snap01
Aktiv medlem
Trafikflygplan flyger sällan så lågt. Helikoptrar däremot...
Följer dom reglerna då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Trafikflygplan flyger sällan så lågt. Helikoptrar däremot...
500 fot är 150 meter så då har man 30 meters marginal till lågtflygande flygplan.Exakt vad jag förstår så är det safe att flyga drönare upp till 120 meter .
500 fot är 150 meter så då har man 30 meters marginal till lågtflygande flygplan.
Brukar det finnas höjdmätare på drönare (som rapporterar höjden till radiostyrningsapparaten)? Vet drönaroperatörer i allmänhet hur man ställer in en höjdmätare efter referenslufttrycket i det område man flyger?
Om man har en OSD ja. Det har inte jag på min. Däremot så kan jag sätta maxhöjd och maxavstånd i styrsystemet innan jag startar. Då går det inte att flyga högre än exempelvis 120 meter högre än startpunkten. Alla drönare jag känner till drar dock den något förenklade slutsatsen att marknivå = startnivå. Kan vara värt att tänka på om man startar från en högt belägen plats.du ser höjden på skärmen sedan så är den inställd på maxhöjd 120 meter. Du ser alla avstånd inte bara höjden.
Jag hade tänkt fota lite större saker som sjöar, öar och bostadsområden, så jag kommer att behöva flyga lite högre än så. Hittills har jag dock klarat att hålla mig under 100 meter (kollat i efterhand med färdskrivaren).Dom höjder man är på max är oftast typ 40-60 meter någon enstaka gång högre. Gäller det bara exteriör foto av villa så är det oftast 10-20 meter om man inte gillar att bara se taket på huset. Jag välkomnar (normala) regler så man kan göra sina jobb för jag stör inte eller äventyrar säkerheten för någon på dom höjderna drönare ligger på o går allt som det ska så kommer 120meter gälla o det på ett avstånd av 0,5km till tex bromma flygplats.
I vanliga flygsammanhang mäter man höjden med hjälp av lufttrycket. Alla som flyger i omgivningarna till en flygplats använder flygplatsens referenslufttryck som man får via radio från trafikledningen.Om man har en OSD ja. Det har inte jag på min. Däremot så kan jag sätta maxhöjd och maxavstånd i styrsystemet innan jag startar. Då går det inte att flyga högre än exempelvis 120 meter högre än startpunkten. Alla drönare jag känner till drar dock den något förenklade slutsatsen att marknivå = startnivå. Kan vara värt att tänka på om man startar från en högt belägen plats.
Hur mäter din drönare höjd?
I vanliga flygsammanhang mäter man höjden med hjälp av lufttrycket. Alla som flyger i omgivningarna till en flygplats använder flygplatsens referenslufttryck som man får via radio från trafikledningen.
En skillnad i lufttryck på 1 hPa (f.d. millibar) innebär en höjdskillnad på cirka 8 meter, så det är rätt viktigt att ställa in höjdmätaren rätt.
Hur mäter din drönare höjd?
En Phantom 3 Pro känner skillnad på decimetern när mha barometerhöjdmätare.
För höjd över marken räcker det med någon form av radarhöjdmätare (GPS har, som Johan redan påpekat, för dålig noggrannhet i höjdled för att vara användbar).Behöver man det för den relativa höjden?
Det där måste vara skrivet i fyllan.Drönardom hotar miljardbransch, skriver SVT.
(De skriver också en massa skriv- och grammatikfel...)
Det verkar alltså som om saken ännu inte är avgjord i högsta förvaltningsdomstolen. Hoppet lever!
/ Kiwi