Annons

kamera inställningar oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
fortsätter i den tråd jag startat för en tid sen, lämnade in sigma 17-70 objektivet dit jag köpte de och fick det justerat gratis,
nu har garantin gått ut och problemet är plötligt tillbaka igen
:(

mycket backfokus

finns det nån bra verkstad i stockholm dit man kan åka med kameran samt objektivet för att få det justerat ihop och vad brukar de kosta? är det vanligt att objektiv tappar sina inställningar? kommer det hända igen tro?

Tror du kommer att få problem med att finna en sådan verkstad. Idag finns inga oberoende verkstäder utan bara ackrediterade märkesverkstäder.

Canon har bara några få verkstäder varav Intervision är den som finns i Stockholm, de hanterar utrustning från Canon, men inte Sigma.

Sigma servas av ett annat bolag (Tura Scandinavia) och de kan inte hantera Canons produkter.

Har själv aldrig haft problemet då jag bara har utrustning från Canon. Finns det någon lösning, kan någon justera delarna tillsammans? Eller är alternativet att justera delarna var för sig mot en normal? Detta kan inte vara en nyhet för Sigma som måste ha en lösning.

Om andra objektiv fokuserar rätt på huset så är det knappast fel på huset så då borde en justering av det felande objektivet räcka.

Ladda ner det där testpapperet från nätet och skriv ut och lägg på ett bord och fota det i 45° vinkel med zoomet i ytterlägena och mittläge och gör det på lite olika avstånd, halv meter, en meter, och som du gjort, då får du en bra bild om var det inte funkar så bra, får du helt knasiga resultat så kan det ju va nåt glappt så det funkar bättre ibland men sämre ibland.
Gör sen samma sak med ett objektiv du tycker funka så har du nåt att jämföra mot, förmodligen lär inte heller det va 100% på alla lägen men då ser du alla fall vilken nivå du kan lägga dig på. Å så har du lite att göra en dag. :)

Men hur som helst kan ju affären säkert skicka objektivet till samma ställe de gjorde förut bara att du får betala, men de kanske är schyssta och gör det gratis eller mot en hyfsad kostnad i o m att du haft problem med det från början.

Tura, som hanterar Sigma, tar helst både hus och objektiv när dom ska justera. Annars använder dom ett "referenshus" från Canon. För mig har det senare fungerat, fast det kanske bara är tur men jag inte velat vara utan kamera de veckor det tar.

Tura håller till i Kungsbacka, så bor man i Göteborg eller så är det möjligen smidigare än om man som jag håller till i Stockholm.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto