Advertisement
ANNONS
Annons

K10D populäraste systemkameran i Japan

Produkter
(logga in för att koppla)
Utvecklingen av den digitala mellanformataren har ej längre prioritet för Pentax eftersom de har begränsade utvecklingsresurser till den. Pentax har stora planer för framtiden med två nya systemkameror att lansera nu till hösten.
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/other/2007/03/12/5799.html
Översättning:
http://www.pentaxforums.com/forums/...view-new-dslr-body-year-company-strategy.html

Jag ser inget som tyder på att Samsung skulle ta över Pentax kameradivision och mig veterligen är det ej heller möjligt enligt japanska restriktioner avseende koreanska ägare i japanska företag.

Hälsar
R

K10D populärste systemkameran i Japan

Visst, är det så, (Asahi) Pentax har gjort många suveräna kamerot, under många år.
Min första A-SLR, en Asahi Pentax S3, med Takumar 1,8/55mm, inköpt ny 1962, har alltid fungerat perfekt.
Har flera andra original gluggar oxå.
Kvalitén på mekaniken och optiken är fullt i toppklass!
Men, - idag räknas inte så mycket dåtid, tyvärr, utan nutid och framtid!
Pentax måste komma med en FF D-SLR, likt Canon och Nikon, annars är de ute, faktiskt.
Inom några år har alla kameratillverkare en eller två FF hus, längre fram i tiden, kommer APS-C bildsensorn helt ersättas av FF bildsensorn.
Det kostar att ligga på topp, hoppas Pentax fixar det med hjälp av sin partner Samsung.

Re: K10D populärste systemkameran i Japan

larsborg skrev:
Pentax måste komma med en FF D-SLR, likt Canon och Nikon, annars är de ute, faktiskt.
Inom några år har alla kameratillverkare en eller två FF hus, längre fram i tiden, kommer APS-C bildsensorn helt ersättas av FF bildsensorn.

Det finns för många fördelar med APS-C och optik för formatet för att det skall försvinna. Att det kommer fler FF kameror tror jag också men hur många som kommer att köpa dessa återstår att se.

Jag håller personligen inte med om bilden att Pentax måste göra en kamera med 24x36-format. Det finns plats för flera format på marknaden och jag tror inte på att konkurrenterna kommer att lansera 24x36 kameror i en lägre prisklass än vad Canon 5D ligger i, i dag. Nikons lansering av APS-C D300, som prismässigt ligger nära Canon 5D för 24x36, visar på detta. 24x36 är en högmarginalsprodukt och kommer att fortsätta vara det så länge som företagen är intresserade av att tjäna pengar, vilket är nödvändigt eftrsom digitalutveckling slukar enormt mycket pengar i utvecklingskostnader. Visst kommer framtidan 24x36-kameror erbjuda mer för pengarna, men jag tror inte på att instegsnivån för 24x36 sjunker jämfört med idag.

Och Olympus, Panasonic m fl 4/3"-aktörer har uppenbarligen inga planer på att kasta in handduken för mindre format.

Hälsar
R

Nä - min första Mototrola telefon fast monterad i bilen kostade 15000:- , min första coolpix på 2.8 mpix kostade 12800:-.Idag får jag en kamera som kan betydligt mer för 995:-

Om några år har du kameror med den större sensorn för 7-8000:-
Inga proffsbyggen men motsvarande d40,canon 350 osv med 24x36mm stor sensor
Mikael

Re: Re: K10D populärste systemkameran i Japan

papi skrev:
Det finns för många fördelar med APS-C och optik för formatet för att det skall försvinna.

Absolut. Visst kan man alltid ha argumentet att allting alltid blir billigare, men någonstans måste man ju dra en gräns, för annars sitter vi alla med digitala mellanformatskameror för 1 995 kr om tio år med inbyggd telefon och den digitala storformatskameran har tagit över den traditionella systemkameran för de som vill ha lite bättre än mobilen med inbyggd mellanformatare, och jag tror inte på det.

Jag tror definitivt att marknaden kommer erbjuda mer för pengarna inom existerande format, men utan att instegspriserna sjunker. Dvs - istället för ett lägre pris så får du mer utrustning och högre prestanda för pengarna inom det valda formatet.

Jag kan förstå att många traditionella 24x36 fotografer önskar 24x36, men många ungdomar har ingen relation till 24x36, för de har fötts in i en verklighet med mobiler och digitala kompakter med pyttesensorer. De vill ha bra bilder till bra priser, och jag tror inte att 24x36 innebär magi för dem för de har ingen emotionell eller nostalgisk koppling till klassiska analoga format. Det är som de ungdomar som tankar hem musik via nätet istället för att köpa skivor, för de bryr sig inte om format men gamla gubbar som jag tycker givetvis det är tråkigt och jag vördnar mina vinyl högt. Ungdomarna är framtidens fotografer och kamerautvecklarna idag tittar på framtidens konsumenter för framtidens produkter.

Hälsar
R

(jag överdriver givetvis något, för det är roligare så, men jag har också en viktig poäng i det).

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Om några år har du kameror med den större sensorn för 7-8000:-
Inga proffsbyggen men motsvarande d40,canon 350 osv med 24x36mm stor sensor
Mikael
Vem skulle vara intresserad av att köpa dessa kameror, när man för en 30-50% av priset kan få en likvärdig kamera med APS sensor? Jag tror inte prisförhållandet mellan FF och APS kameror kommer förändras nämnvärt inom överskådlig tid, men för köpare av instegsmodellerna tror jag priset är viktigare än de fördelar FF sensorer kan ge.

Tror också många avancerade användare hellre köper en kamera motsvarande Nikon D300 med APS sensor för 8000:-, än en D40 med FF sensor för samma pris.

Höga isotal, lågt brus och hög upplösning är vi som kör 5d, 1dmk3, 1dsmk2 vana vid sedan länge. 1dmk3 undantaget som är ny
Nikon kommer att höja ribban än mer med sin d3 och stora sensor. Bilder som är tagna på 6400Iso kommer att ses som vardagsmat ganska snart.

Upplösningar runt 12 milj pixlar blir troligen en vanlig standard bland SLR, ungefär som 6 milj var det för en tid sedan. Då är det inte lätt att med en APS stor sensor hänga på säljargument som : höga isotal ,lågt brus och hög upplösning.
Den lilla enskilda pixelytan i en APS 15 x 23mm sensor kommer att sätta gränsen när nu iso-tåget har rullat igång och tuffar snabbt efter pixeltåget.
Två ovanligt dåliga tågkombinationer för en APS stor sensor.

Mikael

Senast ändrad:
Svårt att säga vad som kommer i framtiden..
Fuji kommer snart med F50 som har 1/1,6" sensor (5 X 7mm eller kanske lite större) och 12mp samt 6400iso... fast vid 3200iso går den ner till 6Mp och vid 6400iso använder den bara 3Mp...
Ska bli intressant med rapporter/tester...

Att kalla nåot för 3200iso och detaljerna /upplösningen är kass säger lika mycket som ingenting.
Att kombinera /slå ihop flera pixlar för att öka ytan och därmed öka S/B och dynamisla omfånget är en modell, men upplösningen blir sämre.
Det finns bara en regel,större = bättre
och då talar jag om enskild pixelstorlek.
Mikael

En APS med dagens cmos och med 30% filfaktor så beräknas optimal pixelyta till 6,5 micrometer stor.
Då är parametrar som signal/brus, dynamiskt omfång, optik/upplösning/diffraktion inräknad.

Det blir 9 miljoner pixlar på en 15 x 23mm stor APS sensor.

Mikael

macrobild skrev:
Den lilla enskilda pixelytan i en APS 15 x 23mm sensor kommer att sätta gränsen när nu iso-tåget har rullat igång och tuffar snabbt efter pixeltåget.

Huvudet på spiken skulle man nog kunna säga. De som vill ha högre iso och lägre brus (alla?) kommer vilja ha FF.

Gimbal skrev:
De som vill ha högre iso och lägre brus (alla?) kommer vilja ha FF.

Med det argumentet så kommer 24x36 bli kortlivad, för självfallet kommer digitalt mellanformat också att sjunka i pris och helt ersätta 24x36, men digitalt mellanformat kommer också att bli kortlivad för eftersom alla vill ha högre ISO och lägre brus så kommer digitalt storformat vara det format som "gäller" inom en 7 års period.

Alla format utvecklas och det gäller givetvis även APS-C. Det känns som att ni bedömer framtidens APS-C efter dagens APS-C teknik. Nya tekniska lösningar kommer att ge mindre brus, fler detaljer och högre dynamiskt omfång med APS-C, även på höga ISO-tal. Givetvis kommer även 24x36 att utvecklas vidare - vilket är också en del i att jag inte tror på lägre instegspriser än idag. Vi kommer att få mer för pengarna i framtiden, men inte nödvändigtvis betala mindre i kronor räknat.

En viktig fördel med APS-C är mindre och lättare hus och objektiv. Det kommer fortfarande finnas fotografer som föredrar kompakta lösningar.

Hälsar
R

Gimbal skrev:
Huvudet på spiken skulle man nog kunna säga. De som vill ha högre iso och lägre brus (alla?) kommer vilja ha FF.

Lång ifrån alla har behov av jättelågt brus på extremt höga ISO vilket väl är den enda ritkigt tydliga fördelen med FF.

macrobild skrev:
Att kalla nåot för 3200iso och detaljerna /upplösningen är kass säger lika mycket som ingenting.
Att kombinera /slå ihop flera pixlar för att öka ytan och därmed öka S/B och dynamisla omfånget är en modell, men upplösningen blir sämre.
Det finns bara en regel,större = bättre
och då talar jag om enskild pixelstorlek.
Mikael

Jag vet inte men det kanske är så att vi inom en relativt snar framtid kommer att se vart det spårar. Många verkar helt ha hakat upp sig på FF fysiskt och visst finns det fysiska begränsningar som styr men det är väl begränsat att se FF som den enda parametern - allt annat lika.

Jag tycker det varit tankeväckande att läsa om de nya sensorerna som Sony nu lanserar och som Nikon tydligen också är inblandade i. Om jag inte helt missat budskapet så ger CMOS-sensorerna de tagit fram möjligheter som man inte idag har att hantera både rörliga och stillbilder i en DSLR - samtidigt. Vi kanske kommer filma bara och sen plocka ut nån frame som vi tycker är tillräckligt intressant för att återge i stillbildsformat på nåt media.

Dessutom verkar man ju kunna öka prestanda väldigt genom att frångå sekvensiell hantering av bilddata i allt högre hastigheter (med åtföljande problem) till ökad användning av parallellprocessning och smartare utläsning av data från sensorn till idag svindlande hastigheter.

Nästa generation kameror med 14-15 till 20-40 Megapixel kommer ge oss en fantastisk detaljåtergivning vare sig de är FF eller inte. En bildkvalitet som långt överskrider kraven all återgivning och betraktning normalt kommer ställa vare sig man skriver ut i så stora format man vill ha eller ser bilderna på HD TV eller stora dataskärmar.

Det kommer trots allt vara få som har behov av att trycka sina bilder på långtradarpresseningar och för dom finns ju alltid möjligheter att köra analogt storformat och screentryck (för det är ju så man trycker såna) om det inte duger med digital FF och digitala utskrifter.

Därmed inte sagt att inte jag också tror att APS-C och specifika objektiv för detta format snart kommer visa sig vara en historisk parentes. Det är väl ingen som tror att APS-C är slutet på all utveckling? FF kommer vi att få och det kommer att bli billigt var så säkra. Vi råkar bara just nu leva i en brytningstid. Det är bara några år sen DSLR:er började bli så billiga att de kunde efterfrågas av i princip alla. Nu kostar billiga bra DSLR:er inte mer än en billig hyfsad analog SLR innan de digitala fanns.

Roland Mabo skrev:
Med det argumentet så kommer 24x36 bli kortlivad, för självfallet kommer digitalt mellanformat också att sjunka i pris och helt ersätta 24x36, men digitalt mellanformat kommer också att bli kortlivad för eftersom alla vill ha högre ISO och lägre brus så kommer digitalt storformat vara det format som "gäller" inom en 7 års period.

Alla format utvecklas och det gäller givetvis även APS-C. Det känns som att ni bedömer framtidens APS-C efter dagens APS-C teknik. Nya tekniska lösningar kommer att ge mindre brus, fler detaljer och högre dynamiskt omfång med APS-C, även på höga ISO-tal. Givetvis kommer även 24x36 att utvecklas vidare - vilket är också en del i att jag inte tror på lägre instegspriser än idag. Vi kommer att få mer för pengarna i framtiden, men inte nödvändigtvis betala mindre i kronor räknat.

En viktig fördel med APS-C är mindre och lättare hus och objektiv. Det kommer fortfarande finnas fotografer som föredrar kompakta lösningar.

Hälsar
R

Vi som har fotograferat med Hasselblad sedan början av -80talet vet också att ett hus, några magsin och tre gluggar kostade skjortan jämfört med en SLR.
Skilnaden i pris har alltid funnits.

Även användarvänligheten,storlek,vikt,snabbhet mm
har varit till nackdel för mellanformat.
Så det argumentet var inget vidare bra Roland.

Mikael

papi skrev:
Lång ifrån alla har behov av jättelågt brus på extremt höga ISO vilket väl är den enda ritkigt tydliga fördelen med FF.

Precis som du vant dig vid att din kamera uppträder idag på 1600iso och vilka fotograferingsmöjligheter detta ger så kommer du/ vi blicka tillbaka på det som jag blickar tillbaka på =d2x och 400iso som ger en bildkvalitet som jag uppnår på 1600iso med 5d.
Den som sedan påstår att det hade varit bättre med en d2x som inte klarade 1600iso lika bra han fotograferar inte det jag gör. (samt ett stort antal andra)
Mikael

Senast ändrad:
Gimbal skrev:
Visst är det så, samt att alla som har en kamera med liten sensor kommer alltid att snegla åt den större vad den kan eller inte.

APS har en nackdel när nu när 24 x 36 utvecklingen nu tar ett rejält kliv framåt med Nikon på banan.
Storleken.

Priserna kommer snarast gå ner, och det skall bli intressant att se Canons prissättning på 5d efterträdare.
Mikael

Sony kommer att presentera en ny semi prof kamera den 12 september, vad det innebär ?
Möjligen en med större sensor.
Mikael

macrobild skrev:
Sony kommer att presentera en ny semi prof kamera den 12 september, vad det innebär ?
Möjligen en med större sensor.
Mikael
Det mesta pekar på APS-C för den modellen medan storsensorkameran lär dyka upp nästa år, men var har du fått datumet 12:e september ifrån? Mycket verkar ju annars peka på att de håller en presskonferens för den redan den 6:e... även om det finns spekulationer mot senare datum också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar