Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd, dags för ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Slå av "Auto lightning optimizer" i ditt 550D hus så kommer du att vara gladare.
Du får ett ganska tråkigt resultat med den påslagen. Vet inte vad Canonfolket tänkte när de la till den funktionen, troligen är det en ren hjärnfjärt.
Testa det innan du lägger stora pengar på ett annat hus.

Mycket användbar funktion, åtminstone Nikons variant, men jag antar att Canons fungerar likadant. Men man ska ju inte använda den annat än när man behöver den för att lätta upp lågdagrar, annars minskar ju kontrasten i bilden i onödan. Om det finns en snabbknapp så kan man lämpligen lägga det menyvalet där så man lätt kommer åt det. Fast detta är mest intressant om man plåtar jpeg och vill ha bilden så färdig som möjligt i kameran. Lightroom till exempel vet inte vad detta är och tar inte hänsyn till det när man tittar på råfiler - men kanske Canons egen råkonverterare gör det? det gör i alla fall Nikons.

Jag är lite osäker då du klagar på skärpan med din 550D+50/1,8. Det är sant att 50/1,8 har dålig kantskärpa nära maxöppning och att kontrasten är låg nära fullglugg men nedbländat till 4 eller mer är det så skarpt som kan bli över hela aps-c bildfältet - finns inget med högre upplösning. Jag tror därför inte att för skärpans skull något annat blir bättre. Kvarstår:
1) har du ett defekt ex av50/1,8 - låna ett annat objektiv och testa
2) front/backfokus?
3) inställningar i efterbehandlingen
4) sensorn har 18mp och ett lågpassfilter så fullständig pixelskärpa är inte riktigt möjligt - det ser lågpassfiltret till.

Kolla igenom detta först. Låna sedan t ex en 5DII och se hur det blir. En riktigt inställd 550D + 50/1,8 skall vara en synnerligen högupplösande kombination.

Skaffa FF som t ex 5DII kan man gärna göra men huvudanledningen att skaffa just 5D torde vara att få möjlighet till tunnare skärpedjup. Om detta inte är intressant ser jag ingen anledning att välja FF. Om du ämnar byta upp dig i optik finns flera saker att tänka på. Är det ffa skärpa som är viktigast måste det inte bli så dyrt. På telesidan är något av Canons 70-200 alternativ nästan lika skarpa som fasta. I normalzoomspannet kommer inget att slå din 50/1,8 skärpemässigt. Bra vidvinkelzoomar finns det gott om - alla kommer dock ha lite brister i kantskärpa men detta är normalt.

De riktigt dyra objektiven är dyra ffa p g a att extra möda lagts på att få en snygg oskärpeteckning. Liv och död för vissa, oviktigt för andra.

Slå av "Auto lightning optimizer" i ditt 550D hus så kommer du att vara gladare.
Du får ett ganska tråkigt resultat med den påslagen. Vet inte vad Canonfolket tänkte när de la till den funktionen, troligen är det en ren hjärnfjärt.
Testa det innan du lägger stora pengar på ett annat hus.

Den har ingen funktion när man fotar i RAW.

Fin hemsida och snygga bilder - bra jobbat!

Jag skulle absolut behålla kamerahuset och satsa på att utvidga objektivsamlingen. Först därefter satsa på nytt hus om behovet känns påtagligt.

Tack! Kul att höra! :)

Jag var på Mediamarkt idag och klämde lite på 5D mkII, den kändes inte riktigt så bra i handen som jag hade inbillat mig. Dock bättre än 550:n ;) Hur som helst så tror jag att jag bestämde mig för att strunta i den för nu iaf och köra på med mig 550 ett tag till.
Jag köpte mig iaf ett Canon EF 70-200 f/4L USM. Har inte hunnit testa det ännu men i morgon ska det fotas lite :)

I nuläget funderar jag på om jag ska köpa någon normalzoom typ Canon EF 24-70/2,8 L USM, eller nån liknande. Känner nog att jag vill ha något ljusstarkt då jag är van vid mitt fasta 50 1,8.
Eller ska jag köpa ett fast 50 eller kanske 35 istället? Har läst lite blandade omdömmen om just Canon EF 24-70/2,8 L USM, många skriver att det inte är så skarpt som man hoppas. Det avskräcker mig en hel del med tanke på prislappen.

Hur kollar jag enklast så jag inte har front/back-fokus på mina objektiv?

Tack än en gång för all hjälp! :)

Oj här hände det grejor,
men är det ingen som funderat på vad som ledde till en "uppgradering" från D80 till 550D. Det kanske är dumt att bara slänga sig på ett köp som snabbt leder till en fjärde kamera?

Nu är jue 550D ganska mycket nyare än en D80, men inte lika anpassad ergonomiskt. Kanske bara ville ha en Canon istället? Eller kameran trasig eller något sådant.

Men som sagt kan jue hjälpa lite med guidningen.

För övrigt så anser jag att den traditionella spegelreflexkameran a la 550D är på väg att försvinna från marknaden.
Det kommer att gå snabbare än vad vi tror.

De mindre formaten som M43, Nex, Nikon 1 mfl kommer att ta över helt och hållet inom några få år.
Utvecklingen går så snabbt att innan vi vet ordet av så slutar tillverkarna göra spegelförsedda kameror.
I Japan har spegellöst redan tagit enorma andelar av marknaden för systemkameror.
En NEX eller en Panna G-seriekamera är redan i dag överlägsen på många punkter och lika bra på de andra.
De är dessutom mycket mindre.
Det finns säkert protester i luften från fotografer som inte är beredda att se in i framtiden, det finns också människor som fortfarande köper LP-skivor:)

Jag har jobbat som fotograf i mer än 40 år. Idag har jag Canon 1Ds mk3 och Canon 7D + ett tiotal L-gluggar. Dessutom har jag en Panasonic GH2 + sju gluggar.
Från att ha varit bara en resekamera har P blivit min mest använda kamera. Vad vill jag säga med detta; jo, behovet av den stora fantastiska, tunga, systemkameran minskar när den lille levererar tillräckligt bra för att både jag och mina kunder blir nöjda.

Därför är mitt råd att tänka efter innan du bestämmer dig för ett nytt system!

I nuläget funderar jag på om jag ska köpa någon normalzoom typ Canon EF 24-70/2,8 L USM, eller nån liknande. Känner nog att jag vill ha något ljusstarkt då jag är van vid mitt fasta 50 1,8.

Jag skulle inte kunna "leva" utan min normalzoom. Jag använder EF-S 17-55 2.8 IS. Jag värdesätter IS otroligt mycket och det är skönt att ha vidvinkel när så behövs.

Nackdelen är att den inte passar på en 5D om du byter någon gång i framtiden. Men å andra sidan bör den vara förhållandevis lätt att sälja utan att förlora alltför mycket pengar. Köp begagnat så går du nog nära +- noll vid ett framtida byte.

Använder också en 17-55 2.8 IS på en 550D, frågar du mig finns det ingen bättre normalzoom till Canons crop kameror.

Om du bestämmer dig för att skaffa en, eventeullt får huset och gluggen kalibrerat har jag väldigt svårt att se att du blir missnöjd.

Priset är lägre än 24-70, du får ett brännviddsomfång som motsvarar normalzoom på crop, IS, f/2.8, skärpa över hela bildcirkeln redan på f/2.8.. De nackdelar jag kan se är att det inte passar på FF och möjligtvis priset, personligen tycker jag det är prisvärt dock.

Skaffa FF som t ex 5DII kan man gärna göra men huvudanledningen att skaffa just 5D torde vara att få möjlighet till tunnare skärpedjup. Om detta inte är intressant ser jag ingen anledning att välja FF.

Jag skulle säga att bättre dynamiskt omfång, bättre brusegenskaper och den bättre bildkvalitet som en större sensor medför är minst lika tunga, tyngre för vissa (mig till exempel), argument till att skaffa FF som mindre skärpedjup är.

/P

Har idag vart och köpt ett Canon EF 17-40 f4L USM och ett EF-S 60 f2,8 Macro USM, köpte begagnat till vettigt pris.

Har inte hunnit testa så mycket ännu, men det verkar lovande tycker jag.

Så nu har jag följande:

EF 17-40 f4L USM
EF 50 f1,8
EF-S 60 f2,8 Macro USM
EF 70-200 f4L USM

Vad tror ni om det? Något ni hade önskat ytterligare?

Måste säga att efter att ha rannsakat mig själv lite så tror jag att dom oskarpa och disiga bilderna mer beror på mig själv, i form av lite för lång slutartid, för stor bländare och rörelseoskärpa. Men jag är inte helt övertygad ;)

Ska göra lite mer tester och se så att fokusen sitter där den ska med alla objektiven nu i dagarna. Hur gör jag enklast detta? Har för mig att jag läst något om nåt papper man skriver ut och fokuserar på?

För övrigt är jag väldigt sugen på att köpa en 5D mk 1. För att känna på fullformatet lite :)

Tobias Löf Melker: Jag hade en D80 för ett antal år sedan och den såldes för bristande intresse, och när jag kände att jag saknade fotandet för knappt 2 år sedan så blev det en 550D efter att ha läst en hel del goda omdömen om den.
Jag sålde dock min D80 till en kompis så jag har nu i efterhand jämfört den lite med min 550 och känner väl att 550 är ganska mycket bättre på det mesta. Han är själv sugen på att byta till en 550 nu när den ligger ganska vettigt i pris.

EF 17-40 f4L USM
EF 50 f1,8
EF-S 60 f2,8 Macro USM
EF 70-200 f4L USM
70-200 tumme upp !
EFs 60 f2,8 är en fin liten glugg min favorit på den tiden jag hade crop kamera.
17-40 kan du använda som ett normalzoom, den är också en fin glugg, ( fast den kommer till sin fulla rätt på ett FF-hus)

Nu har du en hel del att välja på och prova dig fram.

kör hårt =)

Jag sålde dock min D80 till en kompis så jag har nu i efterhand jämfört den lite med min 550 och känner väl att 550 är ganska mycket bättre på det mesta. Han är själv sugen på att byta till en 550 nu när den ligger ganska vettigt i pris.

Då är det väl inte så mycket att grubbla över :)
Testa ändra lite i bildkontrollerna i kameran och se om du blir nöjdare med andra inställningar. Och vänta ca 500 bilder minst innan du bestämmer dig för en ny kamera.

Då är det väl inte så mycket att grubbla över :)
Testa ändra lite i bildkontrollerna i kameran och se om du blir nöjdare med andra inställningar. Och vänta ca 500 bilder minst innan du bestämmer dig för en ny kamera.

Nej det är nog inte det, som jag skrev ett par rader upp här så beror nog dom mindre skarpa bilderna på handhavandefel ;)
Har fotat lite med mitt nya 17-40 nu och är väldigt nöjd än så länge, skarpt ända ner på pixelgranskning.
Måste bli bättre på att använda mitt stativ, och blixt när inte ljuset räcker till!

Ska försöka få upp lite bilder här på fotosidan i dagarna med :)

Har idag vart och köpt ett Canon EF 17-40 f4L USM och ett EF-S 60 f2,8 Macro USM, köpte begagnat till vettigt pris.

Har inte hunnit testa så mycket ännu, men det verkar lovande tycker jag.

Så nu har jag följande:

EF 17-40 f4L USM
EF 50 f1,8
EF-S 60 f2,8 Macro USM
EF 70-200 f4L USM

Vad tror ni om det? Något ni hade önskat ytterligare?

Det skulle väl varit en riktig vidvinkelzoom för APS-sensor, dvs. 10(12)-24 eller liknande. Ett längre tele kanske, men 200 är rätt ok.

Du sa att 550D känns lite liten och plastig, plastigheten är som den är men en tanke för att få bort litenheten är att skaffa dig ett batterigrepp. Jag gjorde det till min 550D och jag tycker kameran känns mycket bättre i handen med batterigreppet (har stora dasslock till händer) och känns mer stabil när jag fotar.
Håller med vad dom flesta ovan skrivit att prova att köpa in ett eller ett par nya objektiv (dock kan du ju se till att dom passar för ett ev kamerabyte till FF senare) och ut och prova fota mera med dessa och se vad det gör för ditt fotande, spar en del av budgeten och komplettera med ytterligare objektiv eller kringutrustning när du skjutit in dom nya gluggarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar