Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K20D, exponeringsproblemen kvarstår!

Produkter
(logga in för att koppla)
Lage skrev:
Verkar som dom fortfarande inte lyckats få till exponeringsproblemen på objektiv med K-mount.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=26744877

Om detta stämmer är det bedrövligt!
Hur svårt kan det vara?
Speciellt med tanke på att det fungerar bra på tidigare modeller.

Jag förstår din frustration.. och ibland undrar man faktiskt vad företag håller på med..

Men det är måååånga viljor som vill ha sin vilja fram under utvecklingen av en ny kamera tror jag..
 
Lage skrev:
Verkar som dom fortfarande inte lyckats få till exponeringsproblemen på objektiv med K-mount.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=26744877

Om detta stämmer är det bedrövligt!
Hur svårt kan det vara?
Speciellt med tanke på att det fungerar bra på tidigare modeller.

Säg inte det!!!! Är det så illa? Hos Pentax i Uppsala hade de uppfattningen att K20 var bättre i detta avseende än K10. "Bättre" är ju i och för sig ett tänjbart omdöme.

Jag har väntat på K20:an just för att jag hade en föreställning om att Pentax tog detta problem på allvar inför lanseringen av en ny Top-of-the line-modell. Nu får de prata klarspråk tycker jag!

Uffe
 
Jag anser det vara för tidigt att dra några slutsatser än i detta ärende för hitills finns det bara en rapport från en enda person att tillgå och vi vet inte vilken/vilka objektiv som provades eller hur situationen var i övrigt. Den här användaren säger att K20D var med firmware 1.00, men vi vet inte om kameran i övrigt var en produktionskamera från fabriken eller någon av de handbyggda betorna. Eftersom leveranserna av kameran inte har kommit igång än, så är min misstänke att det rör sig om ett provexemplar som hade laddats med firmware 1.00 - alltså inte en kamera tagen från produktionen. Vi vet inte om detta exemplar har samma mattskiva som produktionsmodellen eller om det är något annat, betorna var ju gjorda för att prova ut olika aspekter av kameran och vi vet inte än i vilka detaljer de skiljer sig från produktionsexemplaren.
 
FotoZ skrev:
Jag anser det vara för tidigt att dra några slutsatser än i detta ärende för hitills finns det bara en rapport från en enda person att tillgå och vi vet inte vilken/vilka objektiv som provades eller hur situationen var i övrigt. Den här användaren säger att K20D var med firmware 1.00, men vi vet inte om kameran i övrigt var en produktionskamera från fabriken eller någon av de handbyggda betorna. Eftersom leveranserna av kameran inte har kommit igång än, så är min misstänke att det rör sig om ett provexemplar som hade laddats med firmware 1.00 - alltså inte en kamera tagen från produktionen. Vi vet inte om detta exemplar har samma mattskiva som produktionsmodellen eller om det är något annat, betorna var ju gjorda för att prova ut olika aspekter av kameran och vi vet inte än i vilka detaljer de skiljer sig från produktionsexemplaren.

Kan ju hoppas att Roland har rätt. Vad jag förstod så var även det ex som Pentax i Uppsla testade, och som besskrevs som "bättre" ett sådant första exemplar som Roland skríver om.

Uffe
men det var ett sådant
 
Det jag menar är att förproduktionsmodellerna är handbyggda och de kan skilja sig i enskilda detaljer mot den färdiga produkten från fabrik. Pentax i Uppsala har haft en positiv upplevelse, han som skrev på dpreview hade inte det. Och de har provat olika K20D. Vi vet inte vilken av dessa som ligger närmast den faktisk produktionsmodellen, så därför menar jag att det är lite för tidigt att säga något alls än. Det finns för lite information att tillgå om detta ämne än, så man får nog ge sig till tåls några veckor tills kameran hamnar i butik. Det är ju alldeles snart... :)
 
FotoZ skrev:
Det jag menar är att förproduktionsmodellerna är handbyggda och de kan skilja sig i enskilda detaljer mot den färdiga produkten från fabrik. Pentax i Uppsala har haft en positiv upplevelse, han som skrev på dpreview hade inte det. Och de har provat olika K20D. Vi vet inte vilken av dessa som ligger närmast den faktisk produktionsmodellen, så därför menar jag att det är lite för tidigt att säga något alls än. Det finns för lite information att tillgå om detta ämne än, så man får nog ge sig till tåls några veckor tills kameran hamnar i butik. Det är ju alldeles snart... :)

Jo, jag läste också detta och har pratat med testaren och hans uppfattning var att det var "bättre" mätning på K20 än K10. Men som sagt, "bättre" säger egentligen inte så mycket eftersom det var uselt på K10. Men jag hoppas givetvis..

Uffe
 
Re: Re: K20D, exponeringsproblemen kvarstår!

uffes skrev:
Säg inte det!!!! Är det så illa? Hos Pentax i Uppsala hade de uppfattningen att K20 var bättre i detta avseende än K10. "Bättre" är ju i och för sig ett tänjbart omdöme.

Jag har väntat på K20:an just för att jag hade en föreställning om att Pentax tog detta problem på allvar inför lanseringen av en ny Top-of-the line-modell. Nu får de prata klarspråk tycker jag!

Uffe
Jo jag ställde samma fråga när Kamera & Bild hade en chatt med nån pentaxsnubbe, och han påstod som du säger att det såg bättre ut.
Jag har väntat av precis samma anledning som du, och fixar dom inte en sån enkel sak som denna kan dom inte ta sina kunder på allvar.
Att det skulle bero på att killen som provat har en handbyggd förseriemodell låter väl lite väl långsökt.
En sån kamera om någon borde väl vara rigoröst kontrollerad/ kalibrerad.
 
Re: Re: Re: K20D, exponeringsproblemen kvarstår!

Lage skrev:
Jo jag ställde samma fråga när Kamera & Bild hade en chatt med nån pentaxsnubbe, och han påstod som du säger att det såg bättre ut.
Jag har väntat av precis samma anledning som du, och fixar dom inte en sån enkel sak som denna kan dom inte ta sina kunder på allvar.
Att det skulle bero på att killen som provat har en handbyggd förseriemodell låter väl lite väl långsökt.
En sån kamera om någon borde väl vara rigoröst kontrollerad/ kalibrerad.

Då är vi minst två med samma funderingar.. Såg att du bodde i Juniskär vid havet.. Lyllo!

Hälsar
en kajakpaddlande
Uffe
 
Jag har också några objektiv utan kantakter som jag tänkte använda till K20D, bland annat en 1:4.5 400mm som jag använt på K100D utan större problem. Jag har även testat en 1:5.6 400mm på Samsung GX-10 som verkade exponera tillfredsställande.
Är det så att K10D exponerar sämre än GX-10 och K100D?
"Hämtar" ni ett värde med "Gröna knappen" som blir överexponerat?
 
Re: Re: Re: K20D, exponeringsproblemen kvarstår!

Lage skrev:
Att det skulle bero på att killen som provat har en handbyggd förseriemodell låter väl lite väl långsökt.En sån kamera om någon borde väl vara rigoröst kontrollerad/ kalibrerad.

Förproduktionsmodellerna är inte identiska och de kan även skilja sig åt mot den färdiga produktionsmodellen, faktum är att produktionsmodeller ofta presterar bättre än förproduktionsexemplar. Förproduktionsmodeller finns till för att prova olika justeringar och inställningar, för att "hitta rätt" innan produktionen startar - det är själva syftet med att bygga testserier innan den egentliga produktionen. Om du tycker detta låter långsökt så får det stå för dig. Personligen anser jag detta förfarande från Pentax i utvecklingsprocessen vara både logiskt och trovärdigt. Mig veterligen gör andra tillverkare detta med, så detta förfaringssätt är inte unikt för Pentax.

Killen eller mannen som provade har inte lämnat någon som helst information om statusen på den K20D som han lånade, därför tycker jag att göra en utfästelse som denna trådrubrik innebär - är alldeles för tidigt eftersom den utfästelsen bygger på extremt knapphändig information, och en sådan utfästelse är därför i min mening inte något som kan kallas för seriös.
 
Säger han som hela tiden förnekat att problemet ens existerat på K10D...
Seriöst!

Hade du inte lämnat det här forumet?
 
Lage skrev:
Säger han som hela tiden förnekat att problemet ens existerat på K10D...

Fel! Det jag hela tiden har skrivit, det är att Pentax inte utlovar en 100%-funktion vid ljusmätning med objektiv äldre än A-serien. Hur du kan missförstå detta som en förnekelse av att vissa har upplevt problem med K och M objektiv på K10D är för mig helt obegripligt.

Och nej, jag tycker inte det är seriöst att påstå att K20D har ett exponeringsproblem därför att EN person har provat ett objektiv han inte säger vilket i en situation han inte säger på en kamera vars status han inte säger något om. Vi har uppenbarligen helt olika definitioner om vad som är seriöst.
 
Lage skrev:
Fanatismen fortsätter även i år, hej å hå...

Jag tycker det är fanatiskt att göra utfästelser baserat på ingenting, som du gör här - så jag beklagar att du fortsätter med din fanatism även i år.

Personligen väljer jag att avvakta med utfästelser tills det har framkommit mer information i ärendet, det är helt enkelt för tidigt att avgöra i gällande stund. Jag väljer att avvakta en produktionsmodell testad under kontrollerade förhållande med flera objektiv.

Uppenbarligen tänker vi olika här.
 
Lage skrev:
Måste vara ditt K20D hypande innan den släpptes du menar?

Skillnaden mellan vårt beteende, är att jag talade om att det var betaexemplar och jag baserade min information på dels vad flera betatestare hade skrivit offentligt i forum världen över, dels på inofficiell information från Pentax - medan du gör en utfästelse om att K20D har exponeringsproblem därför att EN person har testat ett okänt objektiv i ett okänt sammanhang med en okänd K20D med okända inställningar. Så skulle jag aldrig bete mig, så vi har olika uppfattningar om vad som är seriöst.

Jag är medveten om att det finns de som tror att jag aldrig hade någon förhandsinformation. För att bevisa att jag hade det, så kommer här första sidan på ett av de dokument som jag fick ett par månader innan det officiella pressutsläppet.

Nå, du gör dina val och jag gör mina.
Och mitt val är att avvakta en produktionsmodell som kan testas med flera objektiv för att avgöra funktionaliteten gällande exponeringen.
 

Bilagor

  • k20d.jpg
    k20d.jpg
    16.4 KB · Visningar: 435
Senast ändrad:
Lage skrev:
Ja det bevisar ju mycket att lägga upp den bilden nu...

Jag hade inte kunnat lägga upp innan det officiella pressmeddelandet, därför att jag hade avgett ett löfte till avsändaren av den informationen om att inte göra det.
 
Nu är jag toktrött..men råkar pentax återförsäljare i uppsala ha k20d för test?

Jag vill klämma på den så fort som och avgöra om jag verkligen ska vara kvar hos pentax..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.