Ja vi kan fortsätta att gissa. Om parterna aldrig blev överens så finns inget dokument. Inget skrivet. Bara minnet av den förhandling som pågick men aldrig gick i lås. Olika minnen. Olika uppfattning.
Men visst går det utmärkt att sätta stopp efter att ha sagt A. Göra en pudel, och dra sig tillbaka till förhandling mellan två parter i rummet istället för via sociala medier. Men var man aldrig överens. Finns det inget avtal. Ja vad finns det då att diskutera nu?
Arbetsgivaren skrev här att de gav ett erbjudande om anställning som bland annat innefattade en enligt dem skälig lön.
De skrev det, de berätttade det, alldeles självmant.
Det tycks alltså ha funnits ett färdigt förslag att ta ställning till.
Självklart vet arbetsgivaren vad de erbjudit.
Det här erbjudandet skulle jag tycka var intressant att få ta del av.
Inte minst för att det är till en medborgare som tycks vara skriven i ett annat land.
Något av det märkligaste i den här historien, för mig, är att jag tycks vara den ende här som är intresserad av att se hur det anställningserbjudandet ser ut.
Sedan, har man sagt a får man säga b.
Som jag läser arbetsgivarens inläägg, så upopfattar jag det som att motparten framställs i negativ dager, när denne tackar nej till ett generöst erbjudande.
Fast anställning med skälig lön får anses vara ett generöst för en fotograf.
Sedan gäller det förstås hur vilkoren i avtalet ser ut ......
PMD skiver:
"
Det lite märkliga är då att fotografen anlitar SAC för att göra en arbetsrättslig tvist av en anställningsförhandling."
Vi vet inte exakt, men sannolikt är det inte det anställningerbjudandet konflikten gäller.
Ifall det t.ex. inte förekommit något direkt kränkande, så är det bara ett försök till överenskommelse som misslyckats.
Som andra skrivit här, något helt normalt.
Och, ifall man inte kommer överens om vilkoren, så blir det ingen anställning.
Men, som jag spontant läste arbetsgivarens inlägg, skulle det högst eventuellt, kunna ha varit på ett annat sätt.
Erbjudandet om anställning gavs i så fall som någon typ av kompensation, konfliktlösning, för något som skett tidigare.
I så fall skulle anställningserbjudandet i sig kunna ha uppfattats som okey, men, inte som en kompensation för någon tidigare oegentlighet (typ lönetvist eller något annat).
OBS. Detta är ren spekulation.
I dagens samhälle förekommer dock, i vissa fall, att anställning ges mot någon form av "betalning", främst till utländska medborgare.
OBS. Igen. Hur det är i det här fallet vet jag inget om.