ANNONS
Annons

Kamera- och objektivkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä, men på mekonomen kan man skicka en bil av vilket märke som helst på service!

Mjo.. Men de kan bara utföra sådan service av elektroniken som krävs för att hålla bilen trafiksäker. De kommer INTE åt att göra justeringar på proprietära inställningar.

Så, exemplet är inte helt klockrent.

Sen handlar det ju utöver det om marknad. Du är välkommen att starta en verkstag som certifierar sig på alla kameraproduktmärken... Jag ser en snabb konkurs framför mig dessvärre.

Mjo.. Men de kan bara utföra sådan service av elektroniken som krävs för att hålla bilen trafiksäker. De kommer INTE åt att göra justeringar på proprietära inställningar.

Så, exemplet är inte helt klockrent.

Sen handlar det ju utöver det om marknad. Du är välkommen att starta en verkstag som certifierar sig på alla kameraproduktmärken... Jag ser en snabb konkurs framför mig dessvärre.

Jag visste inte att det jag frågade efter var så avancerat :/

Jag visste inte att det jag frågade efter var så avancerat :/

Det är det.. på sätt och vis. Vad du troligen inte vet är följande: Sigma/Tamron/Tokina/Andra tillverkare har INTE tillgång till någon dokumentation för hur kamerorna pratar med objektiv/blixtar/annat. De måste räkna ut detta genom att "avlyssna" kommunikationen mellan enheterna och försöka förstå vad signalerna betyder.

Detta är anledningen till att man relativt ofta ser inlägg om folk som köpt "lite ändre" objektiv från Sigma/Tamron/Andra och de inte fungerar med "nya" hus. Detta beror då på att man missat något i kommunikationen, gissningvis för att det nya huset har "nya kommandon" som det skickar till objektivet som man då inte har kunnat hantera rätt. Oftast kan man fixa detta genom att låta en verkstad byta chip på objektivet.

Det här betyder också att man i de flesta fall inte KAN parameterkalibrera ett Hus med ett tredjepartsobjektiv även om man skulle vilja, eftersom det helt enkelt inte finns stöd för det i elektroniken.

(EGENTLIGEN skulle Canon/Nikon/Sony/de andra kunna stämma skiten ur dem för att de gör denna typ av reverse engineering vid tillverkning av objektiven (eftersom de patenterat sina system), men det vore ekomomiskt självmord för dem att göra det, eftersom de skulle slå undan sin egen marknad)

Hej.
Ville bara nämna att ska du skicka in gluggar för AF justering så funkar det bara på AF-S objektiv. Alltså objektiv med inbyggd autofokusmotor.
Ytterligare en krånglig parameter:)).

Vanliga AF gluggar (exvis 50/f1,8 D) justerar du med hjälp av objektivjusteringen som finns i din kamerameny.

Hej.
Ville bara nämna att ska du skicka in gluggar för AF justering så funkar det bara på AF-S objektiv. Alltså objektiv med inbyggd autofokusmotor.
Ytterligare en krånglig parameter:)).

Vanliga AF gluggar (exvis 50/f1,8 D) justerar du med hjälp av objektivjusteringen som finns i din kamerameny.

Jamen det är ju ett sånt jag har! (ett 50mm f/1.8D AF) Men hur funkar det då menar du? Ska jag göra det själv? Jag vill ju veta att det blir perfekt rätt :p

I kamerans meny finns det möjlighet att finjustera fokus för ett specifikt objektiv. Du kan även lägga in flera objektiv. Har du AF gluggar så är det vad jag vet enda sättet att göra det på.
Jag har själv aldrig gjort det, men du kan alltså flytta fram alt. bak skärpeplanet så att det blir där det ska hamna om du har fram- resp bakfokus.
Men först måste du kontrollera hur fokus ligger och för det ändamålet finns det olika hjälpmedel.
(Bifogar en länk på hur det kan gå till) Jag har sett även andra alternativ där du kan ladda ner en testbild och skriva ut den men jag lyckades inte hitta den.

Jag rekommenderar ändå att du pratar med Nikon, alternativt någon annan om dom kan hjälpa dig med det:)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1104166

Ytterligare en länk som visar hur du mäter in fokus

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1104166

Jamen det är ju ett sånt jag har! (ett 50mm f/1.8D AF) Men hur funkar det då menar du? Ska jag göra det själv? Jag vill ju veta att det blir perfekt rätt :p

Det fungerar oftast inte. Den inbyggda justeringen klarar bara av att justera AF på ett avstånd, en brännvidd och en bländare för respektive objektiv. Med ett fast objektiv så faller en av tre parametrar, nämnligen brännvidden. De andra två varierar oftast när vi är ute och fotograferar. Bländaren påverkar vanligtvis AF fokuseringen rätt lite men inte avståndet. Med en zoom är det ännu knöligare. En sådan kan ha frontfokus på en brännvidd och bakfokus på en annan.....

Lämna in klabbet till verkstad är det enda som garanterat fungerar. Både hus och objektiv behövs. Även med AF-D gluggar.

Det fungerar oftast inte. Den inbyggda justeringen klarar bara av att justera AF på ett avstånd, en brännvidd och en bländare för respektive objektiv. Med ett fast objektiv så faller en av tre parametrar, nämnligen brännvidden. De andra två varierar oftast när vi är ute och fotograferar. Bländaren påverkar vanligtvis AF fokuseringen rätt lite men inte avståndet. Med en zoom är det ännu knöligare. En sådan kan ha frontfokus på en brännvidd och bakfokus på en annan.....

Lämna in klabbet till verkstad är det enda som garanterat fungerar. Både hus och objektiv behövs. Även med AF-D gluggar.

Men.. Runar Öhman skrev ju precis att det bara funkar att skicka in AF-S objektiv för justering? För att de har inbyggd aoutofokusmotor?

Lilla jag känner mig något förvirrad nu. Känns nåstan lättare att bara köpa nytt objetiv och hoppas att det funkar bättre... :p

Men.. Runar Öhman skrev ju precis att det bara funkar att skicka in AF-S objektiv för justering? För att de har inbyggd aoutofokusmotor?

Lilla jag känner mig något förvirrad nu. Känns nåstan lättare att bara köpa nytt objetiv och hoppas att det funkar bättre... :p

Jag har nyligen gjort en justering på mitt hus+gluggar och då kunde jag bara få AF-S gluggarna justerade med huset.

Jag har nyligen gjort en justering på mitt hus+gluggar och då kunde jag bara få AF-S gluggarna justerade med huset.

En annan fråga, är det här alltså något som man som professionell fotograf borde göra med jämna mellanrum? Det känns ju som en bra idé. Förutom att det är så krångligt.

(Plus då att det känns som att mitt 50 mm 1,8 inte riktigt fokuserar rätt speciellt på ca 10 meters avstånd)

Så här fungerar det:

Husen "nollas" mot ett "perfekt" justerat AF-D50 mm f1,4. Så det är rätt att AF-D objektiv inte justeras men huset justeras alltså in mot ett sådant. AF-S objektiven justeras med ett "perfekt" hus med en speciell programvara. Det är inte så smart att justera AF-S objektiven om inte huset är "nollat"

Dock går det inte att justera allt helt perfekt om inte hela ditt kit är med. Inte ens mot det "perfekt" justerade 50:an. Frågar du Lasses så önskar de alltid få in både hus och objektiv för justering. De utför mer justeringar än vad som står i Nikons manual. Provskjuter sedan och justerar oftast lite till. Så småningom blir det perfekt. Sällan efter första justeringen (enligt Nikons handbok)

I mitt eget fall så lämnar jag numera alltid in huset och ett av mina AF-D objektiv samt samtliga AF-S objektiv när jag köpt ett nytt hus. Det enda AF-D objektivet har hitills räckt. När huset är injusterat mot mitt AF-D 85/1,4 så har övriga AF-D gluggar funkat perfekt varje gång. Med AF-S är det däremot annat.......

Så här fungerar det:

Husen "nollas" mot ett "perfekt" justerat AF-D50 mm f1,4. Så det är rätt att AF-D objektiv inte justeras men huset justeras alltså in mot ett sådant. AF-S objektiven justeras med ett "perfekt" hus med en speciell programvara. Det är inte så smart att justera AF-S objektiven om inte huset är "nollat"

Dock går det inte att justera allt helt perfekt om inte hela ditt kit är med. Inte ens mot det "perfekt" justerade 50:an. Frågar du Lasses så önskar de alltid få in både hus och objektiv för justering. De utför mer justeringar än vad som står i Nikons manual. Provskjuter sedan och justerar oftast lite till. Så småningom blir det perfekt. Sällan efter första justeringen (enligt Nikons handbok)

I mitt eget fall så lämnar jag numera alltid in huset och ett av mina AF-D objektiv samt samtliga AF-S objektiv när jag köpt ett nytt hus. Det enda AF-D objektivet har hitills räckt. När huset är injusterat mot mitt AF-D 85/1,4 så har övriga AF-D gluggar funkat perfekt varje gång. Med AF-S är det däremot annat.......

Okej, det jag har just nu är dessa tre:

- 85mm f/1.8D AF Nikkor

- 50mm f/1.8D AF Nikkor (det är den som jag upplever fokuserar fel när man fotar på typ 10 meters avstånd)

- Tamron AF 28 - 75 mm (har den inbyggd AF eller inte?)

Det där med att hela ens kit måste vara med för att det ska kunna justeras korrekt verkar ju väldigt vettigt, men som nån skrev tidigare så tar inte Nikons verkstäder hand om tamron-objektiv? Så det är kört?

Japp. Med Tamronen är det är det kört om du tänkt åka till Nikon. Vad du kan göra är att se till att ditt hus är nollat. Sedan kan du alltid åka till verkstaden för Tamronen och få den tillfixad. Be sedan till högre makt att det sedan stämmer.

Lite skumt bara att du enbart har problem med ett av dina AFD objektiv. Det går som bekant inte att justera dessa men de kan fortfarande vara felaktiga. Gör ett ordentligt test av fokusläget innan du gör något. .......

Felfokus är det enda anledningen till att jag aldrig kommer att köpa en "pirat". Säkert optiskt lika bra. Garanterat billigare men då Nikons verkstäder inte ens tar i det med tång så .....

Jag har fått lämna in 6 av 6 DSLR hus och 14 av 15 AF-S objektiv för fokusjustering. Alla har blivit 100% efter justering men...... orkar inte dra in ytterligare en verkstad i denna galenhet

Japp. Med Tamronen är det är det kört om du tänkt åka till Nikon. Vad du kan göra är att se till att ditt hus är nollat. Sedan kan du alltid åka till verkstaden för Tamronen och få den tillfixad. Be sedan till högre makt att det sedan stämmer.

Lite skumt bara att du enbart har problem med ett av dina AFD objektiv. Det går som bekant inte att justera dessa men de kan fortfarande vara felaktiga. Gör ett ordentligt test av fokusläget innan du gör något. .......

Felfokus är det enda anledningen till att jag aldrig kommer att köpa en "pirat". Säkert optiskt lika bra. Garanterat billigare men då Nikons verkstäder inte ens tar i det med tång så .....

Jag har fått lämna in 6 av 6 DSLR hus och 14 av 15 AF-S objektiv för fokusjustering. Alla har blivit 100% efter justering men...... orkar inte dra in ytterligare en verkstad i denna galenhet

Ja det känns mest som att det är 50 mm som inte stämmer, men jag brukar inte använda 85 mm så mycket på det avståndet (10 m), och jag har inte gjort något ordenligt test av fokusläget. Tipps på hur man gör det?

Om jag hade vetat det här så hade jag kanske funderat mer på att köpa nikonobjektiv istället...

Galenhet var ordet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar