Annons

Kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

pallella

Aktiv medlem
jag har en bärbar pc kopplad till en extern skärm (www.dustin.se/product/5010664903/philips-273e3qhsb-27-wide-tft-led-black/)

När jag försöker kalibrera skärmen, genom att följa Windows instruktioner, får jag ett meddelande om att det inte går att kalibrera eftersom bilden är speglad, den visas på flera bildskärmar.
hur ska jag göra då?

jag har inget kalibreringsverktyg och jag behöver kalibrera eftersom bilderna jag framkallar blir väldigt mörka.
 
Det finns inget bra sätt att lösa det här utan att faktiskt ha tillgång till ett kalibreringsverktyg, det blir bara gissningar.

Men du kan nog anta att du kan sänka ljusstyrkan till 25-50% åtminstone. Skärmar verkar vara utan undantag för ljust ställda. Du kan ju ställa skärmen manuellt så att den matchar en utskrift från en känd källa, tex Crimson. Men det är som sagt en gissningslek.
 
Det finns inget bra sätt att lösa det här utan att faktiskt ha tillgång till ett kalibreringsverktyg, det blir bara gissningar.

Men du kan nog anta att du kan sänka ljusstyrkan till 25-50% åtminstone. Skärmar verkar vara utan undantag för ljust ställda. Du kan ju ställa skärmen manuellt så att den matchar en utskrift från en känd källa, tex Crimson. Men det är som sagt en gissningslek.

Hej !

Börja med att lägga ett vitt papper brevid din skärm i det betraktningsljus
du använder, ett vitt papper är INTE ett kopieringspapper eftersom det innehåller
vitmedel och luras, utan helst ett fine art f-papper.
Ställ in skärmens ljusstyrka , ha en vit bakrund ex från Ps eller annat
så att pappret och skärmen överensstämmer. Det kommere de inte att göra
men så nära som möjligt. Ev behöver du öka betraktningslkjuset.

----------

Det går inte att få detta perfekt med ögonen så här, ev lite bättre, så planera ett inköp
av skärmkalibrator.

//MW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.