Punkk,
Nej, jag tycker inte att allt alltid är positivt med Pentax produkter. Var har jag skrivit det någonstans? Det är din fria fantasi som jag ej känner igen mig i.
Det är helt enkelt så att det tydligen inte är lika viktigt för mig som för er vad Pentax gör eller inte gör. Om det fattas ett ord på en hemsida drar ni direkt en snabb tolkning av det och vi har haft en lång diskussion här med massa kritik mot Pentax för att det står "Annulera" istället för "Avbryt" i en meny.
Uppenbarligen är ni väldigt engagerade i Pentax och ni är det på ett helt annat plan än jag. Jag bryr mig inte om det står "Annulera" eller "Avbryt" så länge som man fattar vad som menas, kameran funkar ju! Så jag tycker det saknas perspektiv på kritiken.
Vi har ett klimatproblem i världen, vi har barn som svälter i Afrika, och i detta forum har vi haft en lång diskussion om "Annulera" vs "Avbryt". Det känns rätt löjligt faktiskt, om vi ser det i ett världsperspektiv.
Det finns de som har problem med sina kameror ja och det finns de som INTE har problem med sina kameror. Jag tycker det är viktigt att särskilja mellan problem som handlar om det enskilda exemplaret eller problem som gäller för alla i en hel serie. Om min kamera ej uppvisar det fel som någon har upplevt, så tycker jag det är bra information att jag skriver det för att man då ska kunna se om problemet är individuellt för just den kameran eller om det gäller för alla. Jag tycker detta är viktigt och det står jag för. Om detta beteende från min sida står dig upp i halsen så kan jag bara beklaga.
I de fall där min kamera ej har detta fel som beskrivs, så verkar vissa här ta det som personlig kritik mot dem. Du säger själv att jag diskvalificerar andras åsikter när min kamera inte har problemet, detta är ju löjligt. Jag säger ju bara att min kamera ej har det felet. Det är ingen diskvalifikation av en åsikt, det är ren konsumentinformation, varken mer eller mindre. Ni har uppenbara problem med att skilja på sak och person. När man ej håller med er så verkar ni ta det personligt och så anklagar ni mig för sakna ödmjukhet.
Snälla ni, jag kan inte hitta på fel på min kamera bara för att göra er glada.
om du är trött på mig för att du inte gillar mina åsikter, så varsågod. Var trött, jag bjuder på det. Men det är du som väljer dina reaktioner på mig, jag är ej ansvarig för dina eller andras reaktioner. Alla människor bestämmer över sig själva och sina reaktioner.
Menn, när vi vill göra någon annan ansvarig för det egna beteendet - då är detta projektion och spegling. Detta är ingen anklagelse, utan ett konstaterande. Detta beteende kallas så inom psykologi - när vi gör andra ansvariga för våra egna känslor, när andra människor triggar igång våra egna känslor.
Inom psykologi är det yttre bara en spegling av det inre, så när ni klagar på mig så handlar det faktiskt om er. Inte om mig.
När du tolkar detta som en anklagelse så lägger du in en värdering i detta - en värdering handlar om bra eller dåligt. Jag skriver mina inlägg utan värdering och utan dömande, jag konstaterar neutralt. Jag tycker projektion är varken bra eller dåligt. Och jag tycker att ert beteende är varken bra eller dåligt.
När vi lägger in värderingar så separerar vi oss från livet och det som är. Det finns en dualism och separation i det svenska språket som jag är kritisk mot.
Du förstår, med språket hypnotiserar vi oss själva. Vi skapar vår verklighet med det vi säger, tänker, skriver och gör.
Ni anklagar mig för att vara fanatisk, men i själva verket anklagar ni er själva.
Om du upplever att jag står dig upp i halsen, så är det ditt eget val. Jag har inget med att göra hur du mår eller inte och hur du uppfattar mig, det är ditt eget val. Precis som det är mitt eget val hur jag uppfattar och reagerar på dig. Vi alla är ansvariga för våra egna känslor och vårt agerande, jag skyller inte mitt beteende på någon annan - men du skyller på mig. Här har vi en skillnad mellan oss.
Du tolkar - det innebär att du har en perceptionsvärld. Denna perceptionsvärld är din egen högst individuella. Vi alla har individuella perceptionsvärldar. Det som är sant för dig är ej nödvändigtvis sant för någon annan, det du ser - ses ej nödvändigtvis av någon annan. Verkligheten är ej objektiv och neutral, verkligheten är subjektiv och individualistisk. Det finns precis lika många verkligheter som det finns personer och vi skapar själva vår egen verklighet och perceptionsvärld.
Detta är modern kvantfysik, den delen som forskar om sinnet och medvetandets utveckling.
Du får givetvis vara hur kritisk som du vill, och du behöver ej acceptera att jag inte är det - det är också ok.
Men jag kan också få lov att vara trött på all negativitet för småsaker som i det stora världsperspektivet ej betyder något. Det finns så mycket mer...
Och det står jag för.
Jag tar med glädje och förväntan emot dina anklagelser och din klagan på mig, jag välkomnar det eftersom jag vet - du har din perceptionsvärld och du gör det som du anser att du behöver göra för att må bra. Och om jag kan bidra till att du mår bra, så är det en glädje för mig.
Tack för ditt inlägg.
Kram
R