Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K20 spec

Produkter
(logga in för att koppla)
quarc skrev:
Jo fast marknaden svämmar ju inte direkt över av bra begagnade objektiv. Jag får känslan av de få som cirkuleras verkligen cirkuleras, dvs de köps, konstateras vara dåliga och säljs igen. Teleobjektiv brukar man på sin höjd se ett par per år som är till salu, och de brukar kosta som nytt. Jag har tack och lov inget stort behov av Tele just nu, men idag är det väl Bigma eller 100-300 som gäler, men känns trist att köpa Sigma utan HSM stöd....undrar när det kommer?

Har en tendens att svämma en aning i mitt eget kameraskåp samtidigt som jag väntar på nyheterna från Pentax. Hoppas att man nu fått ordning på ljusmätning vid arbetsbländare....
 
uffes skrev:
Har en tendens att svämma en aning i mitt eget kameraskåp samtidigt som jag väntar på nyheterna från Pentax. Hoppas att man nu fått ordning på ljusmätning vid arbetsbländare....
Jo det svämmar lite här också, fast på långtelesidan har jag bara ett gammalt Tokina 400/5.6. testade lite i somras och bildkvaliteten var faktiskt över förväntan.
 
En moderator på pentaxforums har fått titta på lite bilder från K20D idag, han tycker bilderna är de bästa han sett.

citat:
The only thing that I can add is that I am still in awe of the shear beauty of these images. When I look at a 100% crop, it's not a crop, it looks like I can zoom in more and more and get even more detail out of the image. It's sharp, it's bright, it's IQ is unmatched. I've shot with 1DMKIII's, 1DsMKIII's, 40D's, A700's, lenses that I can't even afford and nothing has given me what I have on my desktop right now. I can now care less about all the other features I know about because the best feature is the IQ and it shows.

Inte illa att jämföra K20 med 1DS...
 
quarc skrev:
Jo det svämmar lite här också, fast på långtelesidan har jag bara ett gammalt Tokina 400/5.6. testade lite i somras och bildkvaliteten var faktiskt över förväntan.

Se där! Själv är jag lite av en bland orginalgluggar en Vivitar 5,6/400 som är en riktig pärla.

Uffe
 
ondjultomte skrev:
Ska man tro rykterna mm. så kommer K20D bli en "killer" :)

- Ja, det låter onekligen som att Pentax släpper en riktig rökare i krysset. Antagligen tar kameran sig till Sverige själv och hoppar ur en tårta nära mig snart ;)

Jag har i vilket fall lovat mig själv att inte hoppa på tåget innan jag har hunnit se kameran i livet, men det är svårt att stå emot. Fast om min K10D slutar fungera den 24 januari måste jag ju ...
 

Bilagor

  • imgp5147.jpg
    imgp5147.jpg
    59.9 KB · Visningar: 595
Spanska någon?
Hola, esta tarde he podido tener entre mis manos la tan esperada K20D.
La unica diferencia estetica con la K10D que pude apreciar es la pantalla LCD que es algo mas grande.
En cuanto a datos tecnicos no puedo decir nada, porque solo nos llego un cuerpo de muestra de la K20D y otro de K200D.
la cual no pude ver porque andaba con prisas.
Con la K20D pude tirar dos fotos a la prisa con el 18-55 de mi K10D a dos compañeros en el almacen

Exif säger k20d,iso 400.da18-55.
synd de inte även tog bilder med k200d
http://img232.imageshack.us/img232/5826/imgp0jn3.jpg

http://img232.imageshack.us/img232/4861/imgp02wt0.jpg
 
Senast ändrad:
Gimbal skrev:
Nja, hursomhelst så sponsrar Pentax honom och förväntar sig i gengäld att han talar väl om Pentax. Därmed är han i princip en Pentaxförsäljare, och hans uttalande bör ses i det ljuset.

Min poäng är att han bytte från Canon till Pentax på sitt eget initiativ därför att han upplevde Pentax som bättre, så även om Pentax France inte sponsrade honom så skulle han tala väl om Pentax eftersom han gillar märket - det var det som fick honom att byta. Han har definitivt inget problem med att bli sponsrad och få till bra avtal, eftersom han är den kändisen som han är, så han kan tillåta sig lyxen att välja just det som han gillar bäst - eftersom han vet att vad han än väljer så kommer de vilja sponsra honom. Så starkt är hans eget varumärke. Om han inte skulle gilla Pentax, så skulle han säga upp avtalet - precis som han gjorde med Canon - och välja något annat. Det är Ben som bestämmer vilka som får äran att sponsra honom, så det är inte han som dansar efter någon annans pipa. Det är de andra som dansar efter honom.
(åtminstone är det hans egen uppfattning om sig själv och sin egen status :) ).
 
quarc skrev:
En moderator på pentaxforums har fått titta på lite bilder från K20D idag, han tycker bilderna är de bästa han sett.

Det är Chris som har fått se Benjamins bilder tagna med K20D och firmware 0.39. Om Ben får Ok från Pentax om att posta dem officiellt, så kommer han lägga in dem för alla att se på pentaxforums.com.
 
FotoZ skrev:
Det är Chris som har fått se Benjamins bilder tagna med K20D och firmware 0.39. Om Ben får Ok från Pentax om att posta dem officiellt, så kommer han lägga in dem för alla att se på pentaxforums.com.
Jepp, och Pentaxforums går trögt som kall sirap och värre lär det bli imorgon kväll då bilderna postas. Om någon som tar hem dem har möjlighet att lägga upp dem lokalt skulle det nog uppskattas av många.
 
Det låter onekligen som om Pentax har knåpat ihop en riktigt vass apparat. Men det finns inte en chans i helv... att jag kan rättfärdiga ens för mig själv att köpa ett nytt hus igen.

Eller....hm..
 
Gimbal skrev:
Det låter onekligen som om Pentax har knåpat ihop en riktigt vass apparat. Men det finns inte en chans i helv... att jag kan rättfärdiga ens för mig själv att köpa ett nytt hus igen.

Eller....hm..
Ända anledningen till att jag köpte en k1od var att min k100d blev stulen ;-) KAnske du skulle ta din kamera med på krogen, hehe
 
quarc skrev:
Jepp, och Pentaxforums går trögt som kall sirap och värre lär det bli imorgon kväll då bilderna postas. Om någon som tar hem dem har möjlighet att lägga upp dem lokalt skulle det nog uppskattas av många.

Pentaxforums går så trögt att dom måste uppgradera servern!
Hårt tryck nu...:)
 
Fler sänkta servar

För den som gillar en tysk språkövning verkar hackers på jakt efter förinfo ha sänkt Pentax Europeiska site (i Tyskland). De tycks vara måttligt roade över uppmärksamheten. Mer info på "http://www.digitalfotonetz.de/PentaxNews/pentaxnews. Digitalfotonetz har fö ett OK pentaxforum (även om det just nu tycks vara samma rykten som surrar runt mellan alla forum i världen)
 
Nemesis skrev:
Ehh, hur gör man det, är det bara att maila, eller bättre att ringa?
Har mailat men inte fått svar...
Jag mailade, men de senaste dagarna har de inte svarat på ytterligare frågor, verkar som om de också har mycket. Kanske har Pentax redan skickat tusentals lådor emd kameror som de måste sortera :)
 
Om den skulle stämma, vilket jag förståss är lite fundersam över, så finns det inget 14-bitars färgdjup (spelar kanske marginell roll dock). 11 AF-zoner varav 9 av dem kors-känsliga. Man skall ocksp kunna köra samma batterigrepp som till K10D, låter ju skumt (med utgångspunkten i att alla vill tjäna pengar) MEN smart förståss (för de som redan har K10D).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.