Advertisement

Annons

Kamera&Bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Jordi

Aktiv medlem
Har tidigare fått för mig att K&B är
väldigt "pro Nikon".
Råkade komma in på sidan idag och fick det bekräftat.
Man möts av inte mindre än sju olika
länkar till reportage och tester av Nikon produkter.
Hur objektivt känns det?
Längst ned på sidan gnälls det lite på Canon.
 
Jo, så är det nog. De är köpta och står på deras avlöningslista... Eller rättare sagt, vad gnäller du om? Deras sida är upbyggd i bloggform med de senaste artiklarna överst. Vad jag kan se så skrev de en hel drös med artiklar om Canons kameror men det var ju så långt tillbaka i tiden som 24 januari. Huga, har inte Canon släppt några nyheter sen dess? Har de inte kommit med något nytt på en vecka?
Det har inte slagit dig att det har att göra med produktsläpp, vad som är aktuellt för tillfället? När de nya Canonkamerorna testas kommer det att skrivas om det och då ramlar Nikonartiklarna tyvärr längre ner på sidan. Det ser olika ut vid olika tillfällen? När det kommer en ny Nikonprodukt är det den folk vill läsa om och när Canon släpper något skrivs det om den. Och i ditt Canonhjärta svider det extra att det är många artiklar om D3 och D300 och att de testar den nya optiken t.ex. , det som fotovärlden är intresserade av just nu. När nya 1D kom skrev de att det var världens bästa kamera och det var sanning då, inte skrev du något inlägg om att de var Canonvänliga då? Världen färgas lätt av hur man vill att den ska vara, vill du se att de skriver en sak så ser du det.
Tycker nog att de håller sig till saken för det mesta och vet vad de pratar om. Att tidningen dessutom är skriven på svenska gör den läsbar, de andra tidningarna med digital i början är ju så dåligt översatta från danska och engelska att de blir oläsbara
 
Jordi skrev:
Har tidigare fått för mig att K&B är
väldigt "pro Nikon".
Råkade komma in på sidan idag och fick det bekräftat.
Man möts av inte mindre än sju olika
länkar till reportage och tester av Nikon produkter.
Hur objektivt känns det?
Längst ned på sidan gnälls det lite på Canon.
Kolla även fotosidans startsida... Nikon reklam överst och flera länkar om Nikon nyheter... för att störa idig ännu mer kan nämnas att K&B och fotosidan - åtminstone har haft - ett del samarbete;-) P.S. Du kan även göra en sökning på K&B:s chefredaktör här på sidan och spana in hans utrustning.
 
Jag har en känsla att Jeppe fick en bra deal på sina Nikon prylar.
Eftersom hans pris var lägre på gluggarna även efter sänkningen utav priset.
Sedan att fotosidan är nerlusad med ljust Nikon artiklar etc kanske är en tillfällighet.
 
En sån oerhört märklig sak att anta baserat på hemsidan. Nikon släpper en massa nya produkter EFTER att Canon släppt sina första PMA-nyheter, och du gnäller om att de senaste nyheterna ligger överst? Brukar du skriva till dagstidningar och klaga också om de inte skriver om nyheter i den ordning som du sympatiserar med?

Det finns en intervju med Canon-representant, webb-tv om 450D, en pressrelease och en liten grej om kompaktkameror längre ner i bloggen. Använd din livliga fantasi till att fundera på hur sidan såg ut för ett par dagar sen när den hemska pro-Canon-redaktionen (ja, minst ett par av dem fotar uteslutande med Canon, så de MÅSTE ju vara partiska!) toppade med en massa Canon-nyheter.

-1 Troll.
 
Tja, så där är det alltid.

Jag har ett annat exempel.

på DPR fick Nikson D60 en rubrik/nyhet.

När Canon sedan släppte 450D låg nyheten först, sedan kom det lite nyheter imellan du uppdaterade DPR och gav 450D ytterligare en ny headline ... och senare sammasak igen ...

Alltså tre heaslines mot en för nikon ...

För SONYs fall slog DPR ihop två nyheter till en SONY fick alltså en halv headline, för objektiven de nyss släppte.
 
Robin Gyllander skrev:
Har Lars Otto konverterat?????
Jobbar du på att bli portad härifrån eller?

Apropå reportagen; Just nu är det kanske inte så konstigt att det är mycket Nikon, dom har ju kommit med rätt många intressanta nyheter på slutet och det har kanske varit lite torka för dom jämfört med det som Canon kommit med under senare år.
 
snap skrev:
Jag har en känsla att Jeppe fick en bra deal på sina Nikon prylar.
Eftersom hans pris var lägre på gluggarna även efter sänkningen utav priset.
Sedan att fotosidan är nerlusad med ljust Nikon artiklar etc kanske är en tillfällighet.

Vill bara dementera detta. Att fotosidan var nedlusad med just Nikonnyheter var för att Nikon släppte mycket grejor just då och både David och jag skriver. Tittar ni just nu, ser ni att det är mycket Sony-nyheter och att jag av en tillfällighet även testar A700.

Jag fick bra pris av affären jag handlade av. Pga att jag begärde in anbud för en större utrustning. Det har inget att göra med varken fotosidan eller att jag testade kamerorna.

Däremot beteckandes jag som en "viktig" kund hos Nikon, då jag bytte system och faktiskt stod utan kamera. Som en liten parantes kan jag säga att jag är först i sverige att bli NPS med bara en D40x ;)

Men nu får man väl skit för det och bli kallad Nikon-bias. Jag struntar i vad som står på kameran och använder det som jag tycker är bäst. Det har under många år varit Canon, men nu kände jag att så inte var fallet.
 
Jeppe skrev:
Vill bara dementera detta. Att fotosidan var nedlusad med just Nikonnyheter var för att Nikon släppte mycket grejor just då och både David och jag skriver. Tittar ni just nu, ser ni att det är mycket Sony-nyheter och att jag av en tillfällighet även testar A700.

Jag fick bra pris av affären jag handlade av. Pga att jag begärde in anbud för en större utrustning. Det har inget att göra med varken fotosidan eller att jag testade kamerorna.

Däremot beteckandes jag som en "viktig" kund hos Nikon, då jag bytte system och faktiskt stod utan kamera. Som en liten parantes kan jag säga att jag är först i sverige att bli NPS med bara en D40x ;)

Men nu får man väl skit för det och bli kallad Nikon-bias. Jag struntar i vad som står på kameran och använder det som jag tycker är bäst. Det har under många år varit Canon, men nu kände jag att så inte var fallet.

Hehe NPS med en D40x :) lite kul! Borde du nästan ha som signatur i dina inlägg :)
 
Jag tycker Kamera & Bild blivit mer Nikon orienterade sedan dom fick en Canonfotograf som chefredaktör ;)

Men dom har blivit tillräckligt bra för att få mig att börja prenumerera igen. Slutade med det när hela tidningen kändes som ett programblad för en fototävling.
 
och sonys objektiv nyheter får inte en sen egen notis som nikon ;)

450D fick dessutom ligga högst upp i mittenspalten med en stor bild ...
 
ondjultomte skrev:
och sonys objektiv nyheter får inte en sen egen notis som nikon ;)

450D fick dessutom ligga högst upp i mittenspalten med en stor bild ...

Sant, livet är orättvist.. och jag som inte ens äger en Canon ;)

Håller på att leta mer info om gluggarna just nu.
 
tettimul skrev:
Jo, så är det nog. De är köpta och står på deras avlöningslista... Eller rättare sagt, vad gnäller du om? Deras sida är upbyggd i bloggform med de senaste artiklarna överst. Vad jag kan se så skrev de en hel drös med artiklar om Canons kameror men det var ju så långt tillbaka i tiden som 24 januari. Huga, har inte Canon släppt några nyheter sen dess? Har de inte kommit med något nytt på en vecka?
Det har inte slagit dig att det har att göra med produktsläpp, vad som är aktuellt för tillfället? När de nya Canonkamerorna testas kommer det att skrivas om det och då ramlar Nikonartiklarna tyvärr längre ner på sidan. Det ser olika ut vid olika tillfällen? När det kommer en ny Nikonprodukt är det den folk vill läsa om och när Canon släpper något skrivs det om den. Och i ditt Canonhjärta svider det extra att det är många artiklar om D3 och D300 och att de testar den nya optiken t.ex. , det som fotovärlden är intresserade av just nu. När nya 1D kom skrev de att det var världens bästa kamera och det var sanning då, inte skrev du något inlägg om att de var Canonvänliga då? Världen färgas lätt av hur man vill att den ska vara, vill du se att de skriver en sak så ser du det.
Tycker nog att de håller sig till saken för det mesta och vet vad de pratar om. Att tidningen dessutom är skriven på svenska gör den läsbar, de andra tidningarna med digital i början är ju så dåligt översatta från danska och engelska att de blir oläsbara

Du har väl just läst vad jag "gnäller om".
Vad är det för kaxig fråga?
verkar vara ett känsligt surt träsk.
Jag är bara intresserad av sanningen och ifrågasätter ofta min omgivning när det luktar köpta lögner.
Önskar själv att mina ef gluggar skulle passa
på d300 just nu.
 
Jordi skrev:
Du har väl just läst vad jag "gnäller om".
Vad är det för kaxig fråga?
verkar vara ett känsligt surt träsk.
Jag är bara intresserad av sanningen och ifrågasätter ofta min omgivning när det luktar köpta lögner.
Önskar själv att mina ef gluggar skulle passa
på d300 just nu.

Förstår inte vad du tycker är köpta lögner. Om du har läst K/B mer än de sista två numrena så vet jag inte vad du begrundar ditt ifrågasättande med. När Canon kom med sina stora släpp förra året tyckte jag att det var mest Canon hela tiden i tidningen.
Nikon dominerar ju de flesta fototidningar just nu och det är väl fullt naturligt, då läsarna ofta intresserar sig för det allra senaste på marknaden.
/Conny
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.