Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera på backpackerresan.

Produkter
(logga in för att koppla)

Olof_H

Medlem
Hej, jag ska ut på en 3 månaders backpackeresa och kommer självklart ta med mig kameran. Problemet är att jag inte vet hur jag ska föravara den på ett bra sätt.
Kameran är en Eos 350d och med 1 objektiv(kanske 2), men all kringutrustning måste med(extra batteri, extra minneskort, laddare, USB sladd osv).
Jag hade tänkt att jag skulle ha en kameraryggsäck utöver en vanlig 55/65l reseryggsäck, och beställde därför en. Fick den nyss och insåg att det skulle bli galet klumpig med 2 så stora ryggsäckar(ryggsäcken rymde 3-4 objektiv+kamera). Ska därför skicka tillbaka den nu. Hur ska jag lösa detta?
I sverige har jag alltid bara haft kameran i en "topload" axekremsväska som rymmer endast kamera+objektiv, men under resan måste allt annat med, och jag går ogärna runt med kameran nedslängd i vanliga ryggan, eller skyltandes med den över axeln(vilket också medför en säkerhetsrisk plus risken att jag glömmer den lilla väskan). Det finns liksom 2 lägen också. Dels vill jag ha väskan med hela tiden(då den stora väskan ligger på hotell/lastutrymme på buss). Samtidigt kan man inte släpa på 2 enorma väskor.

Ni som gjort långresor, hur har ni löst problemet?
 
En liten

Köp en liten ryggsäck och två sittunderlägg.
2-3 sittunderlägg går på kanske 50spänn, dom använder du som stötskydd i ryggsäcken där du lägger i kamerautrustningen. När du har stora säcken på ryggen har du lilla framtill, och när stora är "hemma" har du lilla på ryggen.
 
Tjenare! Jag är i exakt samma situation då jag åker iväg i början av december till Thailand för att resa omkring där nere i 3 månader. Jag vill såklart också ha med mig min kamera. Jag har en kameraryggsäck och en 65 liters ryggsäck och jag funderar också på hur jag ska göra.

Det känns som att det vore skönt att ha med sig en kameraryggsäck med dess skydd mot regn och stötar och att allt får plats i den. Jag har en delad kameraryggsäck så jag också kan ha proviant för dagen i den övre delen. Fast den är ju stor och klumpig.

Det jag funderar på är ifall man kan trycka ner kameraväskan i den stora 65l-väskan. Isåfall blir det bara en stor väska när man reser runt. Detta beror ju förstås på hur mycket packning totalt sett man har med sig.

Det andra alternativet jag funderar på är att ta en vanlig ryggsäck som går att göra väldigt platt och liten om man vill med hjälp av spännen och remmar. Om man typ inreder den med lite skydd och har kameragrejerna där i. Det blir inte lika stort och klumpig men det blir dessutom krångligare att snabbt få upp kameran. Sedan vet jag inte hur regnskyddad min vanliga lilla ryggsäck är. Inte lätt det här...

Jag är väldigt kluven men jag får nog vänta och se hur mycket packning det blir i den stora 65liters och se om det finns någon möjlighet att proppa ner en väska där i. Annars tar jag nog den lilla ryggsäcken så att det inte blir allt för klumpigt.

Hör gärna av dig om du har några andra bra tips ;)
 
En sån här kan man bära på magen med hjälp av en sele. Då kan du enkelt komma åt kameran även när du har stora ryggsäcken på ryggen. Den här sidan har en bild som visar hur man bär väskan på magen.

Väskan rymmer nog tillräckligt mycket för dina ändamål om du inte ska ha med ett stort teleobjektiv. Extrabatteri och minneskort får lätt plats i ytterfacket. Saker som laddare och sladdar lägger du lämpligen i den stora ryggsäcken. Det är ju inget du behöver medan du fotograferar.

Det finns större och mindre modeller av den här väskan. Länkar finns från den ovan nämnda sidan.
 
Ni verkar resa tungt, på 80-talet åkte jag en del på kontinenten med MC och då hade jag:
Tält, sovsäck, liggunderlägg, verktyg mm, ett kamerahus + ca 5objektiv, stormkök, kylväska, regnöverdrag, kläder, mm mm.
Insåg såsmåningom att det gick att pruta.
På en sån där resa räcker det väl med en medelstor ryggsäck?
Ni ska ju släpa på grejorna oxå.
räcker det inte med en bok, en lätt nessesär inkl koltabletter, en tröja, en t-tröja, ett par strumpor, byxor, toarulle, ett regnställ, en handduk, pass och pengar + fotogrejor.
 
En kompis har en Domke axelväska som är lite som en portfölj. Den är väldigt diskret och jag hade inte gissat på kamerainnehåll. Vet inte namnet på den, men den kostar runt en tusenlapp. Vet inte hur väl den passar din kamera, jag har sett den packad med Leicaprylar.
 
Har spanat in lite olika väskor nu, Domke var skitsnygga, men hade tyvärr bara en ganska dålig vaddering som bara kunde skydda objektiv(kameran då!?), dessutom kunde den inte sluta tätt.

Skulle vilja ha en domke-snygg väska, men det lutar åt en lowepro orion, för det var väldigt liten och kommer få plats i den stora ryggan. Fast jag är fortfarande osäker, för den väskan är inte snygg.
Hur svårt är det att bygga egen vaddering? Själva "sliplock" systemet, går det att köpa separat? Skulle vara väldigt trevligt att göra det då, för då kan man sätta fast det var man vill. Billigste alternativet är att låta allt ligga löst i en vanlig ryggsäck, men jag är rädd att jag slarvar med det då, plus att jag inte ens har en vanlig ryggsäck. Vill heller inte ha "magväskan", för det är så rånbegärligt och ser så ansträngt ut.
Tack för alla tipsen, berätta gärna mer om hur ni har kameran på resan!
 
Hej!
Kom hem från en tremånaders resa i Indien och Kina för ett litet tag sen. Hade en 350D + två objektiv. Det jag gjorde var följande: Köpte en "axelremsväska" på ÖB (typ militärgrön, rymmerkanske 4-5 liter eller ngt, smidig iaf), delade av denna med två bakfickor från jeans, fick då samantaget två större fack, ett fack mellan bakficksdelarna och två bakfickor inne i väskan. (Se bild där blått fält är fickan mellan bakfickorna, grönt är de stora facken och rött är bakfickorna - man behöver alltså en bakdel av ett par jeans med två fickor)
Sen vadderade jag på insidan med ett hårt lager i botten för att tåla smällar och mjuka lager överallt.
Satte även in en "nyckelrem" (en sån man har runt halsen) och sydde fast halsdelen i väskan och nyckeldelen satte jag på kamerans axelrem. Då behövde man inte vara speciellt orolig för att någon bara plockade ur kamran även om man inte kånkade den på magen hela tiden (man knäppte alltå lös kameran då den skulle användas på ett enkelt sätt.)
Jaja, om någon fattar vad jag menar så är ju det bra...

Lycka till iaf!
Lasse
 

Bilagor

  • kameraväska.jpg
    kameraväska.jpg
    13.1 KB · Visningar: 745
Hej!
Tack för det svaret! Jag stog just och funderade på något liknande bygge, men din ritning(otroligt fin förresten) övertygade mig. Mycket smidigare att få upp kameran ur en axelremsväska, samtidigt som man kan få plats med andra grejer + att den inte ser ful ut. Stort tack! Blir till att åka till ÖB eller second hand affärer och börja leta.

PS. Vad använde du för vaddering? Liggunderlag?
 
Lowes Toploader 75 AW är min favorit. Bär den på magen och får ledigt plats med 350D och två medelstora objektiv plus en hel del i ytterfacken. Kan fästa objektivväskor på utsidan också.

Axelremsväskor som hänger och dinglar är inget för mig. En toploadväska på magen har man ständig järnkoll över, kommer inte i konflikt med stora ryggan och dess axelremmar plus att man kan slita upp kameran på två sekunder.
 
Alternativ ryggsäck

Hej!

Jag råkar ha en ryggsäck som jag kan garantera fungerar för de flesta situationer - Jesper Ekvall har samma och har gjort en snygg sak med den;

http://www.fotosidan.se/cldoc/2710.htm

Ryggsäcken består alltså av tre delar, om man inte gör som Jesper utan inreder 'daypacken' medelstora väskan kan man lätt få ner en 350'd med ett par objektiv till plus lite mer. Lite lätt inredd mot stötar och kanske ett extra lager mot regn så funkar det finfint.

Gjorde så på en månads resa ner till NZ downunder. Klart kanon, stora väskan var kvar hemma. Ibland körde jag med magväskan som kameraförvaring (dimage a1) och daypacken förvarades mat/termos med mera. Tips är ett minihänglås i svart som inte syns så enkelt. Vips kan de inte zippa upp ryggan.

Bonus är att väskan innehåller ett överdrag som skyddar alla bärremmar när man langar in den på flygbolaget. Trist med skadade remmar. Samma överdragsfack erbjöd en extra lagringsmöjlighet för en jättelik yllejacka vid hemresa som inte gick ner i stora facket. Knökat! :)

Underskatta inte möjligheten att ha tre väskor i en när man flyger, brukar bli krångligt när man inte vill checka in allt om man ska ut och vandra/resa enkelt med minimalt väskahanterande vid resans mål.
 
Toploader runt magen är nog det effektivaste, och säkraste och det blir kanske så att jag kör den när det är mycket att fota(har redan en sån), men jag vill inte ha en plastväska runt magen, för mycket turistvarning för det, plus att man skyltar med kameran.

Har man jättemycket utrustning är ryggsäck nog det bästa, men det har inte jag, annars vore det ett grymt bra alternativ.

Senast jag reste hade jag alla viktiga saker i en axelremsväska(pass pengar, guidebok+pocketbok, vattenflaska osv). Kan man bygga in säker förvaring för kameran i det behöves det inget mer, hoppas jag. Sen har jag bara kamera +2 lättviktsobjektiv, så det borde inte bli några tyngdproblem. Om jag bygger en kommer jag dokumentera och lägga upp här.
 
Jag fattar inte varför alla packar sin utrustning som om de skulle ut i krig med den. Din kamera (i princip oavsett modell) är inget ägg. Se till att ha plastpåsar för fuktskydd bara.

Jag tar givetvis inget ansvar för detta råd...
 
Förutom National Geographic-logotypen så ser den rätt bra ut.

Ett stort problem med alla axelremsväskor av den där typen är att det stora locket öppnas åt fel håll. När man har väskan hängande på axeln vill man ju att locket ska gå åt andra hållet så att man lätt kommer åt utrustningen.
 
Bra om den inte framträder för mycket!

Nu vet jag i och för sig inte vart du ska resa, men den kan vara bra om väskan ser lite sunkig ut och inte framträder för mycket. Särskilt om man reser i lite fattigare länder.
 
Re: Alternativ ryggsäck

Lan skrev:
Hej! Jag råkar ha en ryggsäck som jag kan garantera fungerar för de flesta situationer - Jesper Ekvall har samma och har gjort en snygg sak med den;
http://www.fotosidan.se/cldoc/2710.htm
............
I artikeln här på fotosidan används vanlig skumplast som stötskydd den avger gaser som inte är bra för dig, linserna och kameran.
Det finns bättre material se tråd(ar) på GDS forumet.
Är den billig? annars är det väl ingen vits med den.
 
Vaddering

Hej igen!

Jo, jag använde i botten ett relativt hårt vitt sammanpresstat pappmaterial med självhäftande sida som jag alltså fäste i botten. Till sidorna använde jag en tjock sorts heltäckningsmatta - fungerade kanon! Hade kameran med mig jämt tack vare att den var så smidig - användes ibland som huvudkudde på de indiska tågen. Denna väska hade dessutom ett par inbygga fickor redan som var idealiska för ex mobiltelefon

/lasse
 
Som någon sa, packa inte för krig! :)

Jag vet inte vart du ska men tänk på att det kan vara svårt att få upp kameran snabbt om du har den i ryggsäcken. Och där gör den ingen nytta.

Jag reste fyra månader i Indien med denna packning. Känner mig personligen väldigt obekväm med stor packning.

Crumplerväskan är kanske mitt bästa fotoköp någonsin, snabb åtkomst, rymmer mycket (Nikon FM2, Nikon D70, 18-70, 50, 24, 28-105, bärbar hårddisk och diverse småprylar).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.