Autofokusen på K-7 är av en helt annan klass än på K20. Båda är bra i bra ljus och kontrastrikt motiv, men K-7 fortsätter att leverera även när det blir mörkt. Dessutom har K-7 levererat spot on fokus med alla objektiv utan några justeringar så här långt. Min K20 krävde lite trixande mad AF-inställning för olika objektiv och för olika avstånd. Obs, jag har två K-7 och båda uppför sig på exakt samma sätt. Inte tillräckligt statistiskt underlag för att visa något, men det känns som tillverkningskontollen är striktare, alternativt har kameran en självjusterande design.
Jag upplever ingen skillnad i hastighet mellan skruvobjektiv eller SDM, fördelen med SDM ser jag framförallt i att det är tyst. Men om blixtsnabb fokus är det allra viktigaste när man köper kamera, då kanske man inte skall välja Pentax. För mig är det tillräckligt snabbt, och framförallt väldigt exakt. Jag tycker det finns massor av trådar hos framförallt Canon om hur fokusen är snabb, men att få bilder är skarpa (objektiv med litet skärpedjup). Ofta är en exakt fokus viktigare än en snabb, och ofta så är en manuellt inställd fokus enda alternativet i alla fall då det finns andra objekt i bilden på närmare avstånd.