Annons

K10D populäraste systemkameran i Japan

Produkter
(logga in för att koppla)
Något jag inte begriper är vad det är mellan japaner och Pentax. Canon, Nikon, Pentax, Sony och Olympus är alla japanska från grunden. Ändå känns det som att Pentax får jättemånga priser och hyllningar just från Japan. Och så säljer den tydligen bäst där också. Men varför just (Asahi) Pentax? De är väl inte ens äldst?
 
Pentax 1919 - Japan
Canon 1933 - Japan
Nikon 1917 - Japan
Sony 1946 - Japan
Olympus 1919 - Japan

Inte det äldsta företaget, men de hade den första SLR:en som använde 35mm film, Asahiflex - 1952.
 
Didgeridoohan skrev:
Pentax 1919 - Japan

Nja, Asahi Optical har funnits länge, men Pentax som varumärke dök inte upp föränn de lanserade sin kamera med pentaprisma. ihopsatt av penta(prisma) och (spegelrefle)x.

Företaget hade kvar namnet Asahi Optical tills för några år sedan då de bytte namn till Pentax Corp. Jag tyckte det var synd på sätt och vis...

Hälsar
R
 
J.Paul skrev:
Något jag inte begriper är vad det är mellan japaner och Pentax. Canon, Nikon, Pentax, Sony och Olympus är alla japanska från grunden. Ändå känns det som att Pentax får jättemånga priser och hyllningar just från Japan. Och så säljer den tydligen bäst där också. Men varför just (Asahi) Pentax? De är väl inte ens äldst?

Namnet Pentax är förknippat med kvalitet och innovation i Japan. Det är ett mkt starkt varumärke,
 
Drömmen om Pentax

Jag tror att Pentax var och nu åter är en uppnåelig dröm. 1960 kunde man köpa en Pentax SLR med bra sökare och optik, det var inte gratis men på något sätt rimligt. Ungefär som K10D nu. Samtidigt kändes det att Pentax låg långt fram i utvecklingen och framförallt tänkte själva, nåt som jag just nu känner då jag använder Pentax nya fisheyezoom 10-17 mm. Lite humor också, fisheyezoom???


Om någon i detta forum möjligen har missat artikeln från 2004 (se Artiklar/märkeskunskap) "Drömmen om Pentax" så kolla den!
 
Tack för tipset om "Drömmen om Pentax", den var intressant. Jag antar att det är därför japanerna är så förtjusta i Pentax. De är ju väldigt historiemedvetna, och när man tänker efter är Pentax väldigt konservativa och fortsätter i samma anda som förr. Allt ifrån att den förinställda "Image Tone"-inställningen i K10D:n är Neutral för att ge en så filmlik känsla som möjligt och att AWB:n klipper av vid glödlampsljus för att det ska bli som ögar ser det och inte vitt som andra AWB-system, till att inte ändrat på objektivfattningen sedan 1976 (och äldre objektiv funkar de med) och att de har en objektivserie med fasta objektiv helt gjorda i metall, precis som förr.
 
Senast ändrad:
Håller med om att Pentax är ett starkt varumärke som förknippas med kvalitet. Äger en analog Pentax K2DMD som utstrålar kvalitet och smakfullhet och som jag inte kan skiljas från trots att den "värmer hylla". I familjen har vi också en K100D som är en gedigen kamera som fungerar utmärkt med M- och K-objektiv. Men det retar mej att jag inte kan köpa en K10D som fungerar lika bra med mina gamla Pentax kvalitetslinser som K100:an gör. K10:an mäter alltså ljuset fel. Att man från Pentaxhåll inte kan ta tag i denna felfuktion och få det att fungera på top-of-the line-kameran tycker jag är riktigt svagt.

Uffe
 
Ja, det är ett väldigt irriterande problem, fast det finns tröst. Till att börja med tyder allt på att problemen löser sig om man byter mattskivan mot en sådan som sitter *ist-serien, och de går att köpa på www.pentax.se. Sedan är det faktiskt inte alls svårt att kompensera för felexponeringen, men det tar ju ändå mer tid i jämförelese med om den hade exponerat perfekt direkt.
Om man till exempel har ett objektiv vars största bländare är 2,8 och man fotograferar i 5,6 vet man ju att det skiljer två steg. Då ändrar man tiden med två steg, det vill säga t. ex. från 1/60 sek till 1/15 sek. Då blir det perfekt. Alltså, man mäter med största bländare och ändrar bländare på bländarringen till den man ska använda, och sedan kompenserar man tiden.
 
J.Paul skrev:
Ja, det är ett väldigt irriterande problem, fast det finns tröst. Till att börja med tyder allt på att problemen löser sig om man byter mattskivan mot en sådan som sitter *ist-serien, och de går att köpa på www.pentax.se. Sedan är det faktiskt inte alls svårt att kompensera för felexponeringen, men det tar ju ändå mer tid i jämförelese med om den hade exponerat perfekt direkt.
Om man till exempel har ett objektiv vars största bländare är 2,8 och man fotograferar i 5,6 vet man ju att det skiljer två steg. Då ändrar man tiden med två steg, det vill säga t. ex. från 1/60 sek till 1/15 sek. Då blir det perfekt. Alltså, man mäter med största bländare och ändrar bländare på bländarringen till den man ska använda, och sedan kompenserar man tiden.


Jo, jag har läst på olika forum, det John beskriver, att ett byte av fokuseringsskiva till den som hör DS-modellen till löser felmätningsproblemet. Jag satt, för tre veckor sedan, Pentaxfolket i Uppsala på det spåret och Eropaverkstaden i Tyskland skull testa detta för att se effekten. Det kan ju även finnas andra bieffekter som man också bör ta hänsyn till.
Men så sent som idag har jag fått besked att man inte fått besked från teknikerna i Tyskland. Kan ju bero på semestertider, men ett test borde ha varit snabbt avklarat,
Visst kan man testa själv, om man har en K10 och om man har en fokusskiva från en DS. Men jag själv har ännu inte skaffat ett sådant kamerahus, just för att jag inte vill låsa mej med ett hus som har en felfunktion och som jag inte säkert vet om det går att komma till rätta med. Dessutom verkar ingen ha ds-skivan i lager.
Att kompensera som du John beskrev går naturligtvis, men då är man ju i stort sett tillbaka till tiden före Spotmatic.
De upplysningar jag fått av Pentaxfolket i Uppsala är att kameran mäter rätt kring bländare 4. Sen får man kompensera åt båda håll.

Till sist.Jag gillar Pentaxkameror och jag vill fortsätta använda sådana som jag gjort sen SV- och Spotmatic-tiden. Men jag vill år 2007 inte gå tillbaka till det långsamma sättet att fotografera då man behövde räkna om exponeringsvärden. Så just nu är jag frustrerad och besviken på att kameramärkets flaggskepp inte klarar av basic ljusmätning med gammal fin optik.

Uffe
 
Ja, jag förstår det. Då är det bara att hoppas, vänta och se.

Om det sedan fixar sig vill jag att Pentax ska fixa firmwaren så man kan ställa in så den bländar ner och mäter ljuset när man trycker ner avtryckaren halvvägs istället för gröna knappen :)
 
J.Paul skrev:
Ja, jag förstår det. Då är det bara att hoppas, vänta och se.

Om det sedan fixar sig vill jag att Pentax ska fixa firmwaren så man kan ställa in så den bländar ner och mäter ljuset när man trycker ner avtryckaren halvvägs istället för gröna knappen :)

Jag är nöjd om K10:an klarar av att mäta ljuset rätt med nedbländning via avtryckargrannen, "den gröne"..
På vår K100 är det ael-knappen som som är mätknappen och egentligen sitter lite knöligare till än den gröna, men såmt lär man sig och det går galant.
Men i väntan på bra besked från Pentax vill jag svära lite..

Uffe
 
även om det inte kanske direkt hör till ämnet så vill jag bara sprida lite av mig entusiasm. jag tyckte för några år sedan att jag "satt fast i pentaxträsket" det var just innan jag hade köpte min första digitala DSLR(en DS). jag hade fått ett analogt pentaxhus när jag tog studenten. sen köpte jag på mig diverse objektiv, både gamla manuella och nya AF. när så ist D kom tyckte jag att den var åt helvete för dyr, för att vara helt ärlig. mina fotograferande kompisar sprang runt med sina 300d och D70's o fotade på löpande band. jag satt med mitt analoga hus och brända av någon bild här och där. efter att ha varit ägare till en DS, en K100 och nu en K10 är jag numer ganska nöjd med att vara fast i pentaxträsket. pentax har nu den troligtvis mest prisvärda DSLR'en på marknaden. som levererar bilder i klass med mkt dyrare kameror. med teknik i huset osm också motsvarar dyrare kameror. numer sitter jag snarare och småler lite ondskefullt när mina vänner springer runt med sina Nikon- eller Canonhus och svär över sina darrande händer....

det var allt för mig

/bengt
 
K10D uthämtad

Hämtade ut min K10D idag.
"Fegade" lite och tog Tamron 18-250 för att ser om den kan duga som allround objektiv. Ibland vill man slippa byta och sånt när man är ute och inte söker den absolut bästa skärpan.

Känns bra att hålla i, men menyer och reglage lite annorlunda för mig som kört Canon i 30 år.

Ska bl a intressanta dagar resten av semestern.


/jan
 
Pentax heter snart Samsung

Läste idag att utveckling av Pentax mellanformatare lagts på is. Det kan nog vara så att Pentax får ägna sig åt andra produkter. Jag tro att inom än snar framtid Samsung tar över deras tillverkning av kameror
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.