Annons

K10D bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser gärna att K10 D är en väldigt bra kamera även vad gäller bildkvalitet och har absolut inget mot Pentax.

Men...felet finns där.

Kolla exemplet med skjortan. Där e moarén än mer uppenbar.(som på många andra bilder)
 
Tycker att det är mönstret från textilens vävning man ser i skjortan också. Eftersom det är ett veck på skortan som visas i bilden så blir mönstrer vågformat. Dessutom används ju väldigt kort skärpedjup vilket gör att det bara är de få delar av skjortan som är i fokus man ser mönstret i.
 
Var hittar ni den där bilden med skjortan? Jag såg bara länkar till den där obarmhärtiga bilden av Neds mamma...

Moaré är inte ett allmänt problem hos alla digitalkameror utan beror på hur bra antialiasing-filter kameran har.
Vilken kamera menar du har perfekt antialias-filter då om det inte är ett allmänt problem? I den här bilden tagen med Canon 1DmkII ser man i alla fall tydlig moiré i tegelhustaket på höger sida nedanför tornet, där ser man också den typiska Bayermoiréfärgskiftningen som saknas i K10D-bilden:
http://www.dcresource.com/reviews/canon/eos_1d_mk2-review/GR1Y0023.JPG
 
.
Vilken kamera menar du har perfekt antialias-filter då om det inte är ett allmänt problem?

Menar helt enkelt att vissa fixar problemet sämre än andra. Pentax K10 D verkar vara en v dem.

Det är helt uppenbart att de diagonala strecken inte är textilens vävning. Varför ser man bara streck på ett håll t ex? Varför är partiet med strecken något missfärgade? Varför syns mönstret inte i andra delar av skjortan som är i skärpa? Varför är mönstret opropertionerligt grovt? etc....

...men det är väl inte lönt att tjata vidare i frågan. Vi får helt enkelt avvakta recensioner
 
Senast ändrad:
Senast ändrad:
Till vänster om den knäppta knappen på skjortan, där har vi svag moiré som går i vågor mycket större än stickningen.
 
wsaar skrev:
Var hittar ni den där bilden med skjortan? Jag såg bara länkar till den där obarmhärtiga bilden av Neds mamma...


Vilken kamera menar du har perfekt antialias-filter då om det inte är ett allmänt problem? I den här bilden tagen med Canon 1DmkII ser man i alla fall tydlig moiré i tegelhustaket på höger sida nedanför tornet, där ser man också den typiska Bayermoiréfärgskiftningen som saknas i K10D-bilden:
http://www.dcresource.com/reviews/canon/eos_1d_mk2-review/GR1Y0023.JPG

Ja det där var inte snygg. Konstigt att Canon släppt en kamera med ett så uppenbart fel kanske en del skulle säga...
 
Fogel70 skrev:
Ja, där syns det ett runt fält med "blågula" färgskiftningar i det övre högra hörnet som är moire'.
Japp, där finns också lite. Tycker dock inte att det utifrån det här går att säga att kameran har ett moiréproblem jämfört med resten av marknaden (Canonbilden är ju betydligt värre).

Ett tillkluddat AA-filter kommer ju också på bekostnad av skärpa. Nikon verkar ju t.ex. efter snacket kring D70 ha kluddat till filtret ordentligt på D80 och D200 vilket gjort Sony Alfan till den bäst upplösande 10mp kameran idag enligt DPReview's och Imaging Resource's tester.
 
Aha!, vi pratar om två helt olika saker tror jag. Eller olika varianter av samma sak. Jag menar inte färgskiftningar utan de kraftiga linjer som uppstår i finare rutnät. I bilden med det vita tyget menar jag de diagonala linjer som korsar tygets vävning över ett stort område. Dom är lätta att se och färgade vita precis som tyget. Dom tillhör dock inte vävningen utan är nån slags defekt. I övre högra hörnet syns ju tydlig moaré (som skiftar i färg). Vad är då denna andra defekt för nått? (Om nu nån ser den:)

Konstigt att Canon släppt en kamera med ett så uppenbart fel kanske en del skulle säga...

Kul
 
Fotografen Steve som testat både en K10D och en K100D under ett par dagar skriver på DP-review så här om bl.a. bildkvalitén.

"Wow. In terms of detail, the 25% increase in linear resolution is there, but to get it in context, you would still have to peep hard at an A3 print to see the difference. However what is VERY much improved is the sheer vibrancy and colour depth of the shots. What looks like a fairly flat single colour on the K100 seems to almost glow on the K10 showing far more liveliness and a range of shades. And yes, both were using natural image tone. In terms of DR at the ends of the range, I would say the K10 has a far more gradual tail off towards clipping at both the highlight and shadow end. There is textural detail in white surfaces and shadows that isnt visible on the K100. Its slight but its noticeable. Subjectively I would say there was about a stop more DR in the shadows as well. The K10 exposes about 1/3 to 1/2 a stop lower than the K100, but still retains more shadow detail."
 
Även om jag antar att det är kommentarer från en friendly Pentax user, låter det ju rätt bra det där!

Nån som varit på mässan än och kollat vad Pentax visar upp? Borde väl vara en hyfsat färdigt k10d:a om leveransdatumet är så nära som vi alla hoppas på...
 
Aj då, det tolkar jag som ett dåligt omen...
Eller att Pentax Sverige inte gjort tillräckligt för att få hit en nyare k10d:a?
 
Bobbo V skrev:
Jag menar inte färgskiftningar utan de kraftiga linjer som uppstår i finare rutnät. I bilden med det vita tyget menar jag de diagonala linjer som korsar tygets vävning över ett stort område. Dom är lätta att se och färgade vita precis som tyget. Dom tillhör dock inte vävningen utan är nån slags defekt. I övre högra hörnet syns ju tydlig moaré (som skiftar i färg). Vad är då denna andra defekt för nått? (Om nu nån ser den:)


Hmm.. Jag upptäckte samma sak, men tänkte först att det var jpg-artefakter av något slag. (Ingen aning om det är korrekt)

Noterade det på sista bilden på pentax-hemsidan med Cittran framför det franska utestället.

På C-stolpen på bilen kan man se samma diagonala linjer och jag tror inte det finns nån struktur där överhuvudtaget från början.
Dessutom kan man se "pixliga" färskiftningar längs ner på karossen mellan hjulen, som jag tyckte såg ut som jpg-artefakter.

Nån tanke om detta?
 
sidosak skrev:


På C-stolpen på bilen kan man se samma diagonala linjer och jag tror inte det finns nån struktur där överhuvudtaget från början.

Ja, till skillnad mot blusen där det finns en struktur och linjerna verkar följer vågorna i tyget så är detta på en till synes helt plan yta. Ser inte naturligt i vilket fall.
 
Punkk skrev:
Aj då, det tolkar jag som ett dåligt omen...
Eller att Pentax Sverige inte gjort tillräckligt för att få hit en nyare k10d:a?

Pentax har inga nyare K10D att visa upp för media än, utan bara tidiga förproduktionsexemplar med tidig version av kamerans mjukvara (firmware) och den inbyggda bildprocessorn.

Att speciellt ta fram handbyuggda demonstrationsexemplar för media och kunder, nu när kameran är i faktisk produktion, ansågs ej ekonomiskt försvarsbart - produktionskamerorna finns ju snart, snart mycket snart, tillgängliga - med rätt firwmare och rätt version av bildprocessorn.

Så, Pentax Sverige kan stå och tjata på Pentax Japan hur mycket som helst men eftersom det faktiskt inte finns någon sådan kamera tillgänglig så spelar det ingen roll hur mycket Pentax Sverige än tjatar, och tanken att Pentax Japan skulle handbygga en kamera enbart för Pentax Sverige... jaja...

Jag upphör aldrig att förvånas över dessa djuplodande diskussioner om bildkvaliteten på en kamera där man utgår från icke-produktionsmodeller.

Anar jag en viss otålighet här? :)
Om två-tre veckor finns den ju i butik! :)
(misstänker att de första exemplaren kommer levereras med flyg istället för med båt, som annars är brukligt av Pentax).

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Anar jag en viss otålighet här? :)
Om två-tre veckor finns den ju i butik! :)
(misstänker att de första exemplaren kommer levereras med flyg istället för med båt, som annars är brukligt av Pentax).

Hälsar
R

Det var nog mer otålighet än motiverad kritik mot Pentax Sverige, håller med :)

För min del introducerade fotomässan lite mer tvivel inför ev. dslr-köp (k10 vs. d80). Men det vore rätt inkonsekvent att hoppa på Nikon nu när jag lurat omkring på Pentax-forum och scoutat in vilka objektiv jag vill ha o.s.v :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.