Annons

DA* detaljer äntligen släppta

Produkter
(logga in för att koppla)
apropå det där med motljusskydd, så undrar jag varför Pentax inte skickade med något till FA 50/1,4?

Jag trodde det skulle följa med, men kanske måste beställa sånt separat?

Roland Mabo skrev:
På hemsidan för DA 21 står det:
Motljusskydd MH-RBA43 (Art.nr. 38748) Ingår

Det är säkert någon riktig elak människa som skriver "ingår" på vissa och avstår på andra för att vilseleda kunderna så att de mår riktigt dåligt. Fy skäms Pentax!

Eller så är det bara någon som har haft för mycket att göra och glömt eller slarvat, precis som vi alla kan göra någon gång. För ingen av oss är ju perfekta, eller?

Jag har själv jobbat som informatör och att bli anklagad för att "vilseleda" bara för att jag inte såg en miss på ett ställe, det skulle inte kännas bra. Det är svårt att göra korrektur en dataskärm, enklare på papper.

Finns så mycket annat att bli förbannad på i världen än sådana här småsaker.

Hälsar
R

Vem är förbannad? Inte jag iaf....

Jag skulle kunna sticka ut hakan och säga att det snarare är du som verkar bli förbannad på alla som har det mesta lilla kritik mot Pentax att komma med. Men det är ju så givet vad du kommer svara på den, så jag fattar inte ens varför jag skriver det...

Jag bara konstaterar att om man läste hemsidan (som den såg ut när jag köpte DA21) så stod det inte uttryckligen att motljusskydd ingår. Så då kan man vilseledas till att göra en extra beställning av ett sådant tillsammans med objektivet, totalt i onödan.

Men snälla söta rara du, jag är inte förbannad alls. Jag valde bort det ur mitt liv för flera år sedan och upplever sedan dess ingen ilska, bara kärlek och glädje. För det är mycket roligare så. Att vara förbannad är poänglöst, meningslöst och kroppen blir bara stresad. Varför ska jag uppleva känslor som ej gagnar mig?

Däremot är jag trött på den negativitet som finns här och dessa snabba tolkningar av saker och ting när man ej vet hur det förhåller sig, tolkningar som för det mesta handlar om att se saker och ting från det mörka perspektivet. Tolkningar som innebär desinformation och felaktig konsumentupplysning och så blir det massa rykten av det som inte har ett dugg med verkligheten att göra.

Vissa här tar Pentax alldeles för allvarliga.
Jag skulle aldrig orka må dåligt över att det exempelvis står "Annulera" istället för "Avbryt" i en meny i en kamera, eller att någon på Pentax har glömt skriva "Ingår" på ett ställe på en hemsida eller något annat som får er att bli sura och klaga.

Finns så mycket i livet som är roligare än klaga på minsat lilla som har med Pentax att göra hela tiden och skriva massa kritik för småsaker som i det stora hela inte betyder något alls. Så fascinerande är inte Pentax faktiskt! Det är ju knappast en religion. Men visst, vill ni klaga på småsaker så för all del - fortsätt så om det får er att må bättre.

Jag har roligare saker för mig i mitt liv. :)
Skulle aldrig orka med att må dåligt över att ett ord har tappats bort på ett ställe på en hemsida... Men visst, det är ju roligt för er att ni är så engagerade i Pentax välbefinnande. :)

Nej jag tycker inte det är hela världen om det står ett "märkligt" ord i en kamerameny eller att någon på Pentax har glömt ett ord på en hemsida. Det är mänskligt att fela och ingen är perfekt, menv ill ni hålla på och skriva tonvis med klagomål om detta så föralldel... gör så om ni inte har något roligare för er i livet än att bli sura varje gång Pentax visar att de består av människor som har fel och brister precis som du och jag.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Som jag precis sa i förra inlägget, jag är inte förbannad på Pentax...Och jag mår inte det minsta dåligt för att en hemsida är inkomplett.

Däremot är det här ett diskussionsforum och jag hoppas att det är ok att ta upp både positiva och negativa saker om Pentax. Det kan faktiskt komma bra saker ut ur kritik, tror du t.ex inte mycket av det som ingår i FW-upgrades är saker som Pentax fått reda på via användar-feedback?

Jag har inga problem om du tycker allting är positivt med Pentax och dess produkter. Men det börjar stå mig upp i halsen att så fort ett inlägg med negativa synpunkter om Pentax dyker upp här på forumet, så kommer det nästan alltid ett svar från Roland Mabo som direkt diskvalificerar denna åsikt eftersom du inte upplever samma sak.

Och när nån tycker annorlunda än dig själv, då lyckas det alltid vara motparten (vi) som är förbannade, mår dåligt, är avundsjuk på dina kunskaper, är besatta av dig som person eller vad det nu är allt du beskyller folk för.

FA50 och dom nya

Benjamin83 skrev:
apropå det där med motljusskydd, så undrar jag varför Pentax inte skickade med något till FA 50/1,4?
Till FA50/1,4 ingår det inte(var så ibland förr), så du kan köpa en pirat om du vill(Pentaxen har inte bajonettfattning utan snäpplås som ett frontlock och är fyrkantigt.

Största överaskningen tycker jag är: DA 35mm f/2.8 Makro Limited och den tror jag inte ersätter DFA 50.
"Nu" finns 35, 50 och 100mm makro och det kanske kommer en 150 eller 200 så småningom vilket gör makroprogrammet komplett(förutom kanske en 75mm eller 100mm;s uppdaterad bellows).
Positiva överaskningen tycker jag är DA*50-135/2,8 och då tänker jag på vikten som inte är mycket högre än DA*16-50, med ett nätpris på 8500-9000 kan den bli en pärla(om den nu inte dras med samma motljusegenskaper som Tokina).
Synd eller inte men 200 o 300 blev inte DFA objektiv, dom ser kompakta ut och 300;an har stativfäste. Frågan är om man ska sälja F*300;an nu när dom går på över 10 lakan på ebay.
Nya blixten ser ut att funka som en kraftigare upplättningsblixt, kanske den kan styra andra trådlöst oxå?
Appropå DA 21 så kan man sätta på ett 43mm UV-filter på motljusskyddet.
>Och appropå dom nya DA* objektiven så skrev jag förra året(på DP Rewiev) att dom troligen går med inbyggda fokusmotorn oxå - men så var det inte alls dom skulle bara funka med K10D och senare kameror så det så .....

Senast ändrad:
Punkk,

Nej, jag tycker inte att allt alltid är positivt med Pentax produkter. Var har jag skrivit det någonstans? Det är din fria fantasi som jag ej känner igen mig i.

Det är helt enkelt så att det tydligen inte är lika viktigt för mig som för er vad Pentax gör eller inte gör. Om det fattas ett ord på en hemsida drar ni direkt en snabb tolkning av det och vi har haft en lång diskussion här med massa kritik mot Pentax för att det står "Annulera" istället för "Avbryt" i en meny.

Uppenbarligen är ni väldigt engagerade i Pentax och ni är det på ett helt annat plan än jag. Jag bryr mig inte om det står "Annulera" eller "Avbryt" så länge som man fattar vad som menas, kameran funkar ju! Så jag tycker det saknas perspektiv på kritiken.

Vi har ett klimatproblem i världen, vi har barn som svälter i Afrika, och i detta forum har vi haft en lång diskussion om "Annulera" vs "Avbryt". Det känns rätt löjligt faktiskt, om vi ser det i ett världsperspektiv.

Det finns de som har problem med sina kameror ja och det finns de som INTE har problem med sina kameror. Jag tycker det är viktigt att särskilja mellan problem som handlar om det enskilda exemplaret eller problem som gäller för alla i en hel serie. Om min kamera ej uppvisar det fel som någon har upplevt, så tycker jag det är bra information att jag skriver det för att man då ska kunna se om problemet är individuellt för just den kameran eller om det gäller för alla. Jag tycker detta är viktigt och det står jag för. Om detta beteende från min sida står dig upp i halsen så kan jag bara beklaga.

I de fall där min kamera ej har detta fel som beskrivs, så verkar vissa här ta det som personlig kritik mot dem. Du säger själv att jag diskvalificerar andras åsikter när min kamera inte har problemet, detta är ju löjligt. Jag säger ju bara att min kamera ej har det felet. Det är ingen diskvalifikation av en åsikt, det är ren konsumentinformation, varken mer eller mindre. Ni har uppenbara problem med att skilja på sak och person. När man ej håller med er så verkar ni ta det personligt och så anklagar ni mig för sakna ödmjukhet.

Snälla ni, jag kan inte hitta på fel på min kamera bara för att göra er glada.

om du är trött på mig för att du inte gillar mina åsikter, så varsågod. Var trött, jag bjuder på det. Men det är du som väljer dina reaktioner på mig, jag är ej ansvarig för dina eller andras reaktioner. Alla människor bestämmer över sig själva och sina reaktioner.

Menn, när vi vill göra någon annan ansvarig för det egna beteendet - då är detta projektion och spegling. Detta är ingen anklagelse, utan ett konstaterande. Detta beteende kallas så inom psykologi - när vi gör andra ansvariga för våra egna känslor, när andra människor triggar igång våra egna känslor.

Inom psykologi är det yttre bara en spegling av det inre, så när ni klagar på mig så handlar det faktiskt om er. Inte om mig.

När du tolkar detta som en anklagelse så lägger du in en värdering i detta - en värdering handlar om bra eller dåligt. Jag skriver mina inlägg utan värdering och utan dömande, jag konstaterar neutralt. Jag tycker projektion är varken bra eller dåligt. Och jag tycker att ert beteende är varken bra eller dåligt.

När vi lägger in värderingar så separerar vi oss från livet och det som är. Det finns en dualism och separation i det svenska språket som jag är kritisk mot.

Du förstår, med språket hypnotiserar vi oss själva. Vi skapar vår verklighet med det vi säger, tänker, skriver och gör.

Ni anklagar mig för att vara fanatisk, men i själva verket anklagar ni er själva.

Om du upplever att jag står dig upp i halsen, så är det ditt eget val. Jag har inget med att göra hur du mår eller inte och hur du uppfattar mig, det är ditt eget val. Precis som det är mitt eget val hur jag uppfattar och reagerar på dig. Vi alla är ansvariga för våra egna känslor och vårt agerande, jag skyller inte mitt beteende på någon annan - men du skyller på mig. Här har vi en skillnad mellan oss.

Du tolkar - det innebär att du har en perceptionsvärld. Denna perceptionsvärld är din egen högst individuella. Vi alla har individuella perceptionsvärldar. Det som är sant för dig är ej nödvändigtvis sant för någon annan, det du ser - ses ej nödvändigtvis av någon annan. Verkligheten är ej objektiv och neutral, verkligheten är subjektiv och individualistisk. Det finns precis lika många verkligheter som det finns personer och vi skapar själva vår egen verklighet och perceptionsvärld.

Detta är modern kvantfysik, den delen som forskar om sinnet och medvetandets utveckling.

Du får givetvis vara hur kritisk som du vill, och du behöver ej acceptera att jag inte är det - det är också ok.

Men jag kan också få lov att vara trött på all negativitet för småsaker som i det stora världsperspektivet ej betyder något. Det finns så mycket mer...

Och det står jag för.
Jag tar med glädje och förväntan emot dina anklagelser och din klagan på mig, jag välkomnar det eftersom jag vet - du har din perceptionsvärld och du gör det som du anser att du behöver göra för att må bra. Och om jag kan bidra till att du mår bra, så är det en glädje för mig.

Tack för ditt inlägg.

Kram
R

Hallå snälla ni - Tråden handlar om DA-objektiven. Kan ni inte dra den där flammande hat-debatten om märken i en annan tråd. Det blir så förbaskat svårt att hitta inslagen om objektiven annars.

Alla märken har både för och nackdelar och det är tillämpningen som avgör vad man väljer.

Benjamin83 skrev:

Pentax skickade inte med något motljusskydd till FA 50 f/1.4, därför att detta objektiv introducerades på marknaden på den tid då Pentax sålde objektiv och motljusskydd separat. Till 50 objektiven finns det flera olika motljusskydd att köpa, från Pentax har man haft valen de runda eller de fyrkantiga (jag har ett runt).

Det är först sedan slutet av 90-talet som Pentax levererar motljusskydd med sina objektiv som standard. FA 24-90 f/3.5-4.5 och FA 28-105 f/3.2-4.5 AL (IF) var de första konsumentobjektiven med motljusskydd med från början.

FA 50 f/1.4 är alltså äldre än så.
Ja jag vet att det fortfarande är i produktion, men Pentax har ej valt att uppdatera detta äldre objektiv enligt deras nya standard. Jag har ingen reell förklaring på varför det, kan vara något i logistiken som krånglar till det. Jag har ingen aning.

Mig veterligen är förresten FA 50 f/1.4 det äldsta objektiv som Pentax fortfarande tillverkar. Det är fortfarande bra, givetvis... men dess dagar är räknade då det tillverkas i en fabrik som Pentax vill lägga ner.

Det finns ett DA 55 bland planerna, kanske kommer mer information om det på PMA mässan nu i början av mars.

Hälsar
R

35 mm-makro <3

Ett makroobjektiv med så kort brännvidd kan man ju även ha inomhus och antagligen går det bra att använda till porträtt.
Då jag inte är så bevandrad inom foto måste jag fråga: Finns det några nackdelar med att ha så kort brännvidd på ett makroobjektiv, det finns ju så få andra makroobjektiv med den brännvidden? Kan man få naturlig avbildningsskala, må'n tro?

Förresten, hur definierar man makro? Det finns väl ingen "regel" för vad man får kalla makroobjektiv?

Hehe, jag blev mer intresserad av 35 mm-makrot än något DA* :p

De vanligaste Macrona från stenålderstiden när man körde på film (ja, jag erkännr - jag är så gammal haha) var 50 och 100mm.

Det nya DA 35 f/2.8 Macrot ger en bildvinkel och bildutsnitt som motsvarar 52,5 på 35mm film, så 35 Macron är den digitala APS-C världens motsvarighet till 50mm Macrot på 35mm film!

Fördelar: kompakt, billigt (nåja), längre skärpedjup än längre makron (kan också vara en nackdel, det är en fråga om tycka och smak, men skärpedjupet blir så extremt kort på närbild... så jag personligen välkomnar allt skärpedjup som går att få *ler*).
Nackdelar: Man kommer väldigt nära motivet, med längre macron så kan man ha större avstånd mellan objektivet och motivet.

Gällande avbildningsskalan så har Pentax ej släppt den information, men rent tekniskt finns ingen anledning till att ha annan än 1:1. Eftersom det är ett objektiv i serien "Limited", som står för lite finare objektiv, så är det min övertygelse att Pentax har kostat på 1.1 avbildning istället för den billigare 1:2 varianten.

Hälsar
R

Ooh! Då blir det alltså vad jag ska rikta min köpkraft på (förutsatt att den är bra då, men det hade väl varit konstigt annars). Att man måste gå nära (såklart) är inte direkt någon jättenackdel.

Vi vet inte om det är bra än, men rent generellt så tillhör macron de skarpaste objektiven. Detta därför att de är skarpa från närmsta gränsen till oändlighet, medan andra objektiv ofast är optimerade för medel till oändlighet och därmed tappar en del skärpa vid närmsta fokuseringsavstånd. Det är svårt (dyrt!) att göra ett skarpt objektiv från kortaste till längsta fokuseringsavstånd...

Hälsar
R

Betyder det inte att det är dumt att gå runt och använda makroobjektiv till annat än just makrofotografering?

J.Paul skrev:
Betyder det inte att det är dumt att gå runt och använda makroobjektiv till annat än just makrofotografering?

Jag skrev att macron är skarpa från närmsta gränsen till oändlighet, de är alltså skarpa över hela avståndsskalan. De fungerar fin-fint till annat än macro.

Fast sämre till porträtt, för de är för skarpa för det *ler*...

Hälsar
R

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto