Annons

Kamera med långt skärpedjup för makrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)

zvedberg

Ny medlem
Hej!
Jag är på jakt efter en kamera som ska användas för att fotografera kretskort och annan elektronik på mitt jobb. Det finns därför inga krav på några konstnärliga kvalitéer utan jag vill istället att skärpedjupet ska vara så långt som möjligt. En kompaktkamera bör därför passa bra, men kan någon rekommendera en modell som är särskilt bra för denna typ av fotografering?

/Magnus

Du kan ju annars lägga ihop fler bilder och på så sätt få ett sammansalget skärpedjup med mkt gott resultat från en systemkamera.

/Rommél

Tack för svaren. Jag har även frågat Cyberphoto samma sak och de rekommenderade den nya Canon Powershot A2100 IS. Det är väl inte så många som har hunnit prova den ännu så jag räknar inte med att någon kan uttala sig om hur bra den är. Förmodligen kommer vi att köpa en sådan i vilket fall som helst. Det är ju alltid lättare att klaga om man har följt säljarens rekommendationer.

Jag skulle satsat på en Nikon D40 med kitobjektiv (kostar 2990kr på Elgiganten har jag för mig det var enligt en vän som handlade i helgen). Sedan ett billigt stativ för 600kr. Därefter använder du en liten bländare för långt skärpedjup.

Vet inte om det blir längre skärpedjup än Canon G9. Bode dock bli billigare och bildkvaliteten bör ju inte bli sämre heller (vet inte om G9 har lika stor som sensor som Nikon D40, men de flesta kompaktkameror har ju betydligt mindre sensorer vilket ger sämre kvalitet på bilderna).

Så skulle jag löst problemet!

Richo G10 passar nog bra ,bra närgräns men skärpan blir lite sämre på makro. Tog på skoj en bild på fri hand av min klocka med en G8(oxå 10Mp) och solljus, solljuset avslöjar att min klocka är lite sliten...

Bilagor

• klocka liiten.jpg
    klocka liiten.jpg
    45.3 KB · Visningar: 532
  • klocka liiten del.jpg
    klocka liiten del.jpg
    39.3 KB · Visningar: 544
En nackdel med kompaktkameror är att de oftast bara har makroläget i vidvinkel vilket gör att distortionen blir hög. Så det kan vara viktigt att du går igenom kamerorna och ser vad de kan erbjuda.

Ett alternativ är att använda ett tilt/shift objektiv på en systemkamera så man kan vinkla fokusplanet och då kontrollera var skärpan läggs. Men det blir en ganska dyr lösning.

Jovisst, bara makro i vidvinkel är inte så kul, dom flesta har nog bara det. Här kommer bilder som jag tog nyss i mulet väder på balkongen. Först mots. 28mm, sen 50, 105 alla på 64iso
Sen 200mm på autoiso och sista en 100% på 50mm. Alla bilden är ungefär på närgränsen...
35,4mm på kameran motsvarar 200mm på småbild.
Man kan alltså ställa in Richo G8/10 på fasta brännvidder.

På APS eller småbild tror jag att det behövs tilt/shift och bländare 32 eller 45 för samma skärpedjup..

Bilagor

• Sjabo 28mm.jpg
    Sjabo 28mm.jpg
    38.9 KB · Visningar: 533
  • Sjabo 50mm.jpg
    Sjabo 50mm.jpg
    38.9 KB · Visningar: 458
  • Sjabo 105mm.jpg
    Sjabo 105mm.jpg
    41.3 KB · Visningar: 461
  • Sjabo 200mm.jpg
    Sjabo 200mm.jpg
    39.7 KB · Visningar: 459
  • Sjabo 50mm  100%.jpg
    Sjabo 50mm 100%.jpg
    46.3 KB · Visningar: 467
Senast ändrad:
En grej med kompaktkameror är att det brukar finnas 2 bländare att välja på, för nedbländning(bästa skärpedjup) väljer man solljus eller stark belysning/blixt...
Stativ är oxå en förutsättning för att skärpan ska hamna rätt, och för en kompakt kan en "gorilla" räcka.
För nästan alla kompaktkameror gäller oxå lägsta iso som botemedel mot brus, men då kan man oxå få bra upplösning på en del kameror.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto