Annons

Kameradrönare, timelapse, dashcams och annat - övervakning enl dom!

Produkter
(logga in för att koppla)
jag var i kontakt med bromma flygplats för att kolla om det gick att få en (slot) tid vilket jag fick höra på utbildningen att man kund få om man ska flyga inom restriktionsområdet.Svaret är att det kan man inte få pga bromma flyg har så pass oregelbundet flyg så det är inte möjligt däremot kan det vara möjligt om man ligger nära någon annan flygplats.

Dom enda tiden man får flyga inom restriktions områdena är när flygplatsen är stängd o nu är jag inte helt hundra på tiderna men om jag minns rätt så är den öppen på lördagar 7,45-17 söndagar 12-22 så söndagsförmiddagar är den stora flygdagen för rc/drönare tydligen.
MEN även då måste du ringa o kolla av för regeringsplan etc kan flyga då så inom 24 timmar måste du checka det.
Han jag pratade med var väldigt sympatisk o förstod att jag inte skulle påverka flyget eftrsom man inte är är på högre höjder men reglerna är sådana. Tydligen jobbar dom på mer anpassade regler men dom är 2-3 år bort förhoppningsvis tidigare typ något år.

Blir det nya regler så skulle dom avståndet typ krympa till en radio 0,5 mil från flygplats på en maxhöjd osv så förhoppningsvis blir det mer normala regler för min drönara påverkar flyget lika mycket som min mast.

oavsett idag åker masten fram igen. Den på en höjd på 15 meter är ok drönare på 5 meter förbjudet.
Jag kommer få ett mail från dom med alla regler som gäller idag.
 
jag var i kontakt med bromma flygplats för att kolla om det gick att få en (slot) tid vilket jag fick höra på utbildningen att man kund få om man ska flyga inom restriktionsområdet.Svaret är att det kan man inte få pga bromma flyg har så pass oregelbundet flyg så det är inte möjligt däremot kan det vara möjligt om man ligger nära någon annan flygplats.

Dom enda tiden man får flyga inom restriktions områdena är när flygplatsen är stängd o nu är jag inte helt hundra på tiderna men om jag minns rätt så är den öppen på lördagar 7,45-17 söndagar 12-22 så söndagsförmiddagar är den stora flygdagen för rc/drönare tydligen.
MEN även då måste du ringa o kolla av för regeringsplan etc kan flyga då så inom 24 timmar måste du checka det.
Han jag pratade med var väldigt sympatisk o förstod att jag inte skulle påverka flyget eftrsom man inte är är på högre höjder men reglerna är sådana. Tydligen jobbar dom på mer anpassade regler men dom är 2-3 år bort förhoppningsvis tidigare typ något år.

Blir det nya regler så skulle dom avståndet typ krympa till en radio 0,5 mil från flygplats på en maxhöjd osv så förhoppningsvis blir det mer normala regler för min drönara påverkar flyget lika mycket som min mast.

oavsett idag åker masten fram igen. Den på en höjd på 15 meter är ok drönare på 5 meter förbjudet.
Jag kommer få ett mail från dom med alla regler som gäller idag.
Var detta även om du innehar en flygradio och radiokommunikation direkt med tornet?
 
Var detta även om du innehar en flygradio och radiokommunikation direkt med tornet?

Dom ger inga tillstånd o det spelar ingen roll om du ringer in o vill ha kontakt när du flyger jag får ett mail i eftermiddag med allt. Ska du flyga inom Restriktionsområdet gäller det att flyga när den är stängd o då måste du checka det ändå 24 timmar ändå.
Blir mast idag 15 meter stor skillnad mot drönare på 15 meter😉 tungt o betydligt mindre kul😩
 
Dom ger inga tillstånd o det spelar ingen roll om du ringer in o vill ha kontakt när du flyger jag får ett mail i eftermiddag med allt. Ska du flyga inom Restriktionsområdet gäller det att flyga när den är stängd o då måste du checka det ändå 24 timmar ändå.
Blir mast idag 15 meter stor skillnad mot drönare på 15 meter😉 tungt o betydligt mindre kul😩
Tänkte mer att det inte borde spela roll om du sitter i en helikopter med flygradio eller använder en drönare och en flygradio att ropa upp från.
 
Jag frågade om drönare inte helikopter ?
Du missförstår. Att du inte får tillstånd via telefon förstår jag eftersom ingen flygledare vill hålla på att sitta i telefon med en under 20 minuter. Trots allt ska det röra sig om en tvåvägsförbindelse. Det räcker inte att ringa upp och att säga att nu flyger jag i 20 minuter. Flygledaren ska omedelbart kunna avbryta dig.
Om du däremot använder en flygradio efter konstens alla regler att kommunicera med bör det rimligen inte spela någon roll om du använder drönare, ultralätt flyg, luftballong eller helikopter.
 
Senast ändrad:
För att få använda flygradio måste man ha flygradiocertifikat. Kan man skaffa sådant utan att ha flygcertifikat? Förr brukade man ta sitt radiocert i samband med flygcertet.
 
Du missförstår. Att du inte får tillstånd via telefon förstår jag eftersom ingen flygledare vill hålla på att sitta i telefon med en under 20 minuter. Trots allt ska det röra sig om en tvåvägsförbindelse. Det räcker inte att ringa upp och att säga att nu flyger jag i 20 minuter. Flygledaren ska omedelbart kunna avbryta dig.
Om du däremot använder en flygradio efter konstens alla regler att kommunicera med bör det rimligen inte spela någon roll om du använder drönare, ultralätt flyg, luftballong eller helikopter.

Svaret var du får inte tillstånd för drönare. Ring o fråga själv 011-192000
 
Det beror på att trafikkontrollen inte kan följa små UAV:er och därför är de tvungna att stänga hela kontrollzonen om drönare ska flyga där, även om man meddelar exakt var man kommer att flyga. Har man transponder på sin drönare så är det nog lättare, men transpondrar små nog för drönare är det ont om. Den minsta jag har hittat väger 250 gram och kostar $2000.

Kontrollzonen stänger kl 17 på lördagar, men på sommarhalvåret så är det varmluftballongernas tidsslot då.
 
Det beror på att trafikkontrollen inte kan följa små UAV:er och därför är de tvungna att stänga hela kontrollzonen om drönare ska flyga där, även om man meddelar exakt var man kommer att flyga. Har man transponder på sin drönare så är det nog lättare, men transpondrar små nog för drönare är det ont om. Den minsta jag har hittat väger 250 gram och kostar $2000.

Kontrollzonen stänger kl 17 på lördagar, men på sommarhalvåret så är det varmluftballongernas tidsslot då.

reglerna kommer förhoppningsvis ändras. Andra länder har att man får flyga upp till 120 meters höjd på ett visst avstånd från flygplatsen inte som i sverige med flera mils avstånd. Flyger inga plan på 15-120 meters höjd. Tycker dom kan ta en årlig avgift på minst 5000 kr per farkost kommer hindra många vuxna att köpa drönare som leksak till barnen.
 
reglerna kommer förhoppningsvis ändras. Andra länder har att man får flyga upp till 120 meters höjd på ett visst avstånd från flygplatsen inte som i sverige med flera mils avstånd. Flyger inga plan på 15-120 meters höjd. Tycker dom kan ta en årlig avgift på minst 5000 kr per farkost kommer hindra många vuxna att köpa drönare som leksak till barnen.

Jag har flugit helikopter och ultralätt under 120 meter...men det kanske inte var tillåtet. Landa kan de dessutom så lite kommunikation med flygledartornet kan nog vara bra.

Hur gör ballongerna? Jag har flugit två gånger och inte tusan har de kontroll på var de tar vägen, första gången var det i princip krasch, andra gången helt fel landningsställe. Edit: Aha, tiden spelar roll.
 
Jag har flugit helikopter och ultralätt under 120 meter...men det kanske inte var tillåtet. Landa kan de dessutom så lite kommunikation med flygledartornet kan nog vara bra.
Det är inte tillåtet att flyga under 500 fots höjd (över tättbebyggt område gäller 1000 fot över högsta hinder inom en radie av 600m) utom i samband med start och landning.
 
här är en länk om att det förhoppningsvis kommer nya regeler precis som han sa jag pratade med ang dagens regler.
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nya-eu-regler-for-dronare-planeras

det är just det här stycket jag efterstävar för det är rent tramsigt med dagens totalförbud flera mil från flygplatser o min drönare stör lika litet som min mast om man inte är på väldigt höga höjder.

utdrag ur länk ovan o han jag pratade med sa att det kunde vara 2-3 år innan det gäller man dom hoppades på inom 1 år.
De nya reglerna kommer att slå fast hur nära folksamlingar man får flyga. Planen är också att drönarförbud med flera mil runt flygplatser ska krympas till ett mindre avstånd, just nu talas det om bara fem kilometer från flygplatsen. Det ska alltså bli mer tillåtet att flyga drönare, så länge man håller sig på trafiksäker höjd.



dett är utdrag ur mailet jag fick
Här nedan följer motivering och gällande regelverk.



Transportstyrelsen skriver reglerna och det är det som vi har att rätta oss efter. Rent principiellt finns det utrymme i regelverket att utfärda lokala tillstånd i en aktiv CTR men rent praktiskt är det i princip omöjligt i Bromma CTR.

Det finns tre alternativ att flyga i en CTR:

1 Man flyger när det är stängt.

2 Man flyger i en förutbestämd sektor som är uträknad att vara separerad till in- och ut- flygning från flygplatsen. Influensområdena nära in- och ut- flygning samt nära flygplats blir aldrig aktuella.

3 Man flyger i CTR när ingen annan flygtrafik förekommer.


Alternativet att flyga i CTR när ingen övrig flygtrafik förekommer blir inte aktuellt på Bromma då vi har så pass mycket trafik och hanterar väldigt många ambulanshelikoptrar och polishelikoptrar som inte är någon planerad trafik utan dyker upp Ad Hoc.
På flygplatser med väsentligt lägre trafikvolym kan det gå att göra en överenskommelse med flygtrafikledningen att flyga under några minuter i ett bestämt område då ingen annan flygtrafik förekommer men det är som sagt var inte aktuellt här.
Reglerna säger att "vanliga" luftfartyg och UAV/UAS ej får blandas.

Bromma kontrollzon, CTR, är upprättad följande tider, dvs den tid då tornet är öppet:
Mån-fre 0645-2200 lokal tid.
Lör 0845-1700 lokal tid.
Sön 1145-2200 lokal tid.

Utanför dessa tider är luften okontrollerad och då kan man flyga, alltså alternativ 1 ovan.

OM ni ska flyga utanför de tider angivna ovan måste ni iaf kontakta tornet då det kan förekomma extra öppethållning mellan 0620-2200 alla dagar i veckan för Försvarsmakten.
Ring direkt till tornet tidigast 24 timmar innan ni avser flyga för att kontrolla eventuell extra öppethållning.

Tel.nr till tornet 08 - 797 68 61


Länk till TS hemsida om obemannade luftfartyg:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/Obemannade-luftfartyg-UAS/

Högst upp på sidan finns generella regler.
Längst ner finns referenser till trafikregler för luftfart, EU-förordningar, föreskrifter och även luftfartslag och luftfartsförordning.


nu är detta lite ot med just trådstarten men det hänger ihop med användarrätten/regelverket att få använda drönare lika mycket som ett filmförbud för får man inte flyga så blir det även svårt att filma. Annars får väl AFE ha överseende eller flytta detta inlägg.
 
det är just det här stycket jag efterstävar för det är rent tramsigt med dagens totalförbud flera mil från flygplatser o min drönare stör lika litet som min mast om man inte är på väldigt höga höjder.

Fast å andra sidan; en mast står på en känd position och är betydligt lättare att upptäcka än en drönare.
 
Fast å andra sidan; en mast står på en känd position och är betydligt lättare att upptäcka än en drönare.

Det är inte det som är poängen om man är under flyghöjden så kvittar det om du har en superhög,mast som är 120 meter (jag vet det finns inte) eller drönare. Planen flyger inte så lågt om det inte är för landningar så nya regler som söker att man får flyga så nära som 0.5 Km från flygplats är helt I sin ordning så länge man är på rätt höjd.

Sedan tycker jag att det ska dels krävas utbildning på att flyga drönare samt en års avgift för alla på typ 5000 kr. Sedan om någon bryter mot gällande regler ska det kosta rejält i böter.
 
Det är inte det som är poängen om man är under flyghöjden så kvittar det om du har en superhög,mast som är 120 meter (jag vet det finns inte) eller drönare. Planen flyger inte så lågt om det inte är för landningar så nya regler som söker att man får flyga så nära som 0.5 Km från flygplats är helt I sin ordning så länge man är på rätt höjd.

Trafikflygplan flyger sällan så lågt. Helikoptrar däremot...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.