Det tycker inte jag. Parterna och deras ombud bör få lösa sin konflikt utan närvaro av gamar på internet-forum.
Att det ena ombudet själv valt att göra striden offentlig är dock ett intressant fenomen som jag gärna diskuterar. Finns det generaliseringar att göra. Är vi på väg i en ny riktning. Etc.
Här, på detta internetforum, Fotosidan, är diskussionen inne på sin fjärde sida.
Här, på Fotosidan, har arbetsgivaren valt att ge sin syn, liksom personer som försvarat arbetsgivaren.
Motparten har inte gett sin syn.
Däremot har det förekommit smutskastning av motpartens fackliga organisation. I stora stycken grundat på okunskap, anser jag.
Om arbetsgivaren här valt att säga "A", t.ex. berättat att de givit ett erbjudande om anställning med "skälig lön", så är det rimligt att de även säger "B", dvs att de konkret berättar vad deras anställningsförslag innehöll.
Det är intressant för oss(?)/mig här på Fotosidan, av flera skäl.
Dels för att förstå konflikten bättre, mer kunna bilda sig en egen uppfattning, dels för att anställningsvilkor för fotografer är allmänt intressenta.
När en konflikt mellan en arbetstagare och en arbetsgivare gått så här långt, blivit så infekterad, brukar man söka en förhandlingslösning där parterna kan gå skilda vägar.
Även oavsett det, kan jag inte se att förhandlingarna skulle kunna ta skada av att vi här på Fotosidan skulle få kännedom om innehållet i det bud som det redan berättats om.
Arbetsgivaren kunde ha gjort som du anser Petter.
Svarat att "nej", det här ärendet diskuterar vi inte offentligt, inte i media, inte på internet, etc, - det här försöker vi lösa med vår motpart.
Jag hade förstått och respekterat det.
Nu valde arbetsgivaren en annan linje här på Fotosidan. Man gav sin bild av konflikten, och ställde arbetstagaren i dålig dager.
Då får man ta ansvar för sitt utspel, och svara på de frågor från oss som kan komma upp i samband med utspelet.
I min värld är det i princip självklart.