Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera med eller utan bärrem

Produkter
(logga in för att koppla)
Använder aldrig rem! Är bara i vägen.
Bär oftast kameran i stativfästet om den inte sitter på stativet. Har en liten handledsrem på stativfästet som tappskydd.
 
Har en smal läderrem (Nikon F2 originalrem), oftast tvinnar jag den runt handleden när jag bär kameran
i handen och fotar, annars funkar den bra över axeln, mjuk och lite elastisk, den luktar gott också :)
 
Har alltid remmen, men allt som oftast lindad rund handen för stöd och tappskydd, någon enstaka gång över axlen när jag gör något annat och behöver ha händerna fria, och aldrig runt halsen.
 
Alltid rem, och så ofta som möjligt runt halsen. Förstår inte hur man klarar sig utan, frigör en hand vid objektivbyten, och man riskerar inte tappa kameran i backen. Det är nog att balansera runt objektiven. Använder inte fotorygga, utan axelväska. Kameran i remmen runt nacken, axelväskan vid sidan på höften och man fixar det mesta som rör objektivbyten etc på stående fot i ett huj. Begriper inte detta med fotorygga, man måste ju av med den från ryggen (antar jag). Kan väl inte bli så mycket mer opraktiskt? Använder man dessutom inte halsrem. Tjaa. Men alla gör ju på sitt sätt.
 
Använder själv http://www.prostrap.com/DeluxeBelt/DeluxeBelt.html

Superkvalité, riktigt läder och den är aldrig i vägen. När jag är ute föredrar jag att antingen ha kameran i handen eller i väskan (har en Think Tank som är väldigt smidig). Ogillar hur den guppar omkring runt halsen, speciellt om det är ett lite större objektiv på. Plus så vet jag aldrig vad jag skall göra av halsremmen när jag lägger ner kameran i väskan (om jag nu skulle ha halsrem så är det en ergonomisk som är lite tjockare och kraftigare). Ska den vara inne, ute eller vad? :p

Passade även på att beställa en http://www.prostrap.com/TwoPointGrip/TwoPointGrip.html (utan stativgängestfästet) :)
 
Annars om man har ett zoomobjektiv typ 70-200 med stativfot, så funkar det alldeles utmärkt att helt sonika hänga kamera över exempelvis höger axel och sedan sticka in stativfoten bakom bältet i byxorna. Det bär upp det mesta av vikten och så har man upp kameran fort som attan vid behov :)
 
Jag har aldrig rem eftersom den bara är ivägen, istället har jag gjort ett bältesfäste av ett snabbfäste till ett stativ så jag använder samma snabbplatta som alltid sitter på kameran ändå.

Det funkar mycket bättre, kameran gungar inte runt när man går med ryggsäck, den är alltid lätt att komma åt och jag är riktigt nöjd med det!

Aldrig mera rem!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.