Annons

K20 spec

Produkter
(logga in för att koppla)
FotoZ skrev:
Sådan jämförelse är smickrande för Pentax del när K20D kostar mindre än de konkurrenterna, och dessutom så erbjuder Pentax högre upplösning. Canon 40D har ju bara 10Mp, Pentax har 40% högre upplösning.
Den har 40% fler pixlar, dvs ~18% högre upplösning.

För dubbel upplösning behöver du 2^2=4 gånger fler pixlar.
 
Ok, jag erkänner mig rättad. 40% fler pixlar.
Vilket är imponerande i sig, särskilt eftersom pixeltätheten inte ska vara högre än för Sony/Nikon 12Mp APS-C (tack vare den ökande ljusytan beroende på minskning av sensorns elektronik).
 
FotoZ skrev:
Sådan jämförelse är smickrande för Pentax del när K20D kostar mindre än de konkurrenterna, och dessutom så erbjuder Pentax högre upplösning. Canon 40D har ju bara 10Mp, Pentax har 40% högre upplösning.

Många har varit övertygade om att en 14Mp APS-C sensor måste ha rätt förfärliga brusnivåer, men en sak som många här har missat med den nya sensorn - är att pixelstorleken motsvarar konkurrenternas 12Mp sensorer. Man har ökat den ljuskänsliga ytan för varje pixel genom att man har slimmat elektroniken på sensorn, och genom detta fått bättre kvalitet på 14Mp-pixlarna än en "vanlig" 14Mp APS-C. Högre upplösning utan att bruset ökar. En enkel lösning i tanken, men säkert avancerad att skapa.

Sin vana trogen så går Pentax sin egen väg. Istället för att klona konkurrenterna och matcha dem specifikation för specifikation, så väljer Pentax något helt annat. Genom detta så skapar de sin egen nisch. Det finns ingen anledning för dem att göra en Canon 40D eller Sony A700, för dessa kameror finns ju redan.

Tja, nu är jag inte särskilt imponerad av +14 mp - det var inte främst fler pixlar som fick mig att byta från D70 till D300.

Däremot verkar K20 ha en del annat som jag gärna hade sett hos D300, t.ex. stabilisering i huset och ... äsch - kommer inte på nåt mer. D300 är ju nästan perfekt! ;) Men visst kostar den betydligt mer oxå.

Per
 
FotoZ skrev:
Kameran har tre lägen.
Ett "tyst" med 1,6 bps. (low) Normal med 3 bps (hi) och burst med 21 bps. (de två första har även K200D).

Om man hade kört på snabbare tider med högsta upplösning så hade det fodrat betydligt mer processorkraft och då hade också priset blivit helt annorlunda (läs: "mycket högre"). K20D ersätter K10D. Det finns utrymme för en modell över K20D, och den talade Torigoe och Tatamiya om i intervjun DC Watch Impress mars 2007. Först ersätts de nuvarande modellerna (K10D och K100D) med nya, sen kommer en modell över dem. För att inte råka ut för allt för mycket "intern konkurrans" så valde man att hålla igen något för K20D. Den nya modellen över K20D kommer ha samma sensor, alltså samma bildkvalitet, men högre prestanda på slutare och seriebildstagning, kanske även större sökare etc. K20D kan ses som en "budget" K1D. Majoriteten av Pentax försäljning ligger inom K10D's och K100D's marknadssegment, därför är det naturligt att de valde att släppa nytt här först. Sen kan de släppa en modell över detta segment.

Hoppas att "modellen över" kommer att heta K2D För då har jag redan en - - - -
K2D(MD) ;=>

Uffe
 
FotoZ skrev:
K20D väntas hamna kring 10 000 kr.
Samsung GX-20 (i stort samma, men hela speccen har inte lanserats än, den verkar ha ett 9 bps-läge som K20D inte har?) väntas hamna på 8 000 - 9 000 kr.
Detta inklusive kit-zoom 18-55 II.

Det är möjligt att Pentax justerar ner priset på K20D för att ligga närmare GX-20. Lanseringen är beräknad till mars i år, så de har fortfarande tid på sig att räkna...

K10D ligger på 7 500 med 18-55. (tillverkningen av K10D har upphört).

Canon 40D med kit-zoom 17-85 ligger på omkring 15 000 SEK. Enbart kamerahuset ligger på 11 500 kr.

Jag hade hoppats på att den skulle kosta ungefär samma som K10d gjorde när den kom(runt 9000 inkl.optik)...
Canons nya 40D kostar väl inte mer än vad 20D och 30D gjorde när de kom.
 
madsochmarja skrev:
Inte snygga kort från k20d, är 50-135 verkligen så mjuk

Den har verkligen ett så litet skärpedjup på full öppning ja fokuserat på riktigt nära håll... och eftersom bilderna är så himla små så ser man inte riktigt skärpan, på grund av det extemt korta skärpedjupet. Hade han lagt upp större bilder så hade det varit mycket bättre, men kanske hans server inte tillät det - jag vet inte.

Firmware 0,39 alltså inte produktionsmodellen.
 
plind skrev:
Jag hade hoppats på att den skulle kosta ungefär samma som K10d gjorde när den kom(runt 9000 inkl.optik)...
Canons nya 40D kostar väl inte mer än vad 20D och 30D gjorde när de kom.

Det är den nya sensorn som kostar pengar.
Canon ökade 2Mp, Pentax ökar 4Mp. Dessutom är Pentax sensor mer avancerad eftersom den har färre elektronik på sensorn vilket ökar den ljuskänsliga ytan. Dessutom så är den även självläkande i fråga om "döda pixlar", så man behöver inte lämna in kameran till Pentax längre om det skulle uppstå problem med det.

Sen får man ju en kraftigare blixt och andra förbättringar.

Ett problem i sammanhanget är K200D, de får inte ligga för nära varandra i pris. K200D är i princip en förbättrad K10D, dock med bildlägen istället för HyperProgram och med pentaspegel istället för pentaprisma. Den stora grejen som förhindrar ett riktigt lågt pris för K200D är vädertätningen.

Canon erbjuder inte vädertätning i sin instegsmodell, och 40D har en enklare vädertätning än Pentax instegsmodell!
 
Senast ändrad:
Per skrev:
Däremot verkar K20 ha en del annat som jag gärna hade sett hos D300, t.ex. stabilisering i huset och ... äsch - kommer inte på nåt mer. D300 är ju nästan perfekt! ;) Men visst kostar den betydligt mer oxå.

Kan man justera färgtemperaturen på LCD-skärmen på D300? Kan man justera vitbalansen på redan tagen bild för JPEG?
 
FotoZ skrev:
Kan man justera färgtemperaturen på LCD-skärmen på D300? Kan man justera vitbalansen på redan tagen bild för JPEG?

Nej, men det är heller inga funktioner jag saknar eftersom jag uteslutande fotar i raw.

Men som sagt - det är onödigt att jämföra kamerorna (dessutom ska väl i så fall K20 snarare jämföras med D90, om det dyker upp en sån nästa vecka). Det är trevligt att Pentax går sin egen väg, och breddar det totala utbudet!

Per
 
FotoZ skrev:
Dessutom är Pentax sensor mer avancerad eftersom den har färre elektronik på sensorn vilket ökar den ljuskänsliga ytan.

Det här får du gärna utveckla ytterligare. Vad är det som skulle vara mer avancerat på den?
Efter några av de uttalanden om K20:ans enormt höga bildkvalitet, i paritet med bla 1Ds Mark III, så vill jag inte säga att jag är direkt imponerad av den prestanda man presenterar. Jag väntar spänt att se hur den i test står sig mot sina jämnbördiga "kollegor". Men ännu har vi ju inte sett några riktigt bra bilder, heller inte med en slutgiltig programvara.
Det innebär inte ju dock inte att K20D är en dålig kamera på något vis. Tillsammans med 40D, A700 och D300 visar det att också små bildsensorer kan leverera bra bildkvalitet, med ett relativt lågt brus, som räcker för de flesta. Pentax visar också att de kan göra detta till ett mycket bra pris samt inkludera saker som IS/VR i huset OCH vädertätning. Så jag betvivlar inte att K20D är en lysande kamera.
Ett problem återstår i mina ögon. Innan jag skulle kunna tänka mig att byta bort min kamera vill jag se Pentax objektiv ute på marknaden. Det är bara först då jag ser det som ett alternativ, åtminstyone om man vill ha moderna ljusstarka vädertätade objektiv med fokusmotor. Den dagar så utgör Pentax ett fullgott alternativ för mig.
 
Något som pentax alltid har varit bra på sedan mellanformatstiden är objektiv o kameror/optik till bra priser.Kan dom komma ut med ett bättre sortiment till k20 så blir dom säkerligen att räkna med.
 
Dunbar skrev:
Synd att de inte rättat till problemen med AF.

K20D har en ny fokus-inställning.
"It is a custom setting and it's called "Catch-in Focus" mode. It's either on or off and from I was told it basically disables the AF double check Pentax typically has. I turned it on and compared it some shots with it off and it was very interesting".
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-news-rumors/19036-my-2500-word-essay-k20d-8.html

Skillnaden mellan Pentax och Canons fokusteknik, är att Pentax gör en dubbelcheckning vilket ger högre säkerhet men denna dubbelcheck tar längre tid. "Catch-in"-fokus fokuserar enligt Canons metod, och är snabbare på bekostnad av tillförlitligheten.
Jag tror det är bra för användaren att det finns alternativ.

Chris skriver även att AF algoritmerna för AF-systemet har skrivits om, så det är mer optimerat än tidigare och borde leda till snabbare AF även fast systemet rent tekniskt är samma som innan.

Sedan så har K20D ett minne för 20 objektiv för justering av back/fram-fokus.
 
FotoZ skrev:
K20D har en ny fokus-inställning.
"It is a custom setting and it's called "Catch-in Focus" mode. It's either on or off and from I was told it basically disables the AF double check Pentax typically has. I turned it on and compared it some shots with it off and it was very interesting".


Det skulle kunna betyda en avsevärt snabbare fokusering i vissa situationer. Blir intressant att höra mer om detta.
 
johan.morck skrev:
Det här får du gärna utveckla ytterligare. Vad är det som skulle vara mer avancerat på den?
Efter några av de uttalanden om K20:ans enormt

Det har jag redan skrivit - sensorn har mer slimmad elektronik vilket ökar den ljuskänsliga ytan = gör pixlarna större! Det är detta som är avancerat.

Dpreview skriver:
"The companies claim that by minimizing the circuitry around each photo site, they have been able to keep the light-sensitive area of each pixel to the same size as other companies manage on 12MP sensors. "

Enligt fysikens lagar så ska ju pixlarna minska i storlek när man stoppar i fler på en viss given yta, men detta har Pentax hittat ett sätt att kompensera för, så 14Mp sensorn har inte i storlek mindre pixlar än Sony/Nikon 12Mp. Ändå så har man lyckats klämma in 2Mp mer på samma yta - utan att man behövt göra dem mindre. Det är det som är grejen.

Om Canons 10Mp sensor var på 14Mp, utan någon förändring i övrigt (alltså utan förändring av elektroniken runt pixlarna) - alltså om de bara lade till 4Mp, så skulle pixlarna vara mindre än på Pentax nya sensor.
 
johan.morck skrev:
Efter några av de uttalanden om K20:ans enormt höga bildkvalitet, i paritet med bla 1Ds Mark III, så vill jag inte säga att jag är direkt imponerad av den prestanda man presenterar.

Ett problem återstår i mina ögon. Innan jag skulle kunna tänka mig att byta bort min kamera vill jag se Pentax objektiv ute på marknaden. Det är bara först då jag ser det som ett alternativ, åtminstyone om man vill ha moderna ljusstarka vädertätade objektiv med fokusmotor. Den dagar så utgör Pentax ett fullgott alternativ för mig.

1. Det finns inga ordentliga bildexempel än från produktionsmodellen, det som finns är tagna med 0,20 - 0,39 firmware. Det är en brist ja, men det kommer riktiga bildexempel senare som visar hur mycket den extra upplösningen och den nya versionen av bildprocessorn innebär för bildkvaliteten.

Gällande objektiv med vädertätning så har Pentax 16-50 f/2,8 och 50-135 f/2,8 ute på marknaden nu. 200 f/2,8 är i produktion sedan efter nyår och finns i butik i februari. 300 och 60-250 kommer under våren.

Hur många vädertätade objektiv har exempelvis Nikon ute på marknaden?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.