Hej allihop!
Henrik på Kaffebrus här.
Jag vill börja med att uttrycka min uppskattning för att ni valt att förhålla er kritiskt till informationen som SAC gått ut med, för att ni haft en aktiv diskussion här och för att ni visat ert stöd i sociala medier.
Vi är fortfarande i förhandling med Malmö LS av SAC och försöker hitta en lösning.
Jag tycker inte att en sådan här situation ska diskuteras i media utan mellan berörda parter men SAC ger oss inget val. Jag ska därför ge en kort beskrivning av situationen från Kaffebrus perspektiv. Konflikten rör en frilansfotograf som Kaffebrus samarbetat med mot arvode utbetalt till hens spanska firma efter att Kaffebrus mottagit fakturor från den spanska firman. Fotografen uttryckte i våras en önskan om att bli anställd och en förhandling påbörjades utan att vi kunde enas kring ett avtal. Kaffebrus erbjöd anställningsavtal med skälig lön men det nekades av fotografen.
SAC menar att det hela tiden rört sig om en anställning, och vi menar att det är ett frilansuppdrag. Det rör sig alltså inte om en löneskuld, utan att fotografen ej längre vill fakturera för sitt utförda uppdrag såsom hen gjort tidigare. Kaffebrus ges av SAC ingen möjlighet att betala ersättning till fotografen förutom som en löneutbetalning, och löneanspråket som SAC upprepat kommer med är betydligt högre än den tidigare överenskomna ersättningen.
Jag vill till sist klargöra att det som SAC sprider på Instagram och Facebook inte stämmer med verkligheten. Inga leveranser är stoppade, deras blockad som de lagt upp bilder på gjordes efter stängningstid på Kaffebrus. DHL hade vägarna förbi (vilket de har flera gånger om dagen) då flera företag delar samma adress. Dessutom bedriver SAC en olovlig stridsåtgärd då det inte finns en klar och förfallen fordran på lön. Självklart har alla anställda på Kaffebrus fått betalt!
Det går bra att mejla mig direkt på
[email protected] - flera av er har hört av sig via Instagram och Facebook och det går givetvis bra också.