Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
dwargert skrev:
Ser riktigt bra ut. Kolla detaljerna i den vita tröjan...hmm, kanske ska skaffa en k10d ändå. Fotade ett bröllop med en 30d och finns ju inga detaljer alls i den vita brudklänningen...och en fuji S5 pro lär man väl inte ha råd med...
Det dynamiska omfånget är nog det jag kommer sakna mest med att gå över till digitalt, men detta ser ju ok ut.

Det tycks mer och mer som man har får ut ett bättre dynamisk omfång från kameran. Lite förvånande om det tar sig uttryck även i högdagrarna, men man kan ju inte förstå allt.

Just teckningen i hög och lågdagrar är det jag helst skulle vilja se i en jämförande test, hoppas K&B eller FOTO kan göra en sådan.

Re: Re: Lite mer bilder

Punkk skrev:
Sen kan man ju fundera på den något absurda fokusen på ISO1600-bilder, när normalanvändaren trots allt fotar merparten av sina bilder på lägsta ISO...

Slutligen tycker jag nog favvobilden hittills från en k10d är denna som är en skön kontrast till alla tråkiga ISO-analysbilder :)

Jo, men framför allt i Sverige, där det är mörkt en stor del av året, samt om man vill plåta människor eller andra rörliga saker inomhus utan att använda blixt, så är ok bildkvalitet på högt iso ganska viktigt. Utomhus på sommaren tar de flesta kameror bra bilder. Det är ett av de stora skälen att jag börjat kolla på dSLR, min Canon powershot måste i princip ha blixt inomhus för att det ska bli användbara bilder.

Den bilden är riktigt bra. :)

erro.se skrev:
Så... frågan är nu: var beställer man en K10D med kortast leveranstid?

Dustin Home har den för 7995:-, beräknas vara inne 23/11. Men jag skulle nog ringa och kolla med dem innan.

Nu säger säger leverantören att dom skall få in kameran i slutet på denna månaden. Dustin kommer förmodligen att ändra sitt datum till den 1/12 som så många andra......suck, tror inte man kommer få denna förän tidigast nästa år....

Tappa inte hoppet. Det landade några paket på Pentax Sveriges skrivbord idag. Så till helgen så skall det testas Pentax, KUL!

Pentax hoppas väl att få ut kamerorna innan jul i varje fall.

Jo, men framför allt i Sverige, där det är mörkt en stor del av året, samt om man vill plåta människor eller andra rörliga saker inomhus utan att använda blixt, så är ok bildkvalitet på högt iso ganska viktigt.
För rörliga motiv så håller jag med. Men för övrigt så får man ta i beaktning att man kan fota på lite längre slutartider för hand med skakreduceringen vilket i alla fall till viss del uppväger en del brus. Men visst är det så, ju mindre brus desto bättre.

Angående byggkvalitén. Jag är lite kvalitétsnörd och har haft ganska höga förhoppningar på denna kamera. Har hoppats att den i alla fall ska ligga någotsånär nära d200 i känsla men jag läste på dpreview att nån tyckte det var sämre kvalitétskänsla i k10d:n än i canon eos 30d (vilken jag tycker bara är "ok"). Nån som har nån kommentar om detta. Hur står den sig mot 30d, d80 and "the king" (nåja, för 40kkr finns det kanske bättre digitalt...men) d200 i denna aspekt.

200 kameror kommer nu den här veckan, var det jag fick höra från Pentax-killen. Frågan är väl om det räcker till de som redan har beställt...?

/ L

D200 och 30D har ju magnesiumskal, och det kan man nog märka o0m man trycker till kameran lite. Det jag tyckte när jag kände på den var att ytfinischen var lite matt, ungefär som på 350D. Jag gillar bättre när ytan är slät.

Man får ändå mer än man betalar för med den här kameran, jämfört med konkurrenterna. Om den vore byggd som en D200 skulle den ju kosta därefter också!
/ L

Pentax har tyvärr behållit lite av sin tråkiga plast från tidigare modeller på K10D, men den hade ett rejält gummigrepp och en vikt som skvallrar om metallstommen.

Jag tycker kanske de magnesiumskalskameror jag känt på har gett ett mer "kompakt" intryck, men det är ju väldigt subjektivt och inget jag skulle basera ett kvalitetsomdöme på.

lusidor skrev:
Man får ändå mer än man betalar för med den här kameran, jämfört med konkurrenterna. Om den vore byggd som en D200 skulle den ju kosta därefter också!
/ L
Nja, Sony Alfan har magnesiumskal och kostar ungefär som Pentaxen... men ok, den är inte vädertätad som Pentaxen och D200an, med Nikonen betalar du dock garanterat en hel del bara för märket.

Hej!

Enligt det jag fick höra på Fotomässan i Nacka så var det innan mässan minst 500 st K10D förbeställda i Sverige. Själv så får man nog vänta ett tag...beställde på Cyberphoto för ett tag sedan med bl a kitobjektivet 18-55 som jag egentligen inte behöver men det får man nästan med "gratis". Med kitobjektivet 18-55 är det nu på Cyberphoto "leveransdatum okänt", med 16-45:an (som jag redan har) är det "beräknas in i slutet av november" och enbart huset är det "beräknas in i början av januari". Ska man tolka detta skulle man antingen bara beställt huset eller med 16-45 och kanske hittat någon tänkbar köpare av 16-45 här på fotosidan. Batterigreppet som jag också beställt verkar inga riktigt veta överhuvudtaget när de dyker upp....

Senaste beställningen av en Pentax DA 10-17 tog 4 månader innan den dök upp så man börjar tyvärr att vänja sig. Lär bli likadant med de nya Supersonic-objektiven när (om!) de dyker upp i vår. Speciellt när nu K10D verkar fått en så stor uppmärksamhet och ser ut att sälja riktigt bra./Lasse

dwargert skrev:
Angående byggkvalitén. Jag är lite kvalitétsnörd och har haft ganska höga förhoppningar på denna kamera. Har hoppats att den i alla fall ska ligga någotsånär nära d200 i känsla men jag läste på dpreview att nån tyckte det var sämre kvalitétskänsla i k10d:n än i canon eos 30d (vilken jag tycker bara är "ok"). Nån som har nån kommentar om detta. Hur står den sig mot 30d, d80 and "the king" (nåja, för 40kkr finns det kanske bättre digitalt...men) d200 i denna aspekt.

Jag tycket Pentax kameror känns mycket rejäla men lite görvre på nått sätt än vissa andra. Själva kvalitén är nog i toppklass och känslan är lite mer "verktyg". Vissa andra kamerors knappar känns mer som på en stereroanläggning och har mer gummi etc. Pentaxen känns stark, robust och nästan lite analog, om nu den känslan gick att förmedla.

En lite intressant användarrapport:

"I've had a K10D for three days and I've had a D80 for two months (also own a Nikon D2X and Sony Alpha A100).I haven't had the opportunity yet to shoot a lot under a wide variety of conditions with the K10D, but preliminary results seem to show better tonal gradations and dynamic range than with the D80. As a reference point, the Nikon D2X used to be my best for smooth, nuanced tonal gradations, but my early impression is that
the K10D actually beats it, and has a visually more extended dynamic range overall. The D2X looks a bit more compressed and flat than the K10D, so far. The D2X does seem to have a slightly more "pristine" quality to fine detail, with slightly less digital artifacting, but I need to shoot a lot more with the K10D to form a firm opinion in this regard.

Tony"

K10D

acrylamid skrev:
Men är det någon som har något negativt att säga om Pentaxen så här långt?
Några klagar på att max iso är 1600, 3200, 6400 och 12800 är ju mumma, men åtminstone 12800 får vi nog inte se med dagens sensortyp. Trådlös P-TTL blixt med styrning från inbyggda blixten saknas. Vikten har jag för mig har nämnts och seriebildtagningen tycker en del kunde vara snabbare, själv kallar jag det för video och kompaktkamerorna är bättre på det.

Kan tillägga att det har sagts att det kan komma att bli trådlös bilxtstyrningn med inbyggda bilxen i kommande mjukvaruuppgradering. I nuläget fungerar det med en extra extern blixt.

Det är verkligen synd att man inte kan styra externa blixtar med den interna. Kan bli en avgörande fråga för mig när jag väljer mellan nikon och pentax. Blir ju massa extra kostnader för att använda en extern blixt. Sen går det inte att styra externa blixtars styrka från kameraposition utan man måste ställa in blixtarna individuellt.

En bra grej med pentax blixtsystem är dock att man kan synca blixten på 1/4000s vilket man kan ha stor nytta av. Skönt att inte behöva trilskas med gråfilter och sånt då man vill ha lite kortare skärpedjup men ändå använda upplättningsblixt vid t.ex. porträttfotografering.

En blixtfördel gentemot canon är också att man kan använda den billigare av de två tillgängliga externa blixtarna som master, och därmed inte behöver vara tvungen att införskaffa minst en proffsblixt för att ha denna möjlighet. Den billigare blixten ligger väl ungefär i samma pris som canons ir-styrenhet, och då har man alltså en extra blixt som kan användas som upplättningsblixt eller för andra ändamål.

En nackdel med pentaxen är att det inte finns lika många moderna objektiv att få tag i begagnat. Uppvägs till viss del av att det går att få tag i gamla högkvalitativa objektiv som jag tror funkar riktigt bra med digitala kameror då pentax har erkänt bra antireflexbehandling (enligt tradition/ryktet är pentax och zeiss i topp på detta område...visserligen har jag hört detta från pentax-friends...men..men).

dwargert skrev:
Det är verkligen synd att man inte kan styra externa blixtar med den interna........
Jag håller med men å andra sidan så vill man nog ha tex en upplättning framifrån och då är man ganska begränsad med den inbyggda blixtens låga effekt. Med en blixt på kameran oxå kan man tex med indirekt blixt få kontrast kontroll utan ljuset framifrån.

dwargert skrev:
En bra grej med pentax blixtsystem är dock att man kan synca blixten på 1/4000s vilket man kan ha stor nytta av.
Alla system har väl någon form av "fuskhöghastighetssynk" för sina blixtskoblixtar numera. Ken Rockwell har skrivit lite om dem här:
http://www.kenrockwell.com/tech/syncspeed.htm#fp

Den verkliga synktiden, också den snabbaste som du kan använda med studioblixtar, är 1/180 hos K10D och det är väl knappast något ordinärt.

dwargert skrev:

En bra grej med pentax blixtsystem är dock att man kan synca blixten på 1/4000s vilket man kan ha stor nytta av. Skönt att inte behöva trilskas med gråfilter och sånt då man vill ha lite kortare skärpedjup men ändå använda upplättningsblixt vid t.ex. porträttfotografering.

Fusk eller inte så fungerar det i alla fall och är riktigt användbart.

Helt sant att höghastighetssynk är fusk. Man får nämligen funktionen på bekostnad av blixtens styrka. Blixtens räckvidd blir alltså begränsad.

Dessutom funkar det bara med kameramärkets egna blixtar. Vill man som jag synka Elinchrom-blixar får man snällt välja den "riktiga synktiden", vanligtvis mellan 1/180 till 1/250.
Undantaget Nikon D40, D50, D70 och D70s som alla kan synka på 1/500 (och faktiskt ännu snabbare tider har jag hört ryktas om). Funderar faktiskt på att köpa en beg D70s bara för den funktionen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar