Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalender

Produkter
(logga in för att koppla)

reecoy

Aktiv medlem
Är det någon som har tips på bra verktyg för att skapa kalendrar. Jag har sett att det finns en del program på nätet, men inte testat något ännu. Än så länge så har jag använt word, det funkar okej, men det kanske finns något bättre sätt?!?

P.S.
Årets version av min kalender finns på
http://reecoy.hypermart.net/kalender 2004.pdf (670 kB)
för den som är nyfiken.
D.S.
 
Hej!

Jag livar upp denna tråd igen!

Jag är också på jakt efter ett smidigt sätt att göra en kalender. Någon som vet nu ett år senare?

MVH Uffe
 
Jag har nu upptäckt att det finns en kalenderfunktion i word, där man kan skapa kalendrar. Jag har en engelsk version och kalendern blir därefter...men jag antar att det finns motsvarande i den svenska versionen av word.

Det finns även tomma mallar på nätet som sedan kan fyllas med den info man vill ha, vilket är krångligt och tar lång tid. Avslutningsvis kan jag nämna att det finns program att köpa som underlättar skapandet av sin egen kalender.

P.S. Min version av 2005 års kalender finns på
http://www.reecoy.com/kalender05.pdf (4,66MB)

/Magnus
 
En rätt svår lösning men helt klart den mest flexibla, är ju alltid att göra den själv. PHP eller ASP.net är två bra webtekniker som kan användas. ASP.net har tom en kalenderfunktion inbyggd så det blir bara några rader kod.

PHP är dock det enda jag kan och där är det lite knepigare. ASP.net kan man nog lätt göra det om man bara har lite grundkunskaper. Jag sökte på google och fick dessa

http://builder.com.com/5100-6373-5319954.html
och
http://samples.gotdotnet.com/quicks...ebforms/ctrlref/webctrl/calendar/doc_cal.aspx

Annars är www.php.net utmärkt om man vill göra det i PHP istället.
 
Bästa kalender programmet

Melin software "Calendervision" ett svenskt företag har ett utmärkt program för att göra olika kalendrar. Dessutom på svenska...och inte så dyrt heller
 
kalenderprogram med namnsdag?

Tar upp en gammal tråd. Skulle vilja göra en kalender själv som verkligen blir snygg och inte bara har samma utseende som vilken snabblabbskalender som helst.

För att kunna formge fritt själv vore det bäst om kalendern kunde göras i t ex Pagemaker, Indesign eller liknande. Publisher har jag aldrig provat. Har försökt med Microsoft office XP Word. Finns 2 olika sätt, dels en kalendergenerator, dels ladda ner färdiga mallar från Microsoft för 2006.
Dock har inga av dessa namnsdagar och riktigt bra layout är ganska svårt i word... även om man kan få rätt fina resultat med mycket pill. Testade att installera Melins program men det är tydligen inte alls avsett för väggkalendrar.
Bäst skulle det vara med ett program som genererade kalenderdelen i ett format som man kunde importera till Pagemaker/indesign.

Men även andra lösningar vore välkommna, dock med vanlig kalenderinfo som t ex namnsdagar och helgdager. Eventuellt även övriga speciella dagar och info om måncykel. Eventuellt var man kan köpa lösa blad i nödfall och skanna för att slippa klistra på.

Snälla hjälp !!! Finns det någon som har bra tips skulle jag bli jätteglad.
 
Och så här blev den

Jag valde A4-format på sidorna (Omslaget 297x225 för att få rum med hänganordning) så att kalendern spiralinbunden blir ca:A3. Jag valde detta format för att få utrymme i kalenderdelen för anteckningar. Spiralinbindningen kostade 20 kr/ex + 50 kr i startkostnad.
 

Bilagor

  • mt9k3424-web-small.jpg
    mt9k3424-web-small.jpg
    30.7 KB · Visningar: 1,667
ytterligare bild för att visa hur jag löst upphängningen/sidhållaren. På detta sett slipper jag lossa kalendern varje månad, bara att vika upp bladet och stoppa in under fliken som även fungerar som förstärkning till upphängningen.
 

Bilagor

  • mt9k3436-web-small.jpg
    mt9k3436-web-small.jpg
    30 KB · Visningar: 1,659
Utsnitt. Jag har lagt in flaggdagar, månfaser, helgdagar, födelsedagar, bröllopsdagar etc. i kalendern som en kom-ihåg-hjälp för närmast sörjande.

Mvh / Peter
 

Bilagor

  • mt9k3428-web-small.jpg
    mt9k3428-web-small.jpg
    56.3 KB · Visningar: 1,699
Senast ändrad:
PeBro skrev:
Utsnitt. Jag har lagt in flaggdagar, månfaser, helgdagar, födelsedagar, bröllopsdagar etc. i kalendern som en kom-ihåg-hjälp för närmast sörjande.

Mvh / Peter

Mycket snyggt!
Var beställde du den ifrån sedan? Kostnad?
Finns ju en del fotolabb som fixar kalendrar, nån som testat dessa?

Mvh

Daniel
 
Daniel Stenholm (danielstenholm) skrev:Mycket snyggt!
Var beställde du den ifrån sedan? Kostnad?
Finns ju en del fotolabb som fixar kalendrar, nån som testat dessa?

Mvh

Daniel

Tack så mycket!
Jag fuskade på jobbet (Xerox DC8000).
Vi har inte spiralbindning däremot varför jag lät ABA fixa det för priset enl. ovan.

/Peter
 
Wow... verkligen supersnyggt. Gillar speciellt hur du fått till kalenderdelen ned namnsdagar, månfaser, helgdagar och rubet. Helt klart grymt proffsigt. :)
 
Tack Niclas! Det tog "lite" tid att fixa till alla namnsdagar etc. men det var det värt, den blev rätt uppskattad av släkt och vänner :)
 
Ursäkta att jag tar upp tråden lite sent, men svaret kan vara bra ändå.

Här har du min hemsida:
http://kjell.haxx.se/kalender/

Namnsdagar, födelsedagar, helgdagar, flaggdagar, månfaser och utskrift i 5 olika format. Dina bilder läggs in automatiskt på korrekt plats.

Windows och Excel är enda kravet.

// Kjell
 
Snygga kalenderlösningar, men jag är på jakt efter ett smidigt sätt att göra en kalender i stående A3-format med spiralbindning i ryggen. Problemet är att jag varken har A3-skrivare eller spiralbindningsprylar och de kalenderlösningar jag hittat på nätet för beställning har samtliga färdiga mallar med en (alldeles för liten) liggande bild högst upp. Jag vill ha stående bilder tryckta över hela bladet. Är det någon som har ett tips på en lösning där inte varje blad för sig går på en hundring...?
 
Spygg skrev:
Snygga kalenderlösningar, men jag är på jakt efter ett smidigt sätt att göra en kalender i stående A3-format med spiralbindning i ryggen. Problemet är att jag varken har A3-skrivare eller spiralbindningsprylar och de kalenderlösningar jag hittat på nätet för beställning har samtliga färdiga mallar med en (alldeles för liten) liggande bild högst upp. Jag vill ha stående bilder tryckta över hela bladet. Är det någon som har ett tips på en lösning där inte varje blad för sig går på en hundring...?

Inga släktingar/vänner som sitter på en A3 skrivare du kan få låna, mot att de får en färdig kalender?

Bilder över hela A3-arket, var ska du ha kalendern då?

Spiralbindning fixade ABA (http://www.aba.nu/privat/index.html) åt mig för 20 Sek/kalender plus 50 Sek i startkostnad.

Glöm inte visa resultatet! :)
 
Häftad almanacka uppslagen A4 bild o kalender

Försöker hitta program/mall t.ex. í Publisher för en almanacka med liggande bilder och på nästa sida liggande kalender, som blir nedanför på samma uppslag. Skall göras på 28 sidor (liggande). Sid 1-3 text, sid 4-5 jan., sid 6-7 febr. osv.
Finns några tips?
Sture C.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.