Annons

K10D bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
AndersGbg skrev:
Helt sant att höghastighetssynk är fusk. Man får nämligen funktionen på bekostnad av blixtens styrka. Blixtens räckvidd blir alltså begränsad.

Dessutom funkar det bara med kameramärkets egna blixtar. Vill man som jag synka Elinchrom-blixar får man snällt välja den "riktiga synktiden", vanligtvis mellan 1/180 till 1/250.
Undantaget Nikon D40, D50, D70 och D70s som alla kan synka på 1/500 (och faktiskt ännu snabbare tider har jag hört ryktas om). Funderar faktiskt på att köpa en beg D70s bara för den funktionen.

Kan du utveckla detta lite mer? Jag har länge undrat över vad 1/500 skulle ge som inte 1/180 eller 1/250 kan ge förutom att kunna synka tredjepartsblixtar snabbare. Dvs vad ger det i sig att kunna just synka snabbare utan "fusk"?
 
kuva skrev:
Kan du utveckla detta lite mer? Jag har länge undrat över vad 1/500 skulle ge som inte 1/180 eller 1/250 kan ge förutom att kunna synka tredjepartsblixtar snabbare. Dvs vad ger det i sig att kunna just synka snabbare utan "fusk"?
Ett eponeringssteg (bländarsteg), som innebär att du kan frysa en aning snabbare rörelser.
Jag har sett bilder med Pentax K100D och den klena blixten FTZ360 på högsynk av fåglar. Det kanske funkar upp till säg 5meter, men eftersom blixtljus avtar med kvadraten så kanske man inte skjänar så väldigt mycket med full styrka (utan fusk).
 
Ok, ett exempel på när jag själv hade behövt det:

Jag plåtar ibland med en batteridriven studioblixt (Elinchrom Ranger) utomhus. Med en snabbare synktid på kameran skulle jag vinna tre saker:

1. Jag behöver inte blända ner lika mycket för att få en snygg "blixt i solsken"-effekt med mustig blå himmel (om det nu är sånt väder...). Alltså kan jag ligga i det "bra" bländaromfånget 8-11, istället för 16-22 där objektivet presterar bättre. Går iofs att lösa med gråfilter på kameran.

Blixten räcker dessutom längre - både i räckvidd och antal blixtar. På bländare 8 räcker mina 1100 Ws längre i räckvidd än vid bländare 16. Och jag behöver inte kräma på lika mycker för att ta "samma" bild, alltså får jag ut fler blixtar på samma laddning.

2. Frysa rörelser. I studio är det inga problem att frysa rörelser (oftast). Det gäller bara att det är tillräckligt mörkt "runt omkring" så blir blixtens korta brinntid det som kommer med i bilden.
Utomhus är det en annan visa, här ser nämligen solen till att det är ljus så in i h-lvete...
Vid 1/250 blir relativt snabba rörelser bara nästan skarpa vilket irriterar mig grymt mycket.
Och det går inte att fixa med gråfilter på kameran.

Alltså: 1/500 är bättre än 1/250 vilket är bättre än 1/180.
1/800 är bättre än dem alla, men då måste man punga ut 250 000 för en H3D och riktigt så kul är det inte... ;-)

Hoppas svaret var begripligt, jag vet att det blev lite långt.
 
AndersGbg skrev:
Jag plåtar ibland med en batteridriven studioblixt (Elinchrom Ranger) utomhus. Med en snabbare synktid på kameran skulle jag vinna tre saker:
Kom ihåg att en D70/D70s har ISO200 som lägsta ISO, så den löser inte nerbländningsproblematiken gentemot en ISO100-kamera med 1/250 synktid.
 
AndersGbg skrev:
Ok, ett exempel på när jag själv hade behövt det:

Jag plåtar ibland med en batteridriven studioblixt (Elinchrom Ranger) utomhus. Med en snabbare synktid på kameran skulle jag vinna tre saker:

1. Jag behöver inte blända ner lika mycket för att få en snygg "blixt i solsken"-effekt med mustig blå himmel (om det nu är sånt väder...). Alltså kan jag ligga i det "bra" bländaromfånget 8-11, istället för 16-22 där objektivet presterar bättre. Går iofs att lösa med gråfilter på kameran.

Men eftersom det är höghastighetssync med Pentaxblixten så uppstår detta problem bara om räckvidden är otillräckligt vilket jag tror sällan är fallet vid "normal" användning.

Jag kan tex köra bl 2 och 1/4000 s
för ett porträtt ute.
 
wsaar skrev:
Kom ihåg att en D70/D70s har ISO200 som lägsta ISO, så den löser inte nerbländningsproblematiken gentemot en ISO100-kamera med 1/250 synktid.

Fast jag har för mig att man ofta kan synka D70 på ännu kortare tider beroende på blixt-typ. Anledningen till att Nikon satt 1/500 är att det är den kortaste tid de garanterar. Kan ha fel dock.
 
papi skrev:
Men eftersom det är höghastighetssync med Pentaxblixten så uppstår detta problem bara om räckvidden är otillräckligt vilket jag tror sällan är fallet vid "normal" användning.

Jag kan tex köra bl 2 och 1/4000 s
för ett porträtt ute.

Definiera "normal". För headshot- eller halvkroppsbilder så funkar det kanske. Men för helkroppsbilder eller för flera personer så blir det svårare. Tänk att du ska plåta någon som kastar frisbee eller spelar fotboll en solig sommardag, då vill du görna ha mer än 1/180 och då är höghastighetssynk alldeles för klent för att kunna funka.

Mitt största problem är ju dessutom att höghastighetssynk inte funkar alls med studioblixtar. Kameratillverkarnas egna blixtar funkar ju för en del grejer, men försök sätta på en 135 cm Octa-softbox... Det går helt enkelt att göra mycket roligare bilder om man har "riktiga" blixtar.
 
Som jag förstått det efter att ha läst en artikel i en tysk fototidning (bör tillägga att min tyska är urusel och att jag därmed kan ha missuppfattat det) så fungerar höghastighetsynk på det sättet att kameren avfyrar flera blixtar vid olika tidpunkter av exponeringen. Eftersom det är en ridåslutare i vanliga kameror så måste man normalt sett avfyra blixten när hela slutaren är helt öppen, därmed blixtsynktider på ca 1/250s, och därav att studioblixtar endast kan synka på dessa tider eftersom att de endast avfyrar en blixt. Att avfyra flera blixtar med så kort följd gör också att blixtstyrkan blir sämre för att den inte skulle hinna ladda upp sig ordentligt annars.
Detta är en väldigt avancerad procedur och ställer höga krav på kommunikation mellan blixt/kamera osv. och det medför att det oftast/alltid är kameratillverkarens egna blixtar som fungerar med detta.

I fallet med porträttfotografering kommer man oftast ganska långt med den svagare blixtstyrkan i alla fall om man ser till de fall där man vill ha kort skärpedjup (alltså stor bländare, kräver inte lika stark blixt) och upplättningsblixt.
Men det är klart att vid helkroppsbilder, med diffusor på blixten och exponering efter himmel så kanske det blir lite tunt, men en större bländare uppväger samtidigt mycket.
 
Centralslutare

Om man har Centralslutare i objektivet funkar det med 1/500 del. Men det har nog bara några objektiv till mellanformat. Med Pentax K100D, adapter och SMC-A 75mm f/2,8 LS (för 645 kameran) kan du använda 1/500 dels sekund i objektivet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.