Annons

K20 spec

Produkter
(logga in för att koppla)
NÅgon som vet vad DPOF och DCF i listan betyder?

"
# JPEG (Exif 2.21)
# DPOF
# DCF
# Print Image MatchingIII
# RAW (PEF,DNG,DNG+JPEG)
"
 
ibbe76 skrev:
Spanska någon? ..............
Exif säger k20d,iso 400.da18-55.
synd de inte även tog bilder med k200d
http://img232.imageshack.us/img232/5826/imgp0jn3.jpg
http://img232.imageshack.us/img232/4861/imgp02wt0.jpg
Översättning med AltaVista Babel Fish:
Hello, this late I could have had between my hands so waited for K20D. The unica estetica difference with the K10D that I could appreciate is the screen LCD that is something but great. As far as tecnicos data I cannot say nothing, because single I arrive a body from sample of the K20D and another one to us of K200D. which I could not see because it walked with haste. With the K20D I could throw two photos to the haste with the 18-55 of my K10D to two companions in the warehouse
 
Jag tycker det verkar saknas en del vilket gör mig misstänksam. T.ex nämns inte SV och TAV, och jag har svårt att tro att Pentax redan tar bort dem. Så det känns som en spec för K10D före lanseringen som är uppdaterad med en del information som läckt för K20D. Men nu får vi snart veta på riktigt. Specen är inte så vikigt för mig om bilderna Ben skall posta ikväll ser så bra ut som han påstår.
 
Rysk info

Verkar vara i stort sett samma info som funnits på norska distributörens site om Samsung GX-20 och på engelska letsgodigital om Pentax K20D. Kan vara halvt ifyllda mallar, kan vara äkta. Den stora frågan är väl om det är den nya sensorn som är den stora sensationen, eller man har passat på att rätta till diverse andra skönhetsfläckar. Med en K10D som är inne på fokusjustering för andra gången och ett gäng gamla objektiv som säkert kan behöva individuell finjustering av fokuseringen skulle jag mest av allt önska mig individuella fokusjusteringar för upp till 20 objektiv (som det ryktats om). Enligt verkstaden kan K10D ges inställningar för 4 olika objektiv, men tyvärr är det inte åtkomliga i menyn
 
Läste på något ställe att nån misstänkte att det var en 16:9 version av den sensorn som sitter i Nikons D300, som är på 12,2Mp

Men räknar man på pixlarna så blir det en 3:2 sensor...

Mycket gissningar blir det....

Cyber tog inte emot några förbokningar än... ;)
 

Den listan stämmer inte.
Höghastighetsläget för bildmatningen finns inte med (det är över 14 bilder per sekund). De nya innovativa möjligheterna i mjukvaran finns inte med, som möjligheten att ändra bildens inställningar (exempelvis vitbalans) *efter* att bilden har tagits (kan någon annan kamera ändra vitbalans för JPEG efter att bilden har tagits...) och liknande roligheter som det finns massor av i nya kameran.
Sådana här inkompletta och dåliga listor som innehåller fel är tråkiga att se. Jag tror de har släppts medvetet för att förvirra folk...
Står ju dessutom att RAW har 10Mp i den listan, fast pixelantalet visar på 14,6...
 
johan.morck skrev:
11 AF-zoner varav 9 av dem kors-känsliga.

Ja, det är samma system som Pentax har i alla sina digitala systemkameror, förutom DL och DL2. Däremot säger det i sig inget om prestandan. *ist D och K10D är snabbare än *ist DS och K100D/K110D, trots precis samma AF system. Z-1 och Z-1p hade också samma AF system, men Z-1pn är något snabbare.
De kan ha satt i en snabbare AF processor och uppdaterat mjukvaran så att AF systemet fungerar snabbare, detta reflekteras inte av versionsnr på AF systemet.
 
FotoZ skrev:

Sådana här inkompletta och dåliga listor som innehåller fel är tråkiga att se. Jag tror de har släppts medvetet för att förvirra folk...
Står ju dessutom att RAW har 10Mp i den listan, fast pixelantalet visar på 14,6...
De officiella Pentax-kanalerna i Ryssland kanske borde ha lite bättre webb-disciplin då?

Själv har jag inte en aning om huruvida denna lista är "rätt", eller inte.

Det där 14 fps-läget, är det någon slags videofilmningsläge med uppfälld spegel, eller? Hur många MP handlar det om i det läget?
 
Re: Rysk info

LeifJ skrev:
Enligt verkstaden kan K10D ges inställningar för 4 olika objektiv, men tyvärr är det inte åtkomliga i menyn

Den AF inställningen görs via extern mjukvara via USB-kabeln inkopplad i en PC. Första mjukvaruversionen av kamerans firmware hade en enkel inställning i ett "service-läge", i senare mjukvaruversioner så har man lagt det i extern mjukvara därför att man utökade funktionaliteten och då fanns det inte plats för det i kameran längre.
 
jorgene skrev:
De officiella Pentax-kanalerna i Ryssland kanske borde ha lite bättre webb-disciplin då?

Eller hackare kanske borde sluta bryta sig in på företags servar och lägga ut ofärdiga dokument för alla att se. Det är som om hackare skulle bryta sig in i min dator och lägga ut en ofärdig bok på Internet som sedan recenseras av Internet-folket även fast boken inte är färdigskriven än.
 
quarc skrev:
En moderator på pentaxforums har fått titta på lite bilder från K20D idag, han tycker bilderna är de bästa han sett.

citat:
The only thing that I can add is that I am still in awe of the shear beauty of these images. When I look at a 100% crop, it's not a crop, it looks like I can zoom in more and more and get even more detail out of the image. It's sharp, it's bright, it's IQ is unmatched. I've shot with 1DMKIII's, 1DsMKIII's, 40D's, A700's, lenses that I can't even afford and nothing has given me what I have on my desktop right now. I can now care less about all the other features I know about because the best feature is the IQ and it shows.

Inte illa att jämföra K20 med 1DS...
Det här låter ju bara för härligt hallejua-aktigt att man inte kan bli annat än nyfiken. Snart kommer jag få se bilder i en kvalité som kanske aldrig har setts i världshistorien (eventuellt bortsett från några storformatsbilder)!. Det är fantastiska tider vi lever i!!

Jag betvivlar inte att K20D kommer vara imponerande, men hur bra bilder kan man verkligen få? Så det är väl med en nykter skepticism jag emotser morgondagen.
 
uffes skrev:
Här har ju Pentax k-fattning den fördelen att det finns många äldre gluggar, som fungerar utmärkt - i väntan på nya... / uffe
Jo, det är iofs bra, men som sagt var är bra begagnade objetiv inte så lätta att få tag i.
Dessutom vill jag ha objektiv som matchar kameran i övrigt vad gäller teknologi.Ex.vis är ett vädertätat hus ganska värdelöst om inte också objektivet är det (inte för att jag värdesätter just vädertätning speciellt mycket).
Men det värsta är att man sviker sina kunder gång på gång genom att lova saker man sedan inte kan hålla.
Papperslanseringar är det alldeles för mycket av idag, tyvärr.
 
Dunbar skrev:
Men det värsta är att man sviker sina kunder gång på gång genom att lova saker man sedan inte kan hålla.

Jag förstår att Pentax får besvikna kunder när deras underleverantörer sviker gång på gång så att fabrikerna inte kan sätta produkterna i produktion. Det är det ena problemet. Det andra problemet är att tidsplanen för att få igång den nya fabriken sprack, beroende på flera faktorer bland annat problem med personal och utbildning. Ingen fabrik - inga produkter. Med facit i hand så borde Pentax inte hade stängt ner den filipinska fabriken så tidigt som de gjorde, de borde väntat tills den nya fabriken i Vietnam var intrimmad. I och med att de fick problem i Vietnam, så fanns det ingen annan fabrik som de kunde använda sig av istället, de hade ingen backup eftersom backupen redan hade stängts. Detta har försenat vissa objektiv med minst ett halvår upp till ett år.

Nu är äntligen fabriksproblemen lösta (DA Star 200 f/2,8 tillverkas redan, exempelvis, leveranserna från fabriken bör komma igång nästa månad), men att hämta in förseningen kommer inte att ske på en vecka precis.
 
Dunbar skrev:
... Ex.vis är ett vädertätat hus ganska värdelöst om inte också objektivet är det ...
Beklager men dette er tøv :)

Her glemmer du en ting, nemlig at den mest følsome elektronikken sikker i kamerahuset.

Værtetting av kamerahus har stor effekt også uten tett optikk. Så lenge du tar litt forholdsregler, og f.eks er forsiktig med å pumpe zoomen inn og ut, uten å tørke av objektivet først så skal det mye til før vann trenger inn der.
Jeg har i hvert fall brukt min K10D i all slags vær, også over lang tid, og har enda ikke opplevd at vann har trengt inn gjennom objektivet eller bajonetten.

Mvh Tim
 
Exempel på Pentax kommande reklam har redan läckt ut, här finns även de nya objektiven som lanseras samtidigt med kamerorna.
http://image.blog.livedoor.jp/mythings/imgs/8/c/8c617379.jpg

Mer om objektiven
http://image.blog.livedoor.jp/mythings/imgs/3/3/333ad4cf.jpg

Mer om kamerorna
http://image.blog.livedoor.jp/mythings/imgs/4/0/404e43e0.jpg

Som väntat inga förändringar i design av framsidan (förutom färgen på avtryckaren, och RAW-knappen för K200D), baktill är det en större skärm. De stora förändringarna är inuti.
Fast i fallet med K200D så finns det en oväntad surprise gällande bygget... *ler* Den ser ut som K100D ja, men den är byggd som en K10D, och det gör den unik i instegssegmentet.
 
Senast ändrad:
FotoZ skrev:
Exempel på Pentax kommande reklam har redan läckt ut, här finns även de nya objektiven som lanseras samtidigt med kamerorna.
http://image.blog.livedoor.jp/mythings/imgs/8/c/8c617379.jpg

Mer om objektiven
http://image.blog.livedoor.jp/mythings/imgs/3/3/333ad4cf.jpg

Mer om kamerorna
http://image.blog.livedoor.jp/mythings/imgs/4/0/404e43e0.jpg

Som väntat inga förändringar i design av framsidan (förutom färgen på avtryckaren), baktill är det en större skärm. De stora förändringarna är inuti.
Fast i fallet med K200D så finns det en oväntad surprise gällande bygget... *ler* Den ser ut som K100D ja, men den är byggd som en K10D, och det gör den unik i instegssegmentet.

Ser allt för läkkert utt, kaan inte vänta tills imorn :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.