Annons

Kamera till fotografering i ridhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maltina

Avslutat medlemskap
Jag har tänkt köpa en ny digital kompaktkamera men vet inte vad jag ska köpa för någon. Jag vill kunna fotografera i ridhus alltså med ganska dåligt ljus och samtidigt få bra bilder på hästar i rörelse. Samtidigt vill jag att den inte är för stor, därför vill jag inte ha en systemkamera, jag vill kunna ha den i en jackficka. Vill inte behöva lägga mer än omkring 2500. Har dock ingen koll alls på kameror så, har någon förslag på en passande kompaktkamera?

Jag har inget förslag, men du måste hitta någon som ger vettiga bilder på höga ISO i och med att det är mörkare än vad man tror i ett ridhus. Blixt är ju ingen idé att ha, för fotar du från läktaren eller från skranket kommer inte nån blixt att nå till andra sidan banan. Dessutom bör kameran ha en zoom i och med att hästarna kommer att vara långt borta; inte för själva ögat kanske, men för kameran. Botanisera i några bra kameraaffärer och hör med personalen om vad de har att erbjuda.

Det är nog mer eller mindre omöjligt att använda en billig kompaktkamera till detta, även med en systemkamera lär det krävas dyr och ljusstark optik för att resultatet ska bli godkänt.

Om du kan låna en kompaktkamera från någon i din närhet så kan du se om resultatet blir som du förväntar dig, men tyvärr tror jag inte det kommer bli så.

Nu skriver jag inte Sony pga jag har märket.. Utan för jag tycker mig just läst att dom nya Sony Exmor-r kompaktarna tydligen skall vara ganska duktiga på fota i sämre ljus..

Eftersom jag inte skall handla någon kompaktare just nu har jag inte lagt nån tid på just kolla om det stämmer eller ej..Men eftersom du söker någon slags kompaktare du kan ju alltid kolla upp detta lite om jag fattat rätt eller fel..

Det lilla jag sett då jag tittat ser i alla fall ganska hyfsat ut då det fotats i praktiken och i sämre ljus.... Och om man inte kryper in i 100% pixelgluttande och ser bilder som helhet såsom dom är tänkta så kanske dessa nya Sonykompaktare kan vara värda att i alla fall titta på..

Givetvis så är väl en kompaktare en slags kompromiss jämfört med skarp ljuskänsligt objektiv på ett kvalitativt systemkamerahus.. Vilket inte en budget på 2500 kr räcker till..

Men det hindrar ju inte att man kan fånga ett o annat ögonblick med gott resultat även med en kompaktare i sämre ljus... Även om det inte blir perfekt ..Eller pixelkryparkvalitet..

Så nedslås inte är mitt tips.. Utan titta och se om kanske dessa nya tex Exmor-R Sony kameror kan vara nått som kan skapa en hyfsad kompromiss...

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto