Grimmer
Aktiv medlem
I Holland så tränar de örnar i jakten på olagliga drönare. Spännande projekt!
https://www.youtube.com/watch?v=HifO-ebmE1s
https://www.youtube.com/watch?v=HifO-ebmE1s
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Var detta även om du innehar en flygradio och radiokommunikation direkt med tornet?jag var i kontakt med bromma flygplats för att kolla om det gick att få en (slot) tid vilket jag fick höra på utbildningen att man kund få om man ska flyga inom restriktionsområdet.Svaret är att det kan man inte få pga bromma flyg har så pass oregelbundet flyg så det är inte möjligt däremot kan det vara möjligt om man ligger nära någon annan flygplats.
Dom enda tiden man får flyga inom restriktions områdena är när flygplatsen är stängd o nu är jag inte helt hundra på tiderna men om jag minns rätt så är den öppen på lördagar 7,45-17 söndagar 12-22 så söndagsförmiddagar är den stora flygdagen för rc/drönare tydligen.
MEN även då måste du ringa o kolla av för regeringsplan etc kan flyga då så inom 24 timmar måste du checka det.
Han jag pratade med var väldigt sympatisk o förstod att jag inte skulle påverka flyget eftrsom man inte är är på högre höjder men reglerna är sådana. Tydligen jobbar dom på mer anpassade regler men dom är 2-3 år bort förhoppningsvis tidigare typ något år.
Blir det nya regler så skulle dom avståndet typ krympa till en radio 0,5 mil från flygplats på en maxhöjd osv så förhoppningsvis blir det mer normala regler för min drönara påverkar flyget lika mycket som min mast.
oavsett idag åker masten fram igen. Den på en höjd på 15 meter är ok drönare på 5 meter förbjudet.
Jag kommer få ett mail från dom med alla regler som gäller idag.
Var detta även om du innehar en flygradio och radiokommunikation direkt med tornet?
Tänkte mer att det inte borde spela roll om du sitter i en helikopter med flygradio eller använder en drönare och en flygradio att ropa upp från.Dom ger inga tillstånd o det spelar ingen roll om du ringer in o vill ha kontakt när du flyger jag får ett mail i eftermiddag med allt. Ska du flyga inom Restriktionsområdet gäller det att flyga när den är stängd o då måste du checka det ändå 24 timmar ändå.
Blir mast idag 15 meter stor skillnad mot drönare på 15 meter tungt o betydligt mindre kul
Tänkte mer att det inte borde spela roll om du sitter i en helikopter med flygradio eller använder en drönare och en flygradio att ropa upp från.
Du missförstår. Att du inte får tillstånd via telefon förstår jag eftersom ingen flygledare vill hålla på att sitta i telefon med en under 20 minuter. Trots allt ska det röra sig om en tvåvägsförbindelse. Det räcker inte att ringa upp och att säga att nu flyger jag i 20 minuter. Flygledaren ska omedelbart kunna avbryta dig.Jag frågade om drönare inte helikopter ?
Du missförstår. Att du inte får tillstånd via telefon förstår jag eftersom ingen flygledare vill hålla på att sitta i telefon med en under 20 minuter. Trots allt ska det röra sig om en tvåvägsförbindelse. Det räcker inte att ringa upp och att säga att nu flyger jag i 20 minuter. Flygledaren ska omedelbart kunna avbryta dig.
Om du däremot använder en flygradio efter konstens alla regler att kommunicera med bör det rimligen inte spela någon roll om du använder drönare, ultralätt flyg, luftballong eller helikopter.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/44340-Drönare-stoppar-flygtrafiken/page4Svaret var du får inte tillstånd för drönare. Ring o fråga själv 011-192000
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/44340-Drönare-stoppar-flygtrafiken/page4
Ser ut som Bromma utfärdat ett generellt förbud.
Det beror på att trafikkontrollen inte kan följa små UAV:er och därför är de tvungna att stänga hela kontrollzonen om drönare ska flyga där, även om man meddelar exakt var man kommer att flyga. Har man transponder på sin drönare så är det nog lättare, men transpondrar små nog för drönare är det ont om. Den minsta jag har hittat väger 250 gram och kostar $2000.
Kontrollzonen stänger kl 17 på lördagar, men på sommarhalvåret så är det varmluftballongernas tidsslot då.
reglerna kommer förhoppningsvis ändras. Andra länder har att man får flyga upp till 120 meters höjd på ett visst avstånd från flygplatsen inte som i sverige med flera mils avstånd. Flyger inga plan på 15-120 meters höjd. Tycker dom kan ta en årlig avgift på minst 5000 kr per farkost kommer hindra många vuxna att köpa drönare som leksak till barnen.
Det är inte tillåtet att flyga under 500 fots höjd (över tättbebyggt område gäller 1000 fot över högsta hinder inom en radie av 600m) utom i samband med start och landning.Jag har flugit helikopter och ultralätt under 120 meter...men det kanske inte var tillåtet. Landa kan de dessutom så lite kommunikation med flygledartornet kan nog vara bra.
det är just det här stycket jag efterstävar för det är rent tramsigt med dagens totalförbud flera mil från flygplatser o min drönare stör lika litet som min mast om man inte är på väldigt höga höjder.
Fast å andra sidan; en mast står på en känd position och är betydligt lättare att upptäcka än en drönare.
Det är inte det som är poängen om man är under flyghöjden så kvittar det om du har en superhög,mast som är 120 meter (jag vet det finns inte) eller drönare. Planen flyger inte så lågt om det inte är för landningar så nya regler som söker att man får flyga så nära som 0.5 Km från flygplats är helt I sin ordning så länge man är på rätt höjd.
Det är inte tillåtet att flyga under 500 fots höjd (över tättbebyggt område gäller 1000 fot över högsta hinder inom en radie av 600m) utom i samband med start och landning.