Annons

Kalibrera skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexNerö

Aktiv medlem
Jag kalibrerar min LaCie med Spyder3 och allt ser bra ut och det skapas en profil.
när jag sedan öppnar photoshop ska jag välja proof setup och där välja denna skärmprofil som skapades och sedan preview... är det då jag ser korrekt? om jag sedan väljer visa adobe rgb eller srgb blir det ju astronomisk skillnad. om bilden ser kanon ut i med min skärmprofil och jag väljer visa srgb är det då detta jag kommer se om jag laddar upp på nätet? frågan är då om jag ska välja srgb och justera bilden i detta läget?

Du ska inte välja din skärmprofil när du softpoofar. Softproof betyder att du försöker använda skärmen till att återge hur bilden kommer att se ut i utskrift. Du ska alltså välja att softproofa med den utskriftsprofil du avser att skriva ut med. Därefter kan du justera bilden på bildskärmen så att du får en så god överenstämmelse som möjligt med den utskrivna bilden.

softproof

ok jag redigerar bilden utan softproof men när jag ska konvertera till srgb och lägga på webben ska jag då softproofa med Srgb som val eller är det fel? här får jag ju en stor ändring när det går ut på webben eller ska jag bara konvertera till srgb and thats it... jag vill få kontroll på bildlen innan den går ut på nätet..

Vad är det för kontroll du söker? Du har tyvärr ingen som helst kontroll över hur din bild kommer att se ut på andras bildskärmar. De flesta har billiga okalibrerade bildskärmar och du har ingen aning om hur bra eller dåligt din bild kommer att återges via internet. Därför behöver du bara konvertera den till sRGB och dessutom kan det vara bra att bädda in sRGB-profilen i bilden, så att de webbläsare som är färghanterade vet vilken färgrymd din bild är i.

Du ska inte se någon skillnad på bilden när du konverterar till sRGB och inte heller om du softproofar med den profilen. Ser du en stor skillnad gör du något fel. (Du får t ex inte tilldela/assign en profil utan ska konvertera och om du softproofar ska du inte kryssa i 'Preserve RGB numbers'.)

färg

Om men om man leker med tanken att alla har kalibrerade skärmar som min så har jag en kanonfin bild i Srgb på datorn och om jag då softproofar med Srgb profilen så får jag extremt rödstick och en mycket dålig bild.. är det då detta alla på nätet kommer se på sina "kalibrerade" skärmar? Srgb är väl inte så mycket mindre än AdobeRgb att en bra bild blir kass för att man krymper ner den till Srgb?
laddar jag upp denna på nätet ser den ju kass ut även på min skärm i explorer.
Det jag söker är mer webkontroll och kunna se vad man lägger upp

har du color management inställd rätt och under kontroll på PS? Ifall du har en RÄTT kalibrerad skärm och skärmen och photarn är i synk så ska det inte ske någo drastiskt. Alltså. Skärmen är kalibrerad och det är en skärm profil. Inte att förväxla med arbetsprofiler i photarn. Ifall du vill göra en proof så kom ihåg att kolla dom olika moderna konverteringen kan ske genom, dom har lite olika resultat, men det borde inte heller vara något helt drastiskt.

Om men om man leker med tanken att alla har kalibrerade skärmar som min så har jag en kanonfin bild i Srgb på datorn och om jag då softproofar med Srgb profilen så får jag extremt rödstick och en mycket dålig bild.. är det då detta alla på nätet kommer se på sina "kalibrerade" skärmar?
Om du softproofar på rätt sätt, dvs går in på Proof setup > Custom och väljer att simulera sRGB utan att kryssa i Preserve color numbers, så ser du ingen skillnad. Det blir samma sak som om du konverterar bilden till sRGB.

Det jag söker är mer webkontroll och kunna se vad man lägger upp
Spara bilden med Save for web funktionen istället och öppna den i en webbläsare, så ser du hur bilden kommer att se ut på internet om någon använder en liknande, kalibrerad skärm som du gör. Sedan beror det ju på vilken webbläsare man använder och om den kan färghantera eller ej...

... om jag då softproofar med Srgb profilen så får jag extremt rödstick och en mycket dålig bild.. är det då detta alla på nätet kommer se på sina "kalibrerade" skärmar?
Ah, nu tror jag jag vet vad du gör, du softproofar en bild i sRGB med sRGB-profilen. Lite osäker på vad som händer här, det verkar ta ut vartannat, jag gissar att det blir som om du simulerar hur en icke färghanterad applikation skulle visa bilden, dvs samma sak som om du väljer Windows RGB eller Internet Standard RGB som det heter i CS5.

Effekten syns nog bara på en wide gamut skärm, där får man samma intensiva effekt på röda färger som utan färghantering.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto