Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K7:ans autofokus!

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Hej ! Testade K7:an i butik och blev helt tagen, men eftersom batteriet var nästan tomt funkade ingenting. Det jag undrar är hur ni som har eller har provat kameran upplever hastigheten på autofokusen,alltså med objektiv utan inbyggd motor ? Fotar mycket fåglar så nästa kamera får gärna vara lite snabbare än min K200D ! M.V.H. !
 
Fantastiskt snabb. FA35, FA20-35, FA50, DA14, FA85, FA24. Alla funkar jättebra för mig. Snabb, bestämd och exakt fokus. Men jag jämför ju mest med K20.
 
Tack för svaret ! Läste testen om K7 i tidningen FOTO och Canon 50D var dubbelt så snabb men det testet var med objektiv med inbyggd motor,och filmfunktion är jag inte intresserad av så-svårt! Har inte köpt på mig en massa objektiv till Pentaxen så förlorar inte mycket om man skulle gå över till Canon ! Autofokusen är just Pentax svaghet men allt annat är ju himla bra. MVH
 
Autofokusen på K-7 är av en helt annan klass än på K20. Båda är bra i bra ljus och kontrastrikt motiv, men K-7 fortsätter att leverera även när det blir mörkt. Dessutom har K-7 levererat spot on fokus med alla objektiv utan några justeringar så här långt. Min K20 krävde lite trixande mad AF-inställning för olika objektiv och för olika avstånd. Obs, jag har två K-7 och båda uppför sig på exakt samma sätt. Inte tillräckligt statistiskt underlag för att visa något, men det känns som tillverkningskontollen är striktare, alternativt har kameran en självjusterande design.

Jag upplever ingen skillnad i hastighet mellan skruvobjektiv eller SDM, fördelen med SDM ser jag framförallt i att det är tyst. Men om blixtsnabb fokus är det allra viktigaste när man köper kamera, då kanske man inte skall välja Pentax. För mig är det tillräckligt snabbt, och framförallt väldigt exakt. Jag tycker det finns massor av trådar hos framförallt Canon om hur fokusen är snabb, men att få bilder är skarpa (objektiv med litet skärpedjup). Ofta är en exakt fokus viktigare än en snabb, och ofta så är en manuellt inställd fokus enda alternativet i alla fall då det finns andra objekt i bilden på närmare avstånd.
 
Tack för svaret ! Läste testen om K7 i tidningen FOTO och Canon 50D var dubbelt så snabb men det testet var med objektiv med inbyggd motor,och filmfunktion är jag inte intresserad av så-svårt!

Och enligt det testet är K-7 lika snabb som Nikon D300 som anses vara en snabb kamera.

Varför tror du att motor i objektivet eller motor i kamerahuset gör en skillnad för autofokusens hastighet? Fördelen med motor i objektivet är att mekanismen kan göras tystare jämfört med motor i huset där ett mekaniskt länkage kopplar ihop kameran och objektivet, och det är denna koppling som låter när huset fokuserar objektivet.
Skillnad i hastighet beror på andra faktorer än metoden motor i huset respektive motor i objektivet. Den motor som finns i K-7 är stark.

Det är ju samma AF enhet som behandlar informationen och styr motorn i huset respektive motorn i objektivet.

Denna AF enhet är snabbare på K-7 än tidigare Pentax-kameror. Dessutom är K-7 utrustad med färgkänslig AF sensor och extra belysning för att stödja systemet i dåligt ljus. Detta gör att det är rätt stor skillnad mellan en K-7 och en K200D.
 
Som Roland skriver är motor i objektivet inget som med automatik betyder snabbare AF. Min gamla K20D fokuserade snabbare med FA 50/1,4 än min Nikon D700 gör med både 50/1,4 G och Sigmas nya 50/1,4. För övrigt tycker jag det oftast också är en fördel med ett visst ljud från AF då iaf jag tydligare uppfattar när kameran har hittat fokus. För en rättvis jämförelsen mellan kamerahusen Canon 50D och K7 krävs givetvis att man använt samma objektiv i testen.

K20D hade som största svaghet långsam AF i dåligt ljus men där kanske K7 är förbättrad?
 
Senast ändrad:
K20D hade som största svaghet långsam AF i dåligt ljus men där kanske K7 är förbättrad?

K-7 är väldigt förbättrad vid svagt ljus. Blir det ändå mindre ljus har den ju också en lampa som tänds. K-7 fokuserar också rätt vid dåligt ljus, något som K20 ibland lurar en med, den säger att den hittat fokus, men det har den inte. Det enda som verkar kunna lura även K-7 är punktformiga och starka ljuskällor, typ spotlights på en scen. Dessa är ju små och skarpa så det är antagligen inte lätt för någon kamera att inte bli lurad av dem.
 
Tack för att ni tagit tid på er att besvara min fråga ! Jag tänkte mest på min DA 55-300 om den kommer uppföra sig bättre med K7:an än vad den gör nu på K200:an ? Men en K7 blir det om ett tag
 
Tack för att ni tagit tid på er att besvara min fråga ! Jag tänkte mest på min DA 55-300 om den kommer uppföra sig bättre med K7:an än vad den gör nu på K200:an ? Men en K7 blir det om ett tag

I bra dagsljus är det liten skillnad i läge AF-S. I läge AF-C så är K-7 kraftigt förbättrad. I dåligt ljus är läge AF-S klart bättre på K-7:an, särskilt i glödlampsbelysning. Detta gäller alla objektiv, inklusive ditt 55-300.
 
Jag har ett Tamron 28-75 2.8 som inte fokuserade rätt med k10àn, bakfokus och framfokus och gud vet vad....med k7àn sitter fokus 100% varje gång.
 
Ja ,det är i läge AF-C ,inomhus och utomhus i svagare ljus som K200:an inte fokuserar så bra,och den här irriterande pulserande blixten !!! Men i klart dagsljus är det inga problem,annars är jag supernöjd med K200:an men det är väl snart dags att " släppa in" storebror ! M.V.H.
 
K200D har hjälpbelysning för AF i blixten, medan K-7 har separat hjälpbelysning i form av en liten lampa. Dessutom är ljuset från K-7:ans hjälpbelysning grönt. Att hjälpbelysningen tänds vid svagt ljus får man räkna med, det är ändå så att Pentax tänder lampan i svagare ljus än konkurrenterna tänder sina lampor. Pentax använder alltså ett lägre tröskelvärde för sin hjälpbelysning, väntar längre med att tända den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.