ANNONS
Annons

K10D populäraste systemkameran i Japan

Produkter
(logga in för att koppla)
Oavsett vad du tror så kommer alltid större vara bättre, större enskild pixelyta kommer alltid vara bättre än en mindre.
Varför inte ett konsumenthus med en 24 x 36mm stor sensor och storlek av dagens d40x som kostar 7-8000:- om två år.
Mikael
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Jag tror att APS-C kommer att vara en historisk parentes inom några år. Jag skulle idag aldrig köpa objektiv specialanpassade för det formatet idag. Allt pekar på att utvecklingen kommer att gå i den andra riktningen!

Jag ser att Nikon, Canon, Sony och Olympus har alla annonserat kameror för avancerade amatörer och proffs för APS-C fullformat, även nya objektiv.

Jag ser även att Nikon har annonserat en ny proffsmodell för 24x36 fullformat.

Detta pekar enligt mig på att 24x36 fullformat är främst för proffsen, som mellanformat var på den analoga tiden, och APS-C fullformat är för "alla andra". Digitalt APS-C fullformat har alltså i dag tagit över den roll som 135-formatet hade för film, och den senaste tidens lanseringar och nyheter pekar helt uppenbart på att APS-C fullformat stärker och fördjupar sin nuvarande ställning på marknaden.

Självfallet kommer 24x36 fullformat bli bättre, men uppdelningen idag ser jag kommer bibehållas i framtiden.

24x36 fullformat för proffsen.
APS-C fullformat för "alla andra", inklusive de proffs som vill ha en lätt, snabb och effektiv utrustning.

Om vi har argumentet att 24x36 fullformat kommer att sjunka i pris vilket gör det mer konsumentvänligt, så kan vi självfallet också av detta ha argumentet att mellanformet kommer att sjunka i pris vilket gör det mer konsumentvänligt. Visst är det så att 24x36 fullformat ger en högre kvalitet än APS-C fullformat, men mellanformat ger ju en högre kvalitet än 24x36 fullformat. Om vi har argumentet att 24x36 fullformat inom några år kommer att kosta som APS-C fullformats instegsmodeller, så kan vi självfallet också ha argumentet att mellanformat om ytterligare några år kommer att kosta som APS-C fullformats instegsmodeller och därmed ta över 24x36 fullformat även för konsumentmarknaden och vara en naturlig uppgradering av digitala kompakter.
Eftersom större alltid är bättre och det som är större kommer att sjunka i pris. Så utifrån den tanken så kommer 24x36 fullformat vara "en parentes i historien", ett format som inte går att satsa på eftersom mellanformat kommer att ta över marknaden med snabba, effektiva, kompakta och lättanvända kameror till konsumentvänliga priser.

För några år sedan var det svårt, dyrt och komplicerad med digital 24x36, och få tillverkare lanserade bra lösningar. Idag har vi 24x36 från allt fler. Självfallet kommer vi också få mellanformat från allt fler och mellanformat kommer inte längre vara svårt, dyrt och komplicerat. Utvecklingen går ju framåt även där.

Summa summarum - om man verkligen vill vara säker på framtiden, så ska man inte satsa på något alls. Låna din polares utrustning och låt dem ta risken! :)

Vi vet inget om framtiden än så all denna diskussion är inget annat än slöseri med tid egentligen, men jag har svårt att se att tillverkarna skulle vilja sälja ut sina högmarginalsprodukter och därmed förlora pengar bara för att vissa önskedrömmer om 24x36 till konsumentvänliga priser.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Jag ser att Nikon, Canon, Sony och Olympus har alla annonserat kameror för avancerade amatörer och proffs för APS-C fullformat, även nya objektiv.

Jag ser även att Nikon har annonserat en ny proffsmodell för 24x36 fullformat.

Detta pekar enligt mig på att 24x36 fullformat är främst för proffsen, som mellanformat var på den analoga tiden, och APS-C fullformat är för "alla andra". Digitalt APS-C fullformat har alltså i dag tagit över den roll som 135-formatet hade för film, och den senaste tidens lanseringar och nyheter pekar helt uppenbart på att APS-C fullformat stärker och fördjupar sin nuvarande ställning på marknaden.

Självfallet kommer 24x36 fullformat bli bättre, men uppdelningen idag ser jag kommer bibehållas i framtiden.

24x36 fullformat för proffsen.
APS-C fullformat för "alla andra", inklusive de proffs som vill ha en lätt, snabb och effektiv utrustning.

Om vi har argumentet att 24x36 fullformat kommer att sjunka i pris vilket gör det mer konsumentvänligt, så kan vi självfallet också av detta ha argumentet att mellanformet kommer att sjunka i pris vilket gör det mer konsumentvänligt. Visst är det så att 24x36 fullformat ger en högre kvalitet än APS-C fullformat, men mellanformat ger ju en högre kvalitet än 24x36 fullformat. Om vi har argumentet att 24x36 fullformat inom några år kommer att kosta som APS-C fullformats instegsmodeller, så kan vi självfallet också ha argumentet att mellanformat om ytterligare några år kommer att kosta som APS-C fullformats instegsmodeller och därmed ta över 24x36 fullformat även för konsumentmarknaden och vara en naturlig uppgradering av digitala kompakter.
Eftersom större alltid är bättre och det som är större kommer att sjunka i pris. Så utifrån den tanken så kommer 24x36 fullformat vara "en parentes i historien", ett format som inte går att satsa på eftersom mellanformat kommer att ta över marknaden med snabba, effektiva, kompakta och lättanvända kameror till konsumentvänliga priser.

För några år sedan var det svårt, dyrt och komplicerad med digital 24x36, och få tillverkare lanserade bra lösningar. Idag har vi 24x36 från allt fler. Självfallet kommer vi också få mellanformat från allt fler och mellanformat kommer inte längre vara svårt, dyrt och komplicerat. Utvecklingen går ju framåt även där.

Summa summarum - om man verkligen vill vara säker på framtiden, så ska man inte satsa på något alls. Låna din polares utrustning och låt dem ta risken! :)

Vi vet inget om framtiden än så all denna diskussion är inget annat än slöseri med tid egentligen, men jag har svårt att se att tillverkarna skulle vilja sälja ut sina högmarginalsprodukter och därmed förlora pengar bara för att vissa önskedrömmer om 24x36 till konsumentvänliga priser.

Hälsar
R

Idag ja! Men i morgon är en annan dag.
Det kanske inte alls blir dagens format a la´ FF. Det kanske blir ett sensorformat som direkt mappar till Digital TV-formaten. Sony A700 ger ju redan idag möjigheten att spara i ett sånt format (och en väldig massa andra). En del menar ju att kidsen och många i konsumentskiktet i allt högre grad kommer att se sina bilder på digital TV med optimering för bredbildsformat. Det kanske blir naturligare i konsumentvärlden att mappa mot detta format istället för ett alltmer irrelevant småbildsformat från filmepoken. (jag bara provocerar lite :).)
 
Vi kanske inte ens kommer att ha stillbildskameror i framtiden, utan alla kommer vara kombination av rörlig och stillbild - med början i konsumentledet och sedan uppåt. Kanske även med inspelning av ljud.
Alltså stillbild, rörlig bild och ljud - allt-i-ett-inspelning. Tanka in i datorn sen och gör din multimediapresentation :).

Hälsar
R
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Idag ja! Men i morgon är en annan dag.
Det kanske inte alls blir dagens format a la´ FF. Det kanske blir ett sensorformat som direkt mappar till Digital TV-formaten. Sony A700 ger ju redan idag möjigheten att spara i ett sånt format (och en väldig massa andra). En del menar ju att kidsen och många i konsumentskiktet i allt högre grad kommer att se sina bilder på digital TV med optimering för bredbildsformat. Det kanske blir naturligare i konsumentvärlden att mappa mot detta format istället för ett alltmer irrelevant småbildsformat från filmepoken. (jag bara provocerar lite :).)
Från "filmepoken" kommer även APS-formatet 16,7x30,2 mm, vilket har samma proportioner som bredbild, 9x16.

Olle
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar