Annons

Kameradrönare, timelapse, dashcams och annat - övervakning enl dom!

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle som många andra vilja skaffa drönare för bl a fota gårdar mm.
Blir lätt lite rörigt i mitt huvud när jag läser om lagar och regler :)
Stämmer det att om man ska fota eller filma för försäljning med drönare så måste man ha ett tillstånd från lantmäteriet för varje tillfälle/plats?
Om i så fall hur lång är handläggningstiden?

//Johan

Det är transportstyrelsen som ger tillstånd för sådant. Dessutom behöver du försäkringar. Fotograferar du på platser dit allmänheten kan förvilla sig ska du dessutom ha tillstånd för kameraövervakning från länsstyrelsen för varje enskild flygning för att få tillstånd från länsstyrelsen behöver du visa på att flygningen t.ex förhindrar allvarliga brott, förhindrar personskador eller någon annan slags samhällsnytta. Dvs mer eller mindre omöjligt att få sådant tillstånd vilket du snabbt inser om du försöker fylla i en ansökansblankett.
 
Du måste följa Transportstyrelsens regler för luftfart, specifikt de delar som avser UAS/RPAS.
Du bör ha en ansvarsförsäkring, men det är inget krav. Hemförsäkringar gäller INTE. Ingen. Inter-Hannover erbjuder ansvarsförsäkring. Det enda en hemförsäkring ev. täcker är om du välter en bokhylla på din flygmaskin eller skadar den i drullestil i hemmet eller om den blir stulen från hemmet. Dvs inte om den kraschar eller förstör/skadar något/någon. Vilket kan bli dyrt. Allt som åker upp kommer ner.

Du får fota/filma fritt så länge det inte är fotoförbud.
Du får flyga var du vill så länge du inte tränger in i kontrollzoner, R-områden (militära) där det gäller flygförbud, eller andra områden runt flygplatser.

Vill du sprida bilder, dvs dela med dig (lägga upp på nätet) så gäller att du måste ha tillstånd från Lantmäteriet.

Sen, om du vill sälja eller ge bort bilder så måste du ha tillstånd från Transportstyrelsen. Och de i sin tur kräver att du har ansvarsförsäkring.

http://www.transportstyrelsen.se/dronare
 
…Fotograferar du på platser dit allmänheten kan förvilla sig ska du dessutom ha tillstånd för kameraövervakning från länsstyrelsen för varje enskild flygning för att få tillstånd från länsstyrelsen behöver du visa på att flygningen t.ex förhindrar allvarliga brott, förhindrar personskador eller någon annan slags samhällsnytta. Dvs mer eller mindre omöjligt att få sådant tillstånd vilket du snabbt inser om du försöker fylla i en ansökningsblankett.

-Den lagen du syftar på har väl ännu inte vunnit laga kraft?
 
-Den lagen du syftar på har väl ännu inte vunnit laga kraft?

Hade för mig den gått igenom, men hoppas du har rätt.

Dessutom behöver man tillstånd för att sprida bilderna. Detta tillstånd får från maj i år från lantmäteriet som ska granska bilderna. Förr kunde man begära att få självgranskningsrätt efter ett tag men vet inte hur det är med det numera.
 
Det är ingen ny lag, utan den gamla lagen om kameraövervakning som fortfarande gäller (och inte är det minsta anpassad för modern teknik). Samma lag innebär att jag egentligen inte får montera mina Gopro på motorcykeln (däremot går det bra att ha dem på hjälmen eller bröstet i en sele).
 
Jag hade tänkt att köpa en drönare nu. Men jag förstår ju dock att det finns gott om regler. Jag hade tänkt att flyga över platser där det är folktomt och ute i naturen där det inte är privat mark. Svårare än så är det inte. Kommer dessutom ansöka om tillstånd från lantmäteriet.
 
Jag hade tänkt att köpa en drönare nu. Men jag förstår ju dock att det finns gott om regler. Jag hade tänkt att flyga över platser där det är folktomt och ute i naturen där det inte är privat mark. Svårare än så är det inte. Kommer dessutom ansöka om tillstånd från lantmäteriet.

För att länsstyrelser ska bli nöjda räcker det inte med att det är folktomt. Det handlar om huurvida allmänheten har tillträde, nog större chans att få tillstånd på privat mark om du fotograferar på markägarens uppdrag.
 
För att länsstyrelser ska bli nöjda räcker det inte med att det är folktomt. Det handlar om huurvida allmänheten har tillträde, nog större chans att få tillstånd på privat mark om du fotograferar på markägarens uppdrag.

Jag kommer inte flyga inne i städer, utan på landsbygden och där får man flyga så länge det inte är över privat mark. Jag läser på transportstyrelsen och lantmäteriets hemsidor just nu, och där står det inget om att man inte får flyga över ett område där allmänheten har tillträde. Så länge man håller sig 50 meter ifrån djur, människor och privat mark så är det ingen fara står det.
 
Nuförtiden så har ju massvis med människor drönare, och dom enda 2 fallen av brott mot övervakningslagen jag kan hitta i Sverige, är 2 stycken olika personer som flugit över folks villor, och bostadsområden och filmat + tagit bilder. Jag ska vara långt ute i den tomma naturen, och jag kommer självklart ansöka om tillstånd för det. Men låt oss vara ärliga här nu, ingen kommer "sätta dit mig" för att jag flyger över tomma skogar med en drönare, isåfall så skulle dessa företag gå i konkurs direkt.
 
Nuförtiden så har ju massvis med människor drönare, och dom enda 2 fallen av brott mot övervakningslagen jag kan hitta i Sverige, är 2 stycken olika personer som flugit över folks villor, och bostadsområden och filmat + tagit bilder. Jag ska vara långt ute i den tomma naturen, och jag kommer självklart ansöka om tillstånd för det. Men låt oss vara ärliga här nu, ingen kommer "sätta dit mig" för att jag flyger över tomma skogar med en drönare, isåfall så skulle dessa företag gå i konkurs direkt.

I sådana fall finns det väl egentligen ingen anledning att besvära sig med att ansöka om ett kameraövervakningstillstånd som du med all säkerhet inte får. Bara att flyga och hoppas att du inte åker dit.
 
I sådana fall finns det väl egentligen ingen anledning att besvära sig med att ansöka om ett kameraövervakningstillstånd som du med all säkerhet inte får. Bara att flyga och hoppas att du inte åker dit.




Det bara skriker antingen avundsjuk eller drönarhatare om dig :)

Jag kan ge dig 4 anledningar till varför jag kommer få tillståndet.

1. Dom uppmuntrar det på sin hemsida

2. 1000tals människor flyger drönare i Sverige, tvekar på att dom flesta gör det olagligt.

3. Jag flyger inte över städer eller folkmassor.

4 Enligt SVT så får flygplatsen i Halmstad in ca 5 samtal i veckan där dom frågar om tillstånd att flyga nära flygplatsen, och samarbetet går bra med dom som ringer in skriver dom. Så om folk får flyga bredvid förbjudna områden, så lär jag få tillstånd att flyga över landsbygd.

Youtube och internet i allmänhet är fullt med folk som använder drönare, och dom enda som åker fast är dom som har filmat över privatpersoners villor eller på flygplatser/militärområden

Slutligen så vill jag tillägga att domen om kameraövervakning kommer dom ge ett beslut angående efter sommaren, så den gäller inte nu.
 
Vem uppmuntrar vad på vilken sida? Jag tvivlar på att det är länsstyrelsen, som är tilståndsgivaren. lagen är helt uppåt väggarna, men det är i princip förbjudet med all filmning från drönare enligt just den lagen.
 
Vem uppmuntrar vad på vilken sida? Jag tvivlar på att det är länsstyrelsen, som är tilståndsgivaren. lagen är helt uppåt väggarna, men det är i princip förbjudet med all filmning från drönare enligt just den lagen.


På lantmäteriet och transportstyrelsens hemsidor så uppmuntrar dom att skicka in ansökningar. Lagen kanske är uppåt väggarna, men det står inget om något sådant förbud på deras hemsidor. Jag vet dessutom flera som har fått tillstånd att flyga med drönare genom ansökningar, så jag är ganska övertygad om att jag kommer få tillståndet, ingen fara :)

Något som jag dock INTE VET, är skillnaden mellan att filma och fota, filma kan anses som kameraövervakning, hur är det med fota? För jag kommer inte filma mycket alls..

http://www.transportstyrelsen.se/dronare <-- Gå in där och jämför tonen med här inne på forumet, här påstår "experterna" att man inte kommer få flyga. Där inne så skriver dom i princip att det är lugnt så länge man inte flyger eller fotar någon som inte vill vara med i bild, och att man ska hålla 50 meters avstånd till människor och djur etc. Deras informationsblad är ännu mjukare om man väljer att öppna den. Ansök om tillstånd så kommer det antagligen att ordna sig.




Vi får se efter sommaren vad domen blir, men även om det går emot drönare, så kommer folk fortsätta kämpa för mildare regler eftersom drönare blir allt mera vanliga.

Jag ska iaf se fotbollen nu, och sedan blir det att beställa en färsk drönare, ha en bra kväll alla forumexperter :)
 

Jag ska iaf se fotbollen nu, och sedan blir det att beställa en färsk drönare, ha en bra kväll alla forumexperter :)

Härligt! Ser nu även att Gefvert erbjuder ansvarsförsäkring (tack FS för annonsen!).

Filma eller fota, samma sak sett ur övervakningsperspektiv.

Kika gärna in på FB-grupperna
Flygfotografering med Multikopter, Drönare, UAV, UAS, Flygplan, Radiostyrd
och
DJI Phantom Scandinavia
(om du valt en sådan).

Att fota med en drönare är enligt mig något som ger frihetskänsla, och samtidigt en rejäl utmaning. Bara den saken att innan flygning stå och fundera över hur man vill komponera bilden i det tredimensionella rummet ger ens små grå en utmaning!

PS. När du väl får hem maskinen, var ödmjuk och tillåt dig att vara nybörjare på området. Dvs flyg försiktigt och lugnt, läs på och lär dig så slipper du göra misstagen som andra redan gjort med sina maskiner. Och sist så sätter du en prislapp på dina fingrar, så att du kan prioritera flygmaskin eller fingrar. Tänker då förfarandet vissa förespråkar, att "handfånga" sin flygmaskin vid landning. DS.
 
Slutligen så vill jag tillägga att domen om kameraövervakning kommer dom ge ett beslut angående efter sommaren, så den gäller inte nu.

I sådana fall finns det ju ännu mindre anledning att söka tillstånd från någon länsstyrelse nu.
Jag hade för mig de redan sagt nej.

Antingen är kameraövervakningslagen tillämpbar på drönare och då lär man inte få tillstånd, utom i väldigt speciella undantagsfall, eller så är den inte tillämpbar och då behöver du inget tillstånd förutom de från lantmäteriet och transportstyrelsen om du flyger professionellt.

Vore ju dumt att slösa pengar på tillstånd du inte behöver eller får. För att inte tala om försäkringspremien som säkert inte är helt gratis. Det är ganska stora belopp som transportstyrelsen kräver att du har försäkringskydd för om du ska köra yrkesmässigt.

Vilken länsstyrelse uppmuntrar sökande av övervakningskameratillstånd för drönare på sin hemsida?

Och nej jag är inte drönarmotståndare, möjligen övervakningskameramotståndare. Det bör vara svårt att sätta upp övervakningskameror hur som helst. Vem som helst med lite sunt förnuft och kännedom om hur drönare fungerar borde dock inse att de är just drönare och inte övervakningskameror, och därmed inte borde vara tillståndspliktiga. Det finns andra lagar man kan använda för att stävja eventuell busflygning, eller kränkande fotografering. Om våra myndigheter skulle få för sig att fotograferande övervakningskameror vad blir nästa förbud? Kamera på stativ med trådutlösare?

Om inte annat kommer detta att stå klart för var och en som försöker sig på den absurda uppgiften fylla i en blankett för att söka tillstånd för en drönare som övervakningskamera. Det är mer eller mindre omöjligt att fylla i en sådan utan att få känslan att man är med i en bok av Samuel Becket.

Dessutom kan man ju fråga sig varför vi ska behöva söka tillstånd hos flera olika myndigheter för drönarkörning. Känns som om förfarandet borde rationaliseras.
 
Okej då missförstod jag dig, ber om ursäkt.

Jag talade med en kompis som äger en drönare och säljer sina bilder och tjänster med den. Han säger att han betalade 5000 kronor och skaffade ett pilotlicens så nu får han flyga nästan överallt, och får dessutom sälja bilderna i kommersiellt syfte.
 
På lantmäteriet och transportstyrelsens hemsidor så uppmuntrar dom att skicka in ansökningar. Lagen kanske är uppåt väggarna, men det står inget om något sådant förbud på deras hemsidor. Jag vet dessutom flera som har fått tillstånd att flyga med drönare genom ansökningar, så jag är ganska övertygad om att jag kommer få tillståndet, ingen fara :)

Något som jag dock INTE VET, är skillnaden mellan att filma och fota, filma kan anses som kameraövervakning, hur är det med fota? För jag kommer inte filma mycket alls..

http://www.transportstyrelsen.se/dronare <-- Gå in där och jämför tonen med här inne på forumet, här påstår "experterna" att man inte kommer få flyga. Där inne så skriver dom i princip att det är lugnt så länge man inte flyger eller fotar någon som inte vill vara med i bild, och att man ska hålla 50 meters avstånd till människor och djur etc. Deras informationsblad är ännu mjukare om man väljer att öppna den. Ansök om tillstånd så kommer det antagligen att ordna sig.




Vi får se efter sommaren vad domen blir, men även om det går emot drönare, så kommer folk fortsätta kämpa för mildare regler eftersom drönare blir allt mera vanliga.

Jag ska iaf se fotbollen nu, och sedan blir det att beställa en färsk drönare, ha en bra kväll alla forumexperter :)

Ja, från transportstyrelsen behöver du inte oroa dig för att få tillstånd. De lägger sig inte i övervakningsbiten. Så där är det grönt, oavsett vad utslaget blir efter sommaren, och sprider du inga militära hemligheter lär inte lantmäteriet heller säga nej. Däremot kan länsstyrelsen säga nej till uppsättning av övervakningskamera (vad nu en övervakningskamera är efter sommarens beslut).

Blir domen fel kommer förstås folk fortsätta kämpa för att få någon form av lagändring så tekniskt inkompetenta småpåvar inte får möjlighet att sätta käppar i hjulet, men en sådan kamp lär ta tid.
 
Svar på frågan

Tack för responsen men frågan är obesvarad fortfarande.
Har hyfsat koll på det mesta.

Alltså stämmer det att om man ska fota eller filma för försäljning med drönare så måste man ha ett tillstånd från lantmäteriet för varje tillfälle/plats?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.