Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera med eller utan bärrem

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Ren nyfikenhet...
Använder ni bärrem på kameran?

Jag äger en Nikon D80 och när jag fick paketet så packade jag upp allt och knäppte på bärremen. Nu efter någon månads användning och framförallt när jag köpte min Crumpler Pretty Boy L väska så känns bärremmen mest i vägen.

Jag kan tänka mig att en bärrem är bra för proffsfotografen som har med sig (på sig?) 3 olika kameror etc men för oss vanliga dödliga som plockar fram kameran lite då & då ur väskan känns bärremmen lite onödig, eller?
 
walter-g skrev:
Men har du tappat kameran i backen för att du inte haft remmen runt halsen,då vet man bättre...
OK, här har vi en som alltid kör med bärrem.
Egentligen ingen form av "bärrem vs inte" diskussion utan bara intressant att höra argumenten för att använda (eller inte) bärrem.

Kör du med väska eller oftast bara kamera hängande runt halsen?
 
Jag kör nästan alltid med rem. Ibland känns det som den kan vara ivägen, men de få gångerna man använder den är den oumbärlig.

Jag har planerat att lösa det här problemet genom att köpa en rem med två snabb-fästen eller vad man skall kalla det på.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5560764

Där kan man klicka loss den stora delen och bara ha två stumpar kvar. Borde förenkla mycket.
 
Jag har både rem och handgreppslov. Men visst, remmen kan kännas iväg ibland. Men jag uppskattar den när jag ska bära de 2,3 kg som den väger. Däremot har jag den sällan runt halsen.
 
Jeppe skrev:
Jag har både rem och handgreppslov. Men visst, remmen kan kännas iväg ibland. Men jag uppskattar den när jag ska bära de 2,3 kg som den väger. Däremot har jag den sällan runt halsen.
Du använder inte någon form av axelväska?
 
Remmen är i bland i vägen men oftast rättså praktiskt, som att t ex hänga kameran över axeln med objektivet pekande inåt. När remmen är i vägen snurrar jag den ett varv eller två runt handleden och får på så vis en extra säkring av kameran.
 
Rem + handlovsgrepp.
Fördelar:
* "Tappskydd"
* Stabilitet
* "Stöldskydd"
* Praktiskt vid linsbyte, resor, flera kameror, diskretion

Nackdelar
?
 
Jag har också rem + handlovsgrepp. Det är väldigt behagligt att fotografera och veta att man inte *kan* tappa kameran.

Nyss var jag ute och cyklade i jakten på vackar hus. Då hade jag kameran runt halse (långsam cykling!),men "satte på mig" kameran med handlovsgreppet när jag fotograferade. Funkar utmärkt!

Handlovsremmen är av Nikons märke; dyrt men bra.
 
jdandanell skrev:
Ren nyfikenhet...
Använder ni bärrem på kameran?

Jag äger en Nikon D80 och när jag fick paketet så packade jag upp allt och knäppte på bärremen. Nu efter någon månads användning och framförallt när jag köpte min Crumpler Pretty Boy L väska så känns bärremmen mest i vägen.

Jag kan tänka mig att en bärrem är bra för proffsfotografen som har med sig (på sig?) 3 olika kameror etc men för oss vanliga dödliga som plockar fram kameran lite då & då ur väskan känns bärremmen lite onödig, eller?

Använder både och. Jag har låtit en skomakare sy fast en bit av remmen med en D- ögla i kamerans remfäste. I kameraremmen har jag små karbinhakar, som kan fästas i D-öglorna. Mycket lätt att ta av kameraremmen när jag inte vill använda den, och lika enkelt att sätta dit den när jag vill använda remmen.
Mvh/Bengt - Åke
 
Kameran sitter mest på stativ och då är en rem mest i vägen.Däremot finns på höger sida ett litet "skyddsnät" iform av en handledsrem.
Mvh/Gunte..
 

Bilagor

  • rem.jpg
    rem.jpg
    62 KB · Visningar: 1,535
Jag använder alltid halsrem om jag inte fotar med stativ. Jag har en elastisk rem med snäpplås, vilket gör det mycket enkelt att ta bort remmen när man inte behöver den. Elastisk rem kan jag verkligen rekommendera för övrigt, då det blir mycket skonsamt för nacken och ryggen:) Ett plus är också att man slipper de fula original-logotyperna som de flesta medföljande remmar har.
 
Jag skulle aldrig klara mig utan halsrem. Det betyder inte att jag ständigt belastar nacken med kamerans och objektivets vikt, utan att jag använder nacken som nödstopp så att säga. Jag vet inte hur jag annars skulle lyckas plocka av ringblixten, skruva loss adaptern mellan filtergängan och blixten, återigen fästa adaptern i ringblixten, skriva loss blixtkontrollen från kameran, stoppa ned allt i väskan, byta själva objektivet... OK, ni fattar. :) Jag tycker att det är onödigt komplicerat att bara byta objektiv utan halsrem också.

Visst är halsremmen i vägen ibland, men hellre det än att krossa hela köret mot en sten bara för att man råkar slinta vid objektivbyte.
 
Jag använder bärrem, dels för att det ser lite proffsigare ut då, dels för att inte tappa kameran av misstag och dels för att det är bekvämt när man går längre sträckor.
 
jdandanell skrev:
Du använder inte någon form av axelväska?

Jo, under transport. Tillsammans med gluggar och blixt. Men för att avlasta axlen så har jag ofta kameran i handen, alternativ över den andra axlen. När jag är ute i skogen är det ryggsäck som gäller. Fast då brukar jag upprätta ett "basläger" och röra mig i området runt ryggan.
 
Förr när inte bälteslagen gällde så var det inte många som använde säkerhetsbältet. Det var i vägen var det vanligaste argumentet. När lagen kom att man var tvungen att ha bälte under färd kom också ett större skerhetstänkande in i vårt sätt att använda bilen. Nu är det ingen som tycker att bältet är ivägen och ingen funderar längre över det. Den som har ett större säkerhetstänkande när det gäller sin dyrbara fotoutrustning funderar inte heller över om man skall ha en rem. Man bara har det, så är det med det!
 
Jag bär kameran på axeln men objektivet vänt in bakom ryggen, ofta blir det då så att underarmen bekvämt vilar mot kamerans baksida. Runt halsen har jag den mycket sällan.
 
Använder nästan alltid halsrem men det är inte för att jag är rädd för att tappa kameran utan för att jag ska kunna ha kameran på axeln. Bekvämare och en extra hand.

Om jag sitter ner och plåtar däremot så tycker jag bara att den är i vägen så då tar jag av den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.