Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K20 spec

Produkter
(logga in för att koppla)
Bryggarn skrev:
Det var intressant. De två Z-1:eek:r jag har ägt hade båda bara en AF-sensor och den var definitivt linjär. Detsamma gäller kompisens Z-1p.
Måste ha varit måndagsexemplar alla tre.

Som jag skrev: "Z-1 och Z-1p hade också samma AF system, men Z-1pn är något snabbare." Båda hade SAFOX II så båda hade samma AF system - alltså Z-1 har samma AF som Z-1p och Z-1p har samma AF som Z-1, alltså båda hade samma AF, och det bekräftar ju du också. Vad är problemet?
Deras prestanda är olika. Z-1pn har snabbare databehandling.

Dunbar skrev:
Säg att man lanserar produkten när den har börjat tillverkas. Då kan man vara betydligt ärligare när det gäller leveranser.

Det är ingen som gör det. Kameratillverkare, objektivtillverkare, biltillverkare - alla släpper information i förväg. Händer även inom andra branscher som musikbranschen exempelvis med information om CD's som släpps innan skivan finns i lager. Det finns en fördel för tillverkarna att göra detta, det är ett sätt att kolla intresset. Om man får många förbeställningar så kan man skruva upp produktionstakten, om man inte alls får många förbeställningar så kan man vara lugnare med produktionen.

Det kan också hjälpa konsumenterna att planera sina inköp.

Senast ändrad:
Det som kommer bort något i reklambroschyren är att LCD:n kan färgkalibreras för att matcha ens hemmamonitor.

Att vitbalansering och andra bildparametrar kan ändras för redan tagna bilder tack vare att de "mellanlagras" innan de sparas som JPEG. Det är den digitala förtitten, känd redan tidigare i K10D och K100D, som fått utökad funktionalitet genom ett sparläge.

Att bildparametrarna nu är fyra istället för tre - Hue har tillkommit till Contrast, Sharpness, Saturation.

Att man kan ställa in sitt eget sätt att namnge filer på, så man är inte låst längre till kamerans IMGP_nnn format.

Att brusreduceringen har 4 inställningar - 1 är ingen brusreducering, 4 är kraftigast.

RAW-format som är sparade på kortet kan framkallas i kameran och sparas som TIFF, förutom JPEG. Omvandlingen innehåller nu fler parametrar än den gjorde i K10D, så den inbyggda konverteringen har blivit mer användbar.

LCD panelen innehåller förstoring av texten när man använder menyn, för att öka tydligheten.

K200D får Sv-läget från K10D och samma byggkvalitet som K10D (vädertätad!). Även RAW-button från K10D, men med samma funktionalitet som K20D - dvs mer programmerbar. K200D får också samma utökade funktionalitet på den digitala förtitten som K20D har.

En viktig förändring, som många kanske inte har uppmärksammat än, är att den inbyggda blixtens ledtal nu är 13 vid ISO 100.

K10D har ledtal 11...

Den inbyggda blixten har alltså blivit mer kraftfull.

FotoZ skrev:
Som jag skrev: "Z-1 och Z-1p hade också samma AF system, men Z-1pn är något snabbare." Båda hade SAFOX II så båda hade samma AF system - alltså Z-1 har samma AF som Z-1p och Z-1p har samma AF som Z-1, alltså båda hade samma AF, och det bekräftar ju du också. Vad är problemet?
Deras prestanda är olika. Z-1pn har snabbare databehandling.
Haha, jasså, var det så du menade. Jag tolkade det som om du påstod att även Z-1 och Z-1p hade samma 11 punkters AF som det talades om i inlägget från Johan Mörk som du besvarade, och det kunde jag ju bara inte gå med på.

Frid
/M

FotoZ skrev:
K200D får Sv-läget från K10D och samma byggkvalitet som K10D (vädertätad!). Även RAW-button från K10D, men med samma funktionalitet som K20D - dvs mer programmerbar. K200D får också samma utökade funktionalitet på den digitala förtitten som K20D har.

Roland vet du nått om storleken på K200D?

Någon skrev att den också har pentaprism.

papi skrev:
Roland vet du nått om storleken på K200D?

Någon skrev att den också har pentaprism.

Storleken på huset står inte i den tekniska specifikation jag har som vid det här laget får anses vara inaktuell antar jag. Jag tippar på samma mått som K100D eftersom den har i princip samma design som den...

Det står inget om pentaprisma eller pentaspegel heller. Vad som står är 96% titt och 0,85x förstoring.

Blixt ledtal 13 vid ISO 100 (samma som K20D, bättre än K10D).

Hastighet 3 bilder per sekund (samma som K10D).
Samma "Creative Image" som ersätter bildton. 6 olika mallar. På K20D kan man anpassa dem individuellt - alltså definiera om dem som man vill, jag hoppas det även går på K200D (nämns inget om det i den lista jag har).

Trevligt är att K200D har samma "dynamic range enlargement" som K20D, detta ökar det dynamiska omfånget med 1 EV steg.

Även K200D har spar-funktion på digitala förtitten, vilket öppnar för intressanta kreativa möjligheter. :)

Det jag tycker är mest intressant är att den är vädertätad, och det finns ingen konkurrent som har det i prisklassen.

Så i stort sett är det en K10D med lite nya funktioner, antagligen förbättrad bildkvalitet och prestanda, och med bildlägen istället för HyperProgram.

Skärmen är 2,7" 230K - står dock inget om den också kan färgbalanseras som K20D.

FotoZ skrev:
Det är ingen som gör det.

Det kan också hjälpa konsumenterna att planera sina inköp.
Att ingen gör det är en klen tröst. Bara för att alla fuskar med skatten i varierande grad, så är det ok? Varför inte vara den tillverkare som skiljer sig från mängden?

Det sista håller jag bara med om, om tillverkaren verkligen håller det den lovar.

Ärlighet varar längst brukar man ju säga. Och jag tror att det i förlängningen skulle löna sig för ex.vis Pentax att verkligen släppa sina produkter som de lovat först, om det så är en månad eller ett år senare. Då kan man åtminstone planera sina inköp och vara nöjd, för då vet man vad som gäller.

Dunbar skrev:
Ärlighet varar längst brukar man ju säga. Och jag tror att det i förlängningen skulle löna sig för ex.vis Pentax att verkligen släppa sina produkter som de lovat först, om det så är en månad eller ett år senare.

När det gäller objektiven så ser jag inga löften om lanseringsdatum från Pentax sida, så jag förstår inte vad du menar med "lovat". I objektivkartan står det "tentative", det betyder "preliminär" eller "provisorisk".
http://www.digital.pentax.co.jp/en/lens/roadmap.pdf

Jag ser absolut inga löften i den listan, läs gärna "disclaimer" längst ner på den sidan.

Hitills has Pentax släppt de objektiv som de har visat i objektivkartan som de började med 2004, samtidigt som de har lagt till nya objektiv. Flera av de objektiv som tidigare bara stod som som ett streck i listan och utan namn, har förra året visats upp som prototyper. Jag ser ingen anledning till att betvivla att Pentax inte kommer att släppa de nytillkomna objektiven.

De enda objektiv som verkligen har försenats var DA Star serien, och jag har redan redogjort för varför de försenades (skäl som låg utanför Pentax kontroll). DA Limited objektiven släpptes och fanns i butik när de skulle, exempelvis. Samma med DA 50-200:an, 16-45:an och så vidare. De skeppades ut från fabrik när Pentax sa att de skulle. Det är bara DA Star-serien som olyckligt nog försenades.

Jag är övertygad om att Pentax är så ärliga som de kan vara. Jag tror inte alls att de ljuger om sina lanseringar, men om kunderna uppfattar "provisorisk specifikation" eller "preliminärt planerat för" som *löften*, ja då tycker inte jag det är Pentax fel.

Dunbar skrev:
Du menar att tätningen inte behövs?

Nei :)

Jeg mener at værtetting av hus alene, er bedre enn ingen værtetting.

Å påstå det motsatte blir omtrent som å hevde at det ikke hjelper å bruke regndress så lenge man ikke har regnstøvler. Man er holder seg tørr på kroppen selv om man blir våt på beina :)

Mvh Tim

elbe skrev:
De försvann snabbt de länkarna men man kan väl påstå att du gjort ett riktigt scoop Jörgen! Vet inte hur du hittade länkarna men de va bra gjort.

De fanns i dpreviews Pentax-forum...
Säkert fanns de på andra ställen med.

en översättning från tyskan.
New 14.6-megapixel CMOS sensor with dust(Dust Reduction)
Shake Reduction (SR) to 4 Exposure Levels With opto-magnetic sensor 3D
11-point AF with 9 cross sensors and individual AFAnpassung
Sensitivity to ISO 100 - 6400
2.7'monitor with 230,000 Dots
Pentax KAF2-Lens
Free adjustable white balance with Bracketing function
14 bit analog converter
File formats: JPEG into 4 stages, RAW (optional DNG PEF or format)
Preview features: real-time view, and Optical Digital Preview
Optional battery grip, removable disks Matt
SD and SDHC Memory Cards
Dimensions: 141.5 (W) x 101 (H) x 70 (T) mm,
Weight: 715 grams (without battery and SD memory card)
$ 1299, - (UPE) in a set with 18-55mm II
Launch Spring 2008

Changes predecessor model (K10D):

• 14.6 megapixels (effective)
• 2.7'monitor with a resolution of 230,000
Dots
• Live View
• sensitivity ISO 100 6400
• Custom image with 4 color profiles
• 36 programmable custom functions
• flash sync terminal for studio flash systems
• Image Succession in burst mode with 20 images per second