ännu inte vunnit laga kraft?
Jag hade tänkt att köpa en drönare nu. Men jag förstår ju dock att det finns gott om regler. Jag hade tänkt att flyga över platser där det är folktomt och ute i naturen där det inte är privat mark. Svårare än så är det inte. Kommer dessutom ansöka om tillstånd från lantmäteriet.
För att länsstyrelser ska bli nöjda räcker det inte med att det är folktomt. Det handlar om huurvida allmänheten har tillträde, nog större chans att få tillstånd på privat mark om du fotograferar på markägarens uppdrag.
Nuförtiden så har ju massvis med människor drönare, och dom enda 2 fallen av brott mot övervakningslagen jag kan hitta i Sverige, är 2 stycken olika personer som flugit över folks villor, och bostadsområden och filmat + tagit bilder. Jag ska vara långt ute i den tomma naturen, och jag kommer självklart ansöka om tillstånd för det. Men låt oss vara ärliga här nu, ingen kommer "sätta dit mig" för att jag flyger över tomma skogar med en drönare, isåfall så skulle dessa företag gå i konkurs direkt.
I sådana fall finns det väl egentligen ingen anledning att besvära sig med att ansöka om ett kameraövervakningstillstånd som du med all säkerhet inte får. Bara att flyga och hoppas att du inte åker dit.
Vem uppmuntrar vad på vilken sida? Jag tvivlar på att det är länsstyrelsen, som är tilståndsgivaren. lagen är helt uppåt väggarna, men det är i princip förbjudet med all filmning från drönare enligt just den lagen.
…
Jag ska iaf se fotbollen nu, och sedan blir det att beställa en färsk drönare, ha en bra kväll alla forumexperter
Slutligen så vill jag tillägga att domen om kameraövervakning kommer dom ge ett beslut angående efter sommaren, så den gäller inte nu.
På lantmäteriet och transportstyrelsens hemsidor så uppmuntrar dom att skicka in ansökningar. Lagen kanske är uppåt väggarna, men det står inget om något sådant förbud på deras hemsidor. Jag vet dessutom flera som har fått tillstånd att flyga med drönare genom ansökningar, så jag är ganska övertygad om att jag kommer få tillståndet, ingen fara
Något som jag dock INTE VET, är skillnaden mellan att filma och fota, filma kan anses som kameraövervakning, hur är det med fota? För jag kommer inte filma mycket alls..
http://www.transportstyrelsen.se/dronare <-- Gå in där och jämför tonen med här inne på forumet, här påstår "experterna" att man inte kommer få flyga. Där inne så skriver dom i princip att det är lugnt så länge man inte flyger eller fotar någon som inte vill vara med i bild, och att man ska hålla 50 meters avstånd till människor och djur etc. Deras informationsblad är ännu mjukare om man väljer att öppna den. Ansök om tillstånd så kommer det antagligen att ordna sig.
Vi får se efter sommaren vad domen blir, men även om det går emot drönare, så kommer folk fortsätta kämpa för mildare regler eftersom drönare blir allt mera vanliga.
Jag ska iaf se fotbollen nu, och sedan blir det att beställa en färsk drönare, ha en bra kväll alla forumexperter